gazza Skrevet 18. januar 2017 #1 Skrevet 18. januar 2017 Min sønn ble konfirmer for noen år siden. Han fikk da kr 5000 i gave fra meg og kr 5000 fra sin far. Nå skal datteren min snart konfirmeres og jeg har lyst å gi bunad. Far vil ikke bidra. Problemet er at en bunad koster jo 30000++ så hun får jo da egentlig mye mer enn sin bror. Tror dere broren vil føle på at søsteren fikk større gave? Har evt tenkt på at jeg kan hjelpe han å kjøpe bunad om han ønsker seg det senere. Bare litt tanker dette. Hva bruker dere å gi konfirmanten? Hva gir besteforeldre, tanter/onkler?
Gjest Margit Spat Skrevet 18. januar 2017 #2 Skrevet 18. januar 2017 Jeg tror broren vil føle på at søsteren får 6 ganger så mye(+) i gave som ham, ja. Urettferdigheten kan jo veies opp ved at han får en pengesum tilsvarende differansen mellom det bunaden hennes koster og det han fikk. Alternativt at han får bunad i 18- eller 20-årsgave, mens hun får en gave som ikke koster like mye da.
Gjest Marillia Skrevet 18. januar 2017 #3 Skrevet 18. januar 2017 Tja, i utgangspunktet synes jeg at søsken skal få for lik sum. Likevel er det ikke alltid at man kan/vil gi for samme sum alltid. Dette med bunad til jenter er jo ganske vanlig mange steder her i landet, mens bunad til gutter ikke er fullt så vanlig. I tillegg bør jo ikke gutter kjøpe bunad før de er fullt utvokst, kanskje ikke før i begynnelsen av 20- årene. Her hadde jeg (om jeg hadde hatt økonomi til det) gitt bunad til datteren, og forklart sønnen at han får samme sum til bunad senere, alternativt penger - om noen år.
gazza Skrevet 18. januar 2017 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2017 12 minutter siden, Marillia skrev: Tja, i utgangspunktet synes jeg at søsken skal få for lik sum. Likevel er det ikke alltid at man kan/vil gi for samme sum alltid. Dette med bunad til jenter er jo ganske vanlig mange steder her i landet, mens bunad til gutter ikke er fullt så vanlig. I tillegg bør jo ikke gutter kjøpe bunad før de er fullt utvokst, kanskje ikke før i begynnelsen av 20- årene. Her hadde jeg (om jeg hadde hatt økonomi til det) gitt bunad til datteren, og forklart sønnen at han får samme sum til bunad senere, alternativt penger - om noen år. ts her: Ja det var slik jeg tenkte tviler på om han noengang vil ha bunad, så kanskje tilskudd til lappen/bil
Gjest Marillia Skrevet 18. januar 2017 #5 Skrevet 18. januar 2017 4 minutter siden, gazza skrev: ts her: Ja det var slik jeg tenkte tviler på om han noengang vil ha bunad, så kanskje tilskudd til lappen/bil Ikke dumt, jeg tenker at det også er lurt å fortelle begge barna om dette.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 18. januar 2017 #6 Skrevet 18. januar 2017 Er du og barnefaren sammen? Hvis du har lyst, og råd til, å gi datteren din en bunad så synes jeg du skal gjøre det dersom dette er noe hun kommer til å bruke. Den summen som blir beløpet mellom prisen på hans og hennes gave, kan han jo få til bil når den tid kommer dersom dette er overkommelig for deg/dere økonomisk. Han bør i alle fall få noe uansett som har tilsvarende lik verdi. Ville absolutt satt meg ned og snakket med dem på forhånd. Da jeg var konfirmant var det bunaden + familieselskapet som var presangen fra mine foreldre. Takknemlig for det!
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #7 Skrevet 18. januar 2017 Jeg og mine søstre fikk bunad. Min bror fikk dress. Vi fikk alle gaver (smykker) i tillegg som var "gaven". Resten var antrekket for dagen og sølv til bunaden hadde vi jentene ønsket oss fra faddere, tanter, besteforeldre og foreldre til bursdag og jul i flere år før konfirmasjonen. Men foreldrene mine har alltid følt på dette. Når vi alle var voksne, så spurte de om han også ville ha bunad, og i voksen alder så kjøpte de ham skreddersydd bunad. Sølvet stod han for selv (noe fikk han i gave fra oss søstrene). Mamma fryktet da at vi andre skulle føle på at han fikk en gave så dyr helt utenom bursdag, jul eller noe. Men jeg synes det er rett og rimelig. Likt skal være likt. Og om det ikke er likt til konfirmasjonen, så bør det rettes ut så det blir likt i det lange løp. Anonymkode: 3fc46...705
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #8 Skrevet 18. januar 2017 2 timer siden, gazza skrev: Min sønn ble konfirmer for noen år siden. Han fikk da kr 5000 i gave fra meg og kr 5000 fra sin far. Nå skal datteren min snart konfirmeres og jeg har lyst å gi bunad. Far vil ikke bidra. Problemet er at en bunad koster jo 30000++ så hun får jo da egentlig mye mer enn sin bror. Tror dere broren vil føle på at søsteren fikk større gave? Har evt tenkt på at jeg kan hjelpe han å kjøpe bunad om han ønsker seg det senere. Bare litt tanker dette. Hva bruker dere å gi konfirmanten? Hva gir besteforeldre, tanter/onkler? Min nevø ble konfirmert i fjor, han har to eldre søstre som fikk bunad til konfirmasjonen. Han fikk av foreldrene sine, ved siden av en pengegave, et hjemmelaget gavekort på bunad, som kunne veksles inn i bunad om mellom fem og ti år. Det er jo en ok måte å gjøre det på. Alt må ikke være 100% likt, men det skal ikke være veldig ulikt heller.. Hvis han ikke ønsker seg bunad innen han er 30 år, antar jeg at han får en annen gave, men at den ikke nødvendigvis er like dyr som en bunad. Å gi guttene penger til lappen, og jentene bunad, blir feil synes jeg, i hvert fall hvis jentene ikke har fått valget mellom sertifikat og bunad. Jeg synes det er lov å gi dyrere gave hvis det er noe spesielt giveren ønsker å gi til konfirmanten, enn om man "bare" gir penger. Anonymkode: 59173...37b
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #9 Skrevet 18. januar 2017 Jeg synes ikke søsken trenger å få det samme på krona bestandig, de må lære seg å være litt rause. Men denne forskjellen blir for stor, synes jeg. Hvordan dere skal løse det, vet jeg ikke, men hos oss har guttene fått mer i pengegaver enn jentene, som har fått nye bunader alle tre. Ikke fullt så mye som det bunaden kostet, men betraktelig mer enn jentene. Anonymkode: 81733...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #10 Skrevet 18. januar 2017 3 timer siden, gazza skrev: Min sønn ble konfirmer for noen år siden. Han fikk da kr 5000 i gave fra meg og kr 5000 fra sin far. Nå skal datteren min snart konfirmeres og jeg har lyst å gi bunad. Far vil ikke bidra. Problemet er at en bunad koster jo 30000++ så hun får jo da egentlig mye mer enn sin bror. Tror dere broren vil føle på at søsteren fikk større gave? Har evt tenkt på at jeg kan hjelpe han å kjøpe bunad om han ønsker seg det senere. Bare litt tanker dette. Hva bruker dere å gi konfirmanten? Hva gir besteforeldre, tanter/onkler? Hei, jeg synes ikke du kan gi datteren din så mye mer enn sønnen din. Her hadde jeg gitt sønnen 30.000 - 5000 som han allerede hadde fått. Jeg hadde blitt kjempeskuffa hadde mine foreldre gjort så stort forskjell. Anonymkode: fd1b0...afc 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #11 Skrevet 18. januar 2017 Det spørs hva du tilbydde sønnen som gave. Fikk han valget mellom bunad eller dress + penger? På samme måte som datteren får valget mellom bunad eller kjole + penger. Mange vil jo ikke ha bunad. Jeg feks. ønsket meg heller stereoanlegg til ca 3000 kr, mens min søster ønsket seg bunad og fikk det til 20.000. (Forferdelig dumt valg, men var en idiotisk 15-åring ) Jeg har aldri følt at jeg burde få differansen, jeg fikk jo også valget. Så spørsmålet er, fikk gutten velge? Anonymkode: fe2f8...4e4
gazza Skrevet 18. januar 2017 Forfatter #12 Skrevet 18. januar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spørs hva du tilbydde sønnen som gave. Fikk han valget mellom bunad eller dress + penger? På samme måte som datteren får valget mellom bunad eller kjole + penger. Mange vil jo ikke ha bunad. Jeg feks. ønsket meg heller stereoanlegg til ca 3000 kr, mens min søster ønsket seg bunad og fikk det til 20.000. (Forferdelig dumt valg, men var en idiotisk 15-åring ) Jeg har aldri følt at jeg burde få differansen, jeg fikk jo også valget. Så spørsmålet er, fikk gutten velge? Anonymkode: fe2f8...4e4 Nei han fikk ikke velge fordi han var så liten at å få sydd bunad til konfirmasjonen hadde vært bortkastede penger. Han vokste 30 cm og 5 skonummer i løpet av sommeren etter konfen Men jeg har bestemt meg for å enten hjelpe han med å kjøpe bil eller sette mellomlegget inn på bsu
Gjest Margit Spat Skrevet 18. januar 2017 #13 Skrevet 18. januar 2017 1 time siden, gazza skrev: Nei han fikk ikke velge fordi han var så liten at å få sydd bunad til konfirmasjonen hadde vært bortkastede penger. Han vokste 30 cm og 5 skonummer i løpet av sommeren etter konfen Men jeg har bestemt meg for å enten hjelpe han med å kjøpe bil eller sette mellomlegget inn på bsu Tjener gutten så mye at han får nytte av skattefradraget? Hvis ikke: sett pengene på en normal konto og overfør dem til BSU når han kommer i jobb. Ingen vits i å begynne å fylle BSU-kontoen før man har nytte av skattefordelen.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #14 Skrevet 18. januar 2017 Vi hadde to sønner som ikke ville ha bunad og en datter som ville ha. Vi var veldig klare på at guttene ikke ville få summen for bunaden. Nå har han ene fått seg bunad 5 år etter konfirmasjonen og den betalte vi da naturligvis. Om siste sønnen noen gang ønsker seg det vil vi betale for den også. Synes det er tullete å gi noen av barna tilsvarende summer som en bunad koster. Anonymkode: e8a56...d65 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #15 Skrevet 19. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det er tullete å gi noen av barna tilsvarende summer som en bunad koster. Anonymkode: e8a56...d65 Og jeg synes det er tullete å mene at hvis barnet ikke ønsker bunad, så er det greit å gi dem en konfirmasjonsgave som er verdt en fjerdedel av bunaden. Anonymkode: 81733...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #16 Skrevet 19. januar 2017 16 timer siden, gazza skrev: Nei han fikk ikke velge fordi han var så liten at å få sydd bunad til konfirmasjonen hadde vært bortkastede penger. Han vokste 30 cm og 5 skonummer i løpet av sommeren etter konfen Men jeg har bestemt meg for å enten hjelpe han med å kjøpe bil eller sette mellomlegget inn på bsu Får datteren valget mellom bunad og bil/bsu da? Jeg synes det er merkelig å ikke tenke gjennom sånne ting på forhånd jeg, når man faktisk har flere barn. Anonymkode: fe2f8...4e4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #17 Skrevet 19. januar 2017 Vår eldste datter fikk bunad av sine besteforeldre, så av oss foreldre fikk hun penger og alt sølvet til bunaden. Vi har ei som er konfirmant neste år men er i tvil om hun får bunad av sin bestefar. Dette fordi bestemor er gått bort og da blir så klart økonomien noe helt annet når han er alene om utgifter. Men uansett vil vår datter få bunad og sølv av oss foreldre. Dette vil jo helt klart bli mere penger enn hva vår eldste fikk men da får vi eventuelt hjelpe henne med noe annet. F.eks førerkort,bil eller slik ting Anonymkode: b9561...5e9
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #18 Skrevet 19. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og jeg synes det er tullete å mene at hvis barnet ikke ønsker bunad, så er det greit å gi dem en konfirmasjonsgave som er verdt en fjerdedel av bunaden. Anonymkode: 81733...cb5 Bunad er et plagg du har resten av livet. De 40.000,- de to andre ville ha fått hadde nok forsvunnet ganske så fort. De fikk som sagt samme pengegave alle tre og guttene får bunad av oss den dagen de ønsker det, selv om de er nærmere 40 år. Anonymkode: e8a56...d65
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #19 Skrevet 19. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bunad er et plagg du har resten av livet. De 40.000,- de to andre ville ha fått hadde nok forsvunnet ganske så fort. De fikk som sagt samme pengegave alle tre og guttene får bunad av oss den dagen de ønsker det, selv om de er nærmere 40 år. Anonymkode: e8a56...d65 Vi får nok bare være enige om å være uenige. Joda, bunad kan du bruke resten av livet, men alle er ikke like begeistret likevel, og for meg blir det likevel rart å sette en slags bunadbetingelse når det gjelder konfirmasjonsgave. Enten tar du bunad for 30-40 000, eller så får du ikke den delen av gaven. Å sette pengene på sparekonto har fungert helt utmerket for oss, jeg ser ikke problemet der så lenge man bevisstgjør barna på dette med pengebruk og sparing. Anonymkode: 81733...cb5
Gjest Mandalas Skrevet 19. januar 2017 #20 Skrevet 19. januar 2017 (endret) Jeg syns bunad kommer utenom. Datteren min skal få bunad,men sønnen får ikke tilsvarende i rene penger. Da har man karusellen gående. For selvsagt vil en 14 år gammel jente også heller velge penger fremfor en bunad. Så hvorfor skal da sønnen få pengene og datteren ikke få noe valg? Jeg snur det heller andre veien. Selvsagt kan sønnen også få bunad om han vil. Men vil han ikke så får han ei heller summen. Endret 19. januar 2017 av Mandalas
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå