Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2002 #1 Del Skrevet 26. juli 2002 Hei! Jeg og min kone har vært sammen i 10 år og gift i 6 år. Sammen har vi to små på 3 og 1 år. Jeg synes vi har hatt en fantastisk samliv disse årene (og min kone har gitt uttrykk for det samme). Men...I det siste - spesielt etter barn nr.2 synes jeg min kone maser altfor mye på meg. Det går spesielt på min manglende innsats i hjemmet (klesvask, husvask m.m.). Selv følger jeg at jeg aldri har gjort så mye hjemme som nå (naturlig nok etter at vi fikk nr 2) og at jeg er på grensen av hva jeg klarer å gjøre i tillegg til en krevende jobb. Min kone er i fødseslpermisjon. Det er ingen tvil om at hun gjør mye mer arbeid hjemme enn det jeg gjør og tillegg arbeider hun nok flere timer i døgnet enn det jeg gjør. Hun har rett og slett større arbeidskapasitet enn det jeg har. Til tider er hun sliten og det er sikkert derfor hun maser på meg, men jeg mener hun må være flinkere til å slappe av. For å gjøre dette må hun senke kravende til hvordan huset blir seende ut og det vil hun ikke. Hva sier dere damer? Finnes det noen løsning? Jeg håper virkelig vi får kommet oss inn på riktig kjøl, ellers så kan det gå helt galt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 26. juli 2002 #2 Del Skrevet 26. juli 2002 Her kjente jeg meg faktisk igjen littegranne. Det er vanskelig det der. De færreste kvinner vil innrømme at dem kanskje bør revurdere synet på seg selv bittelittegranne. Men det er sjeldtent damer tar hensyn til andre enn seg selv. Tror det blir vanskelig å overbevise en dame som har bestemt seg for at grunnen til at det ikke ser bra ut, er at du ikke hjelper til nok. Hva skal man si til slike fastlåste mennesker? Her veit jeg nok ikke hva du bør gjøre. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bompi Skrevet 26. juli 2002 #3 Del Skrevet 26. juli 2002 begynn å hjelp til mer! Men, ta ikke alt i en gang... ta det gradvis.. hjelp mer og mer til for hver uke, så vil du se hun blir ganske fornøyd etterhvert... tross alt, så bør dere dra lasset sammen, ikke hun som skal dra mens du sitter oppå Etterhvert som du gjør mer og mer så øker jo arbeidskapasiteten, og kona di får slappa av... everyone's happy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2002 #4 Del Skrevet 26. juli 2002 Først kjære Waco, det er sjeldent damer tar hensyn til andre enn seg selv? Den var mildest sagt litt drøy. Og så svar til spørsmålet. Er du på noen som helst med på å skape det inntrykket din kone har om hvordan huset bør være? Hvis det er sånn at hun er litt urealistisk i målene, må du ta dette så tydelig at hun skjønner det. Pass på at hun ikke tror du mener at du skal slippe unna mens hun skal gjøre mer, men få frem at du faktisk mener at hun stresser for mye, at hun også fortjener å slappe av. Bare pass på at det blir kommunikasjon og ikke krangel. Så kan dere sammen prøve å bli enige om hva som må gjøres hver dag, og hva som kan tas i bolker, og lag en arbeidsliste på en måte dere synes er rimelig i forhold til din jobb og hennes lange dager hjemme. Hvis du i tillegg overrasker henne en dag med at hun bør ta seg en tur ut, treffe venner, shoppe eller liknende, slik at hun også har et liv utenfor husets fire vegger, kan det meget godt hende at det kan gjøre underverker.... Hilsen en dame som glemmer å ta hensyn til seg selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 26. juli 2002 #5 Del Skrevet 26. juli 2002 Først og fremst bør dere bli enig om hvor ryddig en skal ha det. Deretter kan det være en smart ide`at begge har hver sine arbeidsoppgaver i hjemmet. Er ikke nødvendigvis enig med Bombi som mener du skal gradvis hjelpe til mer i hjemmet heller. Nå mener jeg ikke at du ikke skal ta din tørn. Men hvem har forandret seg? Er det hun som har høynet kravene til ett rent og pent hjem. Eller er det du som tror du gjør mer, men egentlig gjemmer du deg bak en stor avis? Jeg hadde nok blitt rimelig sur jeg da, om min samboer hadde sagt at jeg skulle sette igang med det værste husarbeidet etter at jeg hadde kommet hjem fra jobb. Som du skriver så har du en krevende jobb, og du trenger kanskje litt tid til å ta deg inn igjen på. Foreksempel å være sammen med din kone og barn, uten å være på støv jakt. Men det er klart, det kan være små ting som kan irritere. Om hun føler du tar det for gitt at hun skal rydde småting etter deg. Eller at hun skal ha middagen klar, ta oppvasken... Tror dere trenger en ordentlig prat jeg, så ordner det seg helt sikkert. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2002 #6 Del Skrevet 27. juli 2002 Takk for svar så langt! Å gjøre noe spesielt for min kone synes jeg var et godt forslag, f.eks. kan jeg lage en overraskelse der jeg har ordnet barnevakt og det hele. Når det gjelder hvordan listen skal ligge på hvordan huset skal se ut, så er hun ikke interessert i å diskutere dette. Hun har bestemt seg hvor ryddig huset skal være og lar seg ikke rikke. Og hun vil heller ikke at vi skal få noen andre til f.eks. å vaske huset. Jeg tror du har rett Waco i at hun har bestemt seg for å "rette på meg" og kjørt en storoffensiv i det siste, hun er nemlig ikke interessert i å diskutere andre løsninger. Tar gjerne i mot flere innspill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå