AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #1 Skrevet 18. januar 2017 Jeg har så utrolig lyst til å studere, men jeg er 35 år gammel og har ikke vitnemål, har derfor meldt meg opp til de 5 fagene jeg mangler nå til våren. Problemet mitt er at jeg ikke har mulighet til å flytte, og poenggrensene for å komme inn i min by (Trondheim) er så høye, kjenner jeg blir deprimert før jeg har søkt Fra før hadde jeg 2-3 i de fleste fag og jeg tror jeg har rundt 42-43 poeng (med max alderspoeng) å søke med. Noen andre som har vært i samme situasjon og kommet seg gjennom det og fått en utdannelse? Jeg ønsker å jobbe med noe innen kontor/administrasjon/IT/e.l, og IT studier kommer jeg ikke inn på selv om jeg får 6 i alle fagene til våren - og det gjør jeg neppe, 4/5 er realistiske mål. Ser noen skoler har nettbaserte studier, det er kanskje en mulighet for meg slik at jeg ikke må flytte? Er det mulig å ta enkeltemner og så f.eks søke seg inn 2. år? Vet jeg kan bruke flere år på å forbedre karakterene mine, men privatisteksamener er dyrt, bøkene er dyre og jeg må jobbe mindre når jeg tar så mange fag på en gang og så har jeg egentlig veldig lyst til å komme meg videre fra videregående så fort som mulig. Finnes det en oversikt over alle studiene i min by + nettstudier i landet (evt også norden som støttes av lånekassen) som man kan søke på til høsten? Håper noen har lyst til å komme med tips eller dele egne erfaringer! Anonymkode: 9dfc0...b11
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #2 Skrevet 18. januar 2017 Hvorfor vil du studere når du tidligere ikke har fått til videregående skolegang? Anonymkode: d560a...98c
FrittgåendeBurugle Skrevet 18. januar 2017 #3 Skrevet 18. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du studere når du tidligere ikke har fått til videregående skolegang? Anonymkode: d560a...98c Stygg kommentar. Det er 15+(?) år siden ts gikk på vgs. Folk forandrer seg. Ts, kan det være et alternativ å gå samlingsbasert dersom du ikke finner noe i Trondheim? 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #4 Skrevet 18. januar 2017 Sitat Hvorfor vil du studere når du tidligere ikke har fått til videregående skolegang? Da jeg gikk VGS var jeg syk og hadde mange operasjoner og hadde svært høyt fravær, så høyt at jeg ikke burde fått karakterer - jeg fikk 4/5 i de fleste fag på innleveringer og prøver, men da jeg nesten ikke var der valgte de å gi med 2-3 istedetfor ikke vurdert (mener det het det). 3. året kunne jeg ikke fortsette pga sykdom og det ble til at jeg sluttet. Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt, men om man var skolelei/syk/tok yrkesfag eller annet da man var ung, betyr vel ikke det at man ikke kan gjøre noe annet senere i livet, eller synes du bare de med gode karakterer og førstegangsvitnemål bør få sjansen? Anonymkode: 9dfc0...b11 3
Gjest Annetnavn_ Skrevet 18. januar 2017 #5 Skrevet 18. januar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har så utrolig lyst til å studere, men jeg er 35 år gammel og har ikke vitnemål, har derfor meldt meg opp til de 5 fagene jeg mangler nå til våren. Problemet mitt er at jeg ikke har mulighet til å flytte, og poenggrensene for å komme inn i min by (Trondheim) er så høye, kjenner jeg blir deprimert før jeg har søkt Fra før hadde jeg 2-3 i de fleste fag og jeg tror jeg har rundt 42-43 poeng (med max alderspoeng) å søke med. Noen andre som har vært i samme situasjon og kommet seg gjennom det og fått en utdannelse? Jeg ønsker å jobbe med noe innen kontor/administrasjon/IT/e.l, og IT studier kommer jeg ikke inn på selv om jeg får 6 i alle fagene til våren - og det gjør jeg neppe, 4/5 er realistiske mål. Ser noen skoler har nettbaserte studier, det er kanskje en mulighet for meg slik at jeg ikke må flytte? Er det mulig å ta enkeltemner og så f.eks søke seg inn 2. år? Vet jeg kan bruke flere år på å forbedre karakterene mine, men privatisteksamener er dyrt, bøkene er dyre og jeg må jobbe mindre når jeg tar så mange fag på en gang og så har jeg egentlig veldig lyst til å komme meg videre fra videregående så fort som mulig. Finnes det en oversikt over alle studiene i min by + nettstudier i landet (evt også norden som støttes av lånekassen) som man kan søke på til høsten? Håper noen har lyst til å komme med tips eller dele egne erfaringer! Anonymkode: 9dfc0...b11 Oversikt over studier og poenggrensener finner du på utdanning.no
FrittgåendeBurugle Skrevet 18. januar 2017 #6 Skrevet 18. januar 2017 Liste over poenggrenser: https://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/16/poenggrenser_2016_2015.html
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #7 Skrevet 18. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du studere når du tidligere ikke har fått til videregående skolegang? Anonymkode: d560a...98c Dummeste kommentaren jeg har hørt i dag. Det er smart å vil studere om man ikke gjorde det så bra før er det aldri for seint å gjør det bra senere. Stå på. Anonymkode: ac495...243 2
Meij Skrevet 18. januar 2017 #8 Skrevet 18. januar 2017 Strøk i div. Fag på ungdomsskolen og vgs. Har i dag mastergrad og to videreutdanninger 🙄 Go TS, du kan få til akkurat d du vil! Vi kan ikke være fra samme del av landet, har i allefall ikke fått med meg at d skal være så vanskelig å kommer inn på IT. Ønsker deg lykke til på veien uansett! 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #9 Skrevet 18. januar 2017 Jeg har ikke vgs selv. Og er like gammel som deg. Men har begynt å ta fag for å få studiekompentanse. Så du er ikke alene. Har tatt ferdig et fag. Holder på med tre andre nå. Til høsten blir det tre nye. Håper å kunne søke på høyskole etter jul:)) Anonymkode: a989a...b6f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #10 Skrevet 18. januar 2017 Hva med voksenopplæring?? Anonymkode: 8223a...914
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #11 Skrevet 18. januar 2017 Hva med å ta opp fag hos sonans? Jeg tar nettbasert pga jeg bor så langt unna de store byene, men Trondheim har sonans Anonymkode: 46a44...992
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #12 Skrevet 18. januar 2017 Men du skal vel søke deg inn med bare 6 fag når du er så gammel. Anonymkode: 8ce5f...a6f
Gjest Geirfuglen Skrevet 18. januar 2017 #13 Skrevet 18. januar 2017 Sjekk ut realkompetanse og 23/5-regelen.
Mistymya Skrevet 18. januar 2017 #14 Skrevet 18. januar 2017 Besøk en privatskole og få gratis veiledning. F.eks. Sonans. De kan hjelpe deg å finne ut hva som skal til for å komme inn på drømmestudiet
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #15 Skrevet 18. januar 2017 I Telemark er det lett å komme inn på høgskole,så det er et tips. De har både en del nettstudier der,samt campus-studier uten obligatorisk oppmøte. Du må dog regne med å møte opp et par ganger i halvåret for å ta eksamen,men det er vel ganske overkommelig? Anonymkode: 45db7...e8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå