AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #1 Skrevet 18. januar 2017 Vi tenker å ha ett barn etter en dramatisk fødsel. Vi er veldig takknemlige for at det gikk bra med barnet vårt, og nå elsker vi henne så mye at vi ikke vil dele oppmerksomheten hennes med flere søsken. Men det vi lurer på er om deres enebarn er ensomme/maser om søsken? Jeg skal jobbe 50% så jenta vår vil så å si alltid ha en som møter henne etter bhg og skole. Anonymkode: 2490a...2dd
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #2 Skrevet 18. januar 2017 Mitt barn (6 år) er på ingen måte ensom, hun har mange venner, stor familie, 6 fettere og kusiner rundt samme alder som treffes jevnlig osv. Men hun ønsker seg søsken ja, og "maser" stadig vekk. Nå har det vært mer "mas" den siste tiden siden begge bestevennene hennes nettopp har fått småsøsken. Jeg skulle veldig gjerne gitt henne søsken, men jeg kan ikke få flere barn (evt avlastningshjem/beredskapshjem/fosterhjem er en mulighet jeg vurderer sterkt selv, men da må hun uansett bli større). Har prøvd å forklare på best mulig måte, og hun forstår jo på et vis at det ikke går, men det er litt sårt både for henne og meg ja. Anonymkode: 171bf...e0c
GammelKaktus Skrevet 18. januar 2017 #3 Skrevet 18. januar 2017 Sønnen min har spurt et par ganger, han elsker babyer. Men jeg har sagt at jeg bare vil ha en og at hvis vi hadde hatt en liten baby så hadde jeg ikke hatt tid til å alltid leke med han eller drive med det han vil når han vil. Og hver gang vi hører babyer gråte så kommenterer jeg til han at det hadde blitt en del lyd med en baby. Da er han ikke like keen lenger. 😄 Og så låner vi venner sine babyer sånn at han får være med å passe på og skifte bleier og den slags. Da får han leke litt storebror iallfall. 🤗 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #4 Skrevet 18. januar 2017 Nei, ja , hun ønsker seg en storebror, men har forstått at det ikke skjer. Hund eller annet kjæledyr derimot, da snakker vi mas! Men hun ønsker seg også hest, gris og eget helikopter, så storebrorønsket virker å ligge på det planet. Anonymkode: e2c74...8a1 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #5 Skrevet 18. januar 2017 Nei, det var heller motsatt. Anonymkode: bd485...2df 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #6 Skrevet 18. januar 2017 Nei tvert imot her. Sønnen min på 6 synes babyer er kjedelige og vil at det skal fortsette å være bare oss 3. Har ikke flere barn i familien heller, men han har ofte venner på besøk og kjeder seg sjelden. Han trives godt med å kunne være litt alene når han føler for det og styre selv når han vil være sammen med andre barn på fritiden. Jeg var også enebarn en stund og begynte å mase om søsken da jeg var 4. Spurte omtrent daglig i følge mamma. Fikk omsider en lillebror da jeg var 8, og det var helt fantastisk, jeg var veldig opptatt av ham og koste meg glugg ihjel. (Så jeg blir alltid så irritert på de som sier at det ikke er noen vits å få søsken sent, og at da kan man like gjerne være enebarn.) Så det er helt klart stor forskjell på barn der! Anonymkode: 3520e...400 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #7 Skrevet 18. januar 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: og nå elsker vi henne så mye at vi ikke vil dele oppmerksomheten hennes med flere søsken Tror du virkelig at foreldre får flere barn fordi de ikke elsker barnet sitt like høyt som det du gjør? Anonymkode: e797d...5f4 11
Arkana Skrevet 18. januar 2017 #8 Skrevet 18. januar 2017 Min eldste har flere venner som er enebarn og jeg har opplevd at når de er hos oss forteller de meg at de skulle ønske de også hadde en lillebror/-søster. Alle voksne enebarn jeg kjenner sier de skulle ønske de hadde søsken. Jeg tenker at det ikke handler om ensomhet eller mangel på kjærlighet eller oppmerksomhet, søskenforhold er spesielt og det skjønner de jo. På den annen side har jeg også hørt søskenønsker fra barn som allerede har søsken, dog alltid fra den yngste som gjerne også vil være storesøster/-bror. Man kan jo ikke akkurat fortsette å få barn etter barn fordi ingen vil være enebarn eller yngst. Vil dere ha flere barn så får dere flere barn, vil dere ikke så lar dere være og prøver å ikke tenke for mye på hva barnet dere har kanskje eller kanskje ikke kommer til å ønske seg en gang i framtiden. 1 time siden, AnonymBruker skrev: og nå elsker vi henne så mye at vi ikke vil dele oppmerksomheten hennes med flere søsken. Anonymkode: 2490a...2dd Og dette er bare tåpelig. 7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #9 Skrevet 18. januar 2017 29 minutter siden, Arkana skrev: Min eldste har flere venner som er enebarn og jeg har opplevd at når de er hos oss forteller de meg at de skulle ønske de også hadde en lillebror/-søster. Alle voksne enebarn jeg kjenner sier de skulle ønske de hadde søsken. Jeg tenker at det ikke handler om ensomhet eller mangel på kjærlighet eller oppmerksomhet, søskenforhold er spesielt og det skjønner de jo. På den annen side har jeg også hørt søskenønsker fra barn som allerede har søsken, dog alltid fra den yngste som gjerne også vil være storesøster/-bror. Man kan jo ikke akkurat fortsette å få barn etter barn fordi ingen vil være enebarn eller yngst. Vil dere ha flere barn så får dere flere barn, vil dere ikke så lar dere være og prøver å ikke tenke for mye på hva barnet dere har kanskje eller kanskje ikke kommer til å ønske seg en gang i framtiden. Og dette er bare tåpelig. Var 16 år da jeg fikk lillebror. Flyttet ut etter kort tid. Rakk aldri å få godt forhold til han. Vi var jo to enebarn. Nå i voksen alder har jeg vært Missunlig på de som vokste opp med søsken, Anonymkode: 879e5...db0
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #10 Skrevet 18. januar 2017 Sønnen vår har aldri ønsket seg småsøsken. Når han vært på besøk hos venner med søsken så sier han at det virker så masete med søsken, de krangler hele tiden. Anonymkode: ab1de...3c9 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #11 Skrevet 18. januar 2017 Ja hun ønsker seg småsøsken, har laget seg to fantasi søsken en gutt og en jente hun kaller lillebror og lillesøster som hun oppgitt snakker til når de "maser" på henne. Noen ganger løser hun konflikter mellom fantasi søsknene sine og er skikkelig storesøster. Samtidig har hun ikke lyst til å dele voksen oppmerksomhet med noen. Så er en konflikt i henne selv det der. Men tror nok hun hadde vokst på å få søsken hvis livssituasjonen vår hadde vært annerledes. Jeg tror det er bra å ha søsken, og er kjempe trist for at jeg ikke kan gi datteren min det. Anonymkode: a959c...eea 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #12 Skrevet 18. januar 2017 Ja, hun vil gjerne at jeg skal få en kjæreste så hun kan få småsøsken. Er noen måneder siden sist da... Tror hun trives litt med all oppmerksomheten Anonymkode: 5d453...22f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #13 Skrevet 18. januar 2017 Jenta vår på seks år har hatt perioder hvor hun har spurt om hun ikke kan få søsken, men jeg vil ikke si at hun maser. Hun virker godt inneforstått med at det er sånn det blir, og hun har mye kontakt med andre barn. Vi har også en hund da, det tror jeg hjelper en del - hun omtaler han også av og til som broren sin. Anonymkode: 36d6e...0e1
makkapakka Skrevet 18. januar 2017 #14 Skrevet 18. januar 2017 Ja har mast veldig i alle år etter han skjønte dette der med søsken. Vanskelig å forklare for han at det kom han ikke til å få. Min er veldig sosial av natur så han har hatt mye besøk av skolevenner, men det er ikke nok.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #15 Skrevet 18. januar 2017 Jeg maste og gnålte om å få småsøsken da jeg var liten. Jeg var 8 før det kom flere barn i hus. Anonymkode: f77f5...867 1
Hmmmmmm Skrevet 18. januar 2017 #16 Skrevet 18. januar 2017 En liten periode maste h*n, men nå noen år senere skjønner h*n at det hadde vært slitsomt med småsøsken. Jeg valgt selv å ikke ha flere barn. Orker ikke jobben med det og en tung svangerskap har spikret kista for min del. Jeg mener man må gjøre det man selv føler for i en slik situasjon og ikke hva barn mener. Man gir ikke noen søsken. Man får de barna man ønsker seg. 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #17 Skrevet 18. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: og nå elsker vi henne så mye at vi ikke vil dele oppmerksomheten hennes med flere søsken. Anonymkode: 2490a...2dd Vi elsker vår så høyt at vi vil gi henne søsken. Altså... Jeg er helt for valget om å ha enebarn. Men den begrunnelsen der holder hverken vann eller en mild bris. Anonymkode: 4f496...b2f 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #18 Skrevet 18. januar 2017 Ja, maset er intenst! Jeg er selv enebarn og vet hvor stort savnet er. Hadde jeg hatt mulighet ville jeg selvsagt gitt henne et søsken. Det er ikke min sak, men er det virkelig fødselen som holder deg tilbake fra å få et nytt barn? Du kan jo få keisersnitt for eksempel. En fødsel er bare en bittelite stund. Et barn er for alltid... Anonymkode: 0e97a...87f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #19 Skrevet 18. januar 2017 Nå har ikke jeg enebarn, men er enebarn... Vi fikk nr 2 såpass tett, at førstemann ikke rakk å mase, men nå er hun 6 år, og ønsker seg en lillesøster... Og minstemann på 4 maser MYE om at han vil ha en baby, og vil ikke helt godta at jeg sier at det holder med 2 barn. Så masing etter søsken kan man få uansett. Jeg er selv enebarn, og husker jeg maste en del etter søsken, for jeg var fryktelig ensom som barn. Vi bodde på ett sted uten andre barn, hadde ingen venner på skolen og ble mye mobbet. Hadde ingen å være sammen med i ferier, og nå som voksen er jeg helt alene om ansvaret for mor og far, og barna har ingen tante eller onkel. Fryktelig trist:( Så jeg bestemmte meg tidlig for at får jeg ett barn, skal jeg gjøre alt i verden for å skaffe det søsken også! Unskyldingen om at du er så glad i nr 1 at du ikke vil ha nr 2 er jo bare teit! Så hvis det er hele grunnen, synes jeg du burde revurdere det valget! Du blir jo like glad i en til!! Anonymkode: af825...e38
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #20 Skrevet 18. januar 2017 Mitt barn maser ikke om søsken, men en gang spurte han om hvorfor naboen fikk en baby, det var mens vi var med naboen. En annen gang nå nylig spurte h*n om jeg kommer til å få flere babyer når h*n selv blir voksen. Egentlig et ganske godt spørsmål, til 7-åring å være, men jeg svarer jo så ærlig og diplomatisk jeg kan. Svarer jo likevel ikke at fødselen var et fysisk helvete, og at jeg hadde en tøff fødselsdepresjon en lengre tid etterpå. Barnet vårt er absolutt ikke ensomt selv om det ikke har søsken. Det går på SFO, har to aktiviteter i uke utenom skoletid, og vi sørger for at det ofte får leke med venner i helger. Vi prioriterer også å møte opp på tilstelninger på skolen. Så synes jeg at folk som ikke har enebarn selv, ikke burde svare i tråden her når det ikke er det ts spør om. Hold dere til saken. Anonymkode: 61d02...d1f 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå