Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke fått lønnslipp siden jeg begynte.

Jeg har tydeligvis ikke blitt meldt inn i AA-registeret (altså at jeg faktisk jobber på plassen) før etter fire måneder etter at jeg begynte der.

Og nå viser det seg at sjefen har stjålet mangfoldige tusen kroner av lønnen min hver måned, og aldri betalt så mye som en krone i skatt på meg.

Jeg er selvfølgelig livredd for en gigantisk skattesmell, og at jeg rett og slett skal bli økonomisk ruinert. 

Jeg er medlem av handel og kontor, og dette har skjedd med flere av de som er ansatte hos oss. 

Anonymkode: 70747...c82

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med fagforeningen din og be om hjelp. De har mulighet for å sette LO advokater på saken om det har foregått ulovligheter. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Vic skrev:

Ta kontakt med fagforeningen din og be om hjelp. De har mulighet for å sette LO advokater på saken om det har foregått ulovligheter. 

Takk for svar. 

Ja, med tanke på at det har forsvunnet penger fra lønnen min hver måned, og at sjefen ikke har betalt så mye som en krone i skatt i mitt navn, må han jo ha tatt de selv. De er borte. Og jeg sitter igjen med problemet. 

Takk for tips, skal ta kontakt med de. Er bare så utrolig bekymret :(

Skrevet

Forstår godt at du er bekymret. Det er jo arbeidsgiver som har ansvar for å betale skatt og sørge for å rapportere til myndighetene alt med lønn. Så her er det i all hovedsak arbeidsgiver som har ansvaret. 

Sånn til neste gang så er det viktig å ta tak i dette med lønnsslipp med en gang. Dette skal man ha.

ønsker deg masse lykke til :)

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått lønnslipp siden jeg begynte.

Jeg har tydeligvis ikke blitt meldt inn i AA-registeret (altså at jeg faktisk jobber på plassen) før etter fire måneder etter at jeg begynte der.

Og nå viser det seg at sjefen har stjålet mangfoldige tusen kroner av lønnen min hver måned, og aldri betalt så mye som en krone i skatt på meg.

Jeg er selvfølgelig livredd for en gigantisk skattesmell, og at jeg rett og slett skal bli økonomisk ruinert. 

Jeg er medlem av handel og kontor, og dette har skjedd med flere av de som er ansatte hos oss. 

Veldig lurt å legge en slik sak ut på nettet. Arbeidsgiver, og ikke minst handel og kontor vil lett kunne gjenkjenne deg. 

Hvordan skal du kunne få skattesmell når du ikke får lønnen din og heller ikke er innmeldt i systemet? Dette tar du med fagforeningen din. 

Anonymkode: cba88...650

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig lurt å legge en slik sak ut på nettet. Arbeidsgiver, og ikke minst handel og kontor vil lett kunne gjenkjenne deg. 

Hvordan skal du kunne få skattesmell når du ikke får lønnen din og heller ikke er innmeldt i systemet? Dette tar du med fagforeningen din. 

Wtf? Det er jo ingenting i det innlegget som tilsier at vedkommende kan bli kjent igjen....

• Liker 12
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:link:

Anonymkode: a9abd...bbb

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lagt ut hva jeg jobber med, hvor jeg jobber, hvor jeg er fra eller noenting, så jeg skjønner ikke helt hva det skal si at sjefen kan kjenne meg igjen, eller fagforeningen? 

Hvem har sagt jeg ikke får lønn? Jeg får utbetalt lønn hver måned jeg, men det er trukket vekk et visst beløp hver måned, slik at det ser ut til at det har blitt trukket skatt, men det har det da altså ikke. Og selvfølgelig får jeg skattesmell, jeg er jo pliktig til å oppføre alt av inntekt på selvangivelsen?

• Liker 7
Skrevet
24 minutter siden, Vic skrev:

Forstår godt at du er bekymret. Det er jo arbeidsgiver som har ansvar for å betale skatt og sørge for å rapportere til myndighetene alt med lønn. Så her er det i all hovedsak arbeidsgiver som har ansvaret. 

Sånn til neste gang så er det viktig å ta tak i dette med lønnsslipp med en gang. Dette skal man ha.

Takk! 

Ja, jeg har mast gjentatte ganger etter lønnslipp, men det er bestandig en unnskyldning, og de har bare aldri dukket opp. Til slutt at jeg nesten bare gitt opp, men jeg har skriftlig at jeg har etterspurt lønnslipp ved flere anledninger. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Vic skrev:

Det der er noe feil. Arbtaker har plikt her også, men vi har overlatt til jobben dette. Og det skulle blitt styr om alle ringte til skatteetaten hver mnd. Om skatt Ikke er innbetalt, så blir det ditt ansvar

Anonymkode: 3fcf9...612

Skrevet

Er din arbeidsgiver av utenlandsk opprinnelse?

Anonymkode: 01a09...637

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er noe feil. Arbtaker har plikt her også, men vi har overlatt til jobben dette. Og det skulle blitt styr om alle ringte til skatteetaten hver mnd. Om skatt Ikke er innbetalt, så blir det ditt ansvar

Anonymkode: 3fcf9...612

Så da blir dette mitt ansvar da, og sjefen slipper unna, på tross av at det mangler flere tusen mellom brutto og netto lønn, og ingen av pengene er brukt på å betale skatt?

Skrevet

Skal jeg da i så fall anmelde for tyveri da, hvis sjefen bare kan ta de pengene som var ment til skatt? Eller er det noe man bare kan risikere, å må følge opp selv måned for måned? Pengene har jo aldri nådd min konto, de er trukket vekk, men da altså ikke betalt inn til staten/i skatt. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg da i så fall anmelde for tyveri da, hvis sjefen bare kan ta de pengene som var ment til skatt? Eller er det noe man bare kan risikere, å må følge opp selv måned for måned? Pengene har jo aldri nådd min konto, de er trukket vekk, men da altså ikke betalt inn til staten/i skatt. 

Ta kontakt med Handel og kontor.

Anonymkode: 19b61...8df

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med Handel og kontor.

Takk for tips, skal kontakte de! 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, skal kontakte de! 

Gjør det. Dette er jobben deres, de har kunnskap og de har erfaring. Da slipper du å få feil råd her:)

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er din arbeidsgiver av utenlandsk opprinnelse?

Anonymkode: 01a09...637

Ja..

Anonymkode: ded77...3a7

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har lønnsslipp så har du vel heller ingen bevis hverken på hva du skulle betale i skatt eller at arbeidsgiver har stjålet pengene. Her burde du være varsom og overlate til fagforbundet og ta avgjørelser om hva som skal gjøres. 

Anonymkode: 498be...378

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har lønnsslipp så har du vel heller ingen bevis hverken på hva du skulle betale i skatt eller at arbeidsgiver har stjålet pengene. Her burde du være varsom og overlate til fagforbundet og ta avgjørelser om hva som skal gjøres. 

Anonymkode: 498be...378

Jeg har timelisten min, samt utskrift av hva jeg har fått utbetalt, og en kontrakt med timeslønn på, og jeg hsr vært i kontakt med skattekontoret, det er aldri betalt en krone i skatt på meg fra denne arbeidsplassen. Og det er ikke vanskelig å se at det som har kommet inn på min konto, er langt i fra min brutto lønn. Og en eller annen plass må jo pengene være, når de ikke er hos meg, og ikke hos staten?

Skrevet

Dette er jo ikke din feil, staten skal ha pengene sine;) så de ordner nok opp! 

Anonymkode: a9abd...bbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...