Gå til innhold

Hundeeiere i sameie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et sameie der mange leiligheter leies ut, og som regel er det ikke tillatt med dyr i bygget. Men nå er det noen som med all tydelighet har noen små hunder, og de blir luftet på korte turer ut på vårt fellesareale og hundeeierne plukker ikke opp avføringen etter hundene sine.

Det er litt vanskelig å vite nøyaktig hvem av de som lar vær å plukke opp etter hundene sine. Hva kan vi gjøre? Hvorfor holder folk dyr og ikke gidder å plukke opp etter dem??

Anonymkode: a36c2...5a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virkelig ingen som har noen svar?

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i et sameie der mange leiligheter leies ut, og som regel er det ikke tillatt med dyr i bygget. Men nå er det noen som med all tydelighet har noen små hunder, og de blir luftet på korte turer ut på vårt fellesareale og hundeeierne plukker ikke opp avføringen etter hundene sine.

Det er litt vanskelig å vite nøyaktig hvem av de som lar vær å plukke opp etter hundene sine. Hva kan vi gjøre? Hvorfor holder folk dyr og ikke gidder å plukke opp etter dem??

Dette er en sak for styret og ikke noe kgbrukerne kan gjøre noe med. 

Om det kan være til noen trøst, så er der nå lovforslag fra Huseiernes Landsforbund der fremleie av selveierleiligheter skal endres. Dette ligger angivelig på bordet til regjeringen. 

Anonymkode: d8c41...2a9

• Liker 3
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en sak for styret og ikke noe kgbrukerne kan gjøre noe med. 

Om det kan være til noen trøst, så er der nå lovforslag fra Huseiernes Landsforbund der fremleie av selveierleiligheter skal endres. Dette ligger angivelig på bordet til regjeringen. 

Anonymkode: d8c41...2a9

Styret er kontaktet, men det hadde vært godt med råd og erfaring fra andre som har opplevd det samme der de bor. Slik at jeg vet hva jeg kan si. 

Hva går det lovforslaget ut på? Fremleie er vel dersom leietager leier ut leligheten videre og det er ikke tillatt her hvertfall. Kan ikke se hva det har med hundesaken å gjøre?

Skrevet

Forby hundehold. Det kan da ikke være så mange det er snakk. Legg en lapp med oppfording til å ta ansvar for alles fellesskap.

Anonymkode: ee180...038

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Styret er kontaktet, men det hadde vært godt med råd og erfaring fra andre som har opplevd det samme der de bor. Slik at jeg vet hva jeg kan si. 

Hva går det lovforslaget ut på? Fremleie er vel dersom leietager leier ut leligheten videre og det er ikke tillatt her hvertfall. Kan ikke se hva det har med hundesaken å gjøre?

Ikke tillatt? Er det ikke slik at man gjør man vil med sin selveierleilighet da? Tror det er ganske fritt fram for utleie der altså. Borettslag derimot, det er noe annet.

Anonymkode: 86fe1...5fa

Skrevet

Ettersom det er sameie er det vel ikke fritt frem å forby hundehold (men her er jeg på shaky kunnskapsgrunn), men er det strengt tatt nødvendig? Det høres ut som en fryktelig tungvindt løsning for meg. Hvis ikke styret har tatt tak i dette, ville jeg valgt å enten skrive et brev som jeg hang opp i oppgangene, eller la i hver postkasse. Og be pent og høflig om at alle plukker opp etter hunden sin, ettersom det er observert mye hundebæsj på fellesarealene. Dette av hensyn til felles trivsel og hygiene, etc, etc. Det er nok noen som har blitt sløve, men såååå vanskelig er det ikke å plukke opp etter hunden sin. 

Gjest New Girl
Skrevet

Her vi bor er det hengt opp skilt på alle lyktestolper og det er satt opp egne søppelbøtter for hundeposer. I tillegg kunne jo styret sendt ut en felles Mail der de oppfordrer alle til å plukke opp etter hundene sine. 

Skrevet

De fleste sameier og borettslag har vel regulert dyrehold på en eller annen måte i vedtekter eller husordenregler.
Om dem ikke tar opp etter seg på fellesområder kan dette være grunn nok til å klage det inn som at det er til sjenanse for andre. 
Det blir en oppveiingssak, hvorvidt hundeeier gir gode grunner, mot hva andre oppgir som sjenanse.
Men det er mulig sette opp forbud mot lufting av hund på fellesområder!   

Anonymkode: 1dca9...9ac

• Liker 1
Skrevet

Sett opp en lapp i felles arealet i sameiet at ddn aktuelle hundeeieren må plukke opp møkka etter hundene sine!!

Folk er fadern meg så frekke,  en svær hund hadde bæsjet en diger bæsj midt i vår oppkjørsel uten at eieren hadde plukket det opp. Så jævla nasty

Skrevet

Kan dere ta en prat med de det gjelder? Forstår jo at dette er snakk om mer enn en person. Bare si på en hyggelig måte at dere stadig vekk ser hundedritt og at alle må huske å plukke opp etter seg? Uten å anklage noen for å ikke gjøre det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...