Gå til innhold

Mangler synlige synlige blodårer for blodprøve. Noen som har tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde brystkreft for noen år siden og kort fortalt ble alle blodårer i armene, håndbak og vrist rett og slett brukt opp under behandlingen med massevis av nålestikk for blodprøver og cellegift, som ikke akkurat er det beste for blodårer å få i seg mye av. Jeg er frisk, men nå er det absolutt INGEN blodårer å se. Det er krise, for jeg skal på årskontroll på Ullevål og det skal tas massevis av blodprøver - jeg vet bare ikke hvordan de skal få det til. Og hva om det skulle bli behov for hasteoperasjon, det er jo ikke et eneste sted de kan legge inn veneflon for narkose/sedasjon. Skikkelig guffent å tenke på!

Er det noen her som har noen lure tips på kort eller lang sikt? Kan kroppen produsere nye blodårer f.eks hvis jeg trener armene? Er det i det hele tatt noe jeg kan forsøke for å lokke frem årer jeg ikke visste at fantes? Om det finnes noen gjenværende alternativ i armene, er det i alle fall på steder jeg ikke vet om. Finnes det andre steder på kroppen som er trygt for blodprøvetaking? Kort sagt: Absolutt alle erfarings- og kunnskapsbaserte svar mottas med kjempestor takk, både svar på det jeg spør om og det jeg ikke spør om!

Og ja, klart jeg skal spørre på sykehuset også. På poliklinikken vet jeg at de vil insistere på å stikke over alt for å se om de kan få til noe, og jeg vet også at de bare vil gjøre ting verre ved å herje rundt. Been there done that. 

Anonymkode: e168b...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tidligere fått blodprøver som ble tatt av blodårene i ene foten da de ikke klarte å finne noe i armen :P det var mindre behagelig enn i armen, men det gikk det.

Anonymkode: d0eeb...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du er usikker. En ting jeg vet. Vær varm der de skal stikke. Da er de lettere å finne. Ellers så vet jeg at de kan bruke blodårer på halsen. Er nok vondt. Men må mann, så må mann. Regner med at de finner noen steder. De er ofte flinke. Men litt rot kan det nok bli

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest klarer de å finne en blodåre å stikke inn til slutt. De kan stikke i halsen, foten, beinet.. Evt kan de legge inn en CVK dersom det skal tas mange blodprøver og det virkelig ikke finnes flere blodårer å stikke i? Hvis de skal legge inn en venflon og det er vanskelig å finne blodårer, kan de alltids legge inn med hjelp av ultralyd. Ellers har jeg ingen tips til deg, håper andre har:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sliter alltid med å finne mine årer. Men har fått beskjed om å drikke mye vann, før jeg skal ta blodprøve. Og det hjelper meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ordner seg. Selv om blodårene ikke er synlige så er de der jo likevel. Ofte kan man kjenne gode årer ved å ta på stikkstedet selv om man ikke ser noen ting med det blotte øye 🙂 Det hjelper å være i bevegelse før timen, pass på å være hydrert (drikk rikelig med vann) og som nevnt over; hold deg varm. Lykke til!

Hilsen bioingeniør 

Anonymkode: 94fbe...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blodårer er ditt minste problem. Det viktigste er at den som tar blodprøvene kan jobben sin. 

Du kan ha dypereliggende blodårer og du har blodårer på beina som kan brukes. Selv eldre, avmagrede personer som har vært storrøykere er mulig å få lagt inn veneflon eller tatt blodprøver på. Det samme gjelder narkomane. 

Kroppen lager ikke nye blodårer på egenhånd, uansett hva du gjør. De blodårene du har kan bli mulig å bruke igjen. 

Anonymkode: 18887...3c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dere. Jeg kjenner meg faktisk litt roligere nå.

Jeg får satse på vann og varme, så kan jeg jo ringe og spørre om en anestesisykepleier kan hjelpe meg. Det er bedre enn å sitte på blodprøvepoliklinikken med stigende panikk for hvert stikk som slår feil (huffameg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, mintgrønn skrev:

Som oftest klarer de å finne en blodåre å stikke inn til slutt. De kan stikke i halsen, foten, beinet.. Evt kan de legge inn en CVK dersom det skal tas mange blodprøver og det virkelig ikke finnes flere blodårer å stikke i? Hvis de skal legge inn en venflon og det er vanskelig å finne blodårer, kan de alltids legge inn med hjelp av ultralyd. Ellers har jeg ingen tips til deg, håper andre har:)

Tusen takk. Det er noe herk, men faktisk sant at jeg ikke har en eneste synlig åre i armer og på hender. Jeg skal bare til kontroll og ta blodprøver én gang, så CVK er nok ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å se en blodåre for å stikke, holder å kjenne den, i alle fall når du er litt trent. Vi pleier ofte å stikke i foten hvis alle årene på armene er oppbrukt, det er mer ubehagelig enn armene, så smør på litt Emla krem hvis du ikke liker stikking. Ved operasjoner som er planlagt kan det legges inn cvk av anestesilege på forhånd dersom de ikke finner årer på deg, er det så akutt at det ikke er tid til det får du intravenøskanyle på halsen eller rett i beinet. Vi har alltid klart å få tilgang, så ikke gå rundt og vær redd for at du ikke får narkose om du f.eks havner i bilulykke. drikk godt på forhånd, så skal du se det går bra :)

Anonymkode: 007d6...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså drikke før kontrollen, ikke ulykken. Uff, ble litt knot her på natten.

Anonymkode: 007d6...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...