Gå til innhold

Er det noen som vil ta seg tid til å veilede meg ang. norsk vg3?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har alltid likt norskfaget ganske godt, men da jeg byttet skole på vg2 og fikk ny lærer, begynte jeg å slite. Nå går jeg vg3 og er livredd for å få 3 i norsk på vitnemålet... Norskfaget ble mye vanskeligere da jeg startet på vg2: Plutselig forandret mine følelser for norskfaget seg, så nå gruer jeg meg til hver eneste norsktime, noe jeg syns er trist... Før ville jeg bli forfatter og jeg følte meg flink til å skrive, det var liksom det eneste jeg mestret på skolen. Så startet jeg på vg2 og vg3 og det føles ut som om en del av meg er revet bort. Jeg klarer liksom ikke mestre faget: Faglig sliter jeg i stor grad, men nå sliter jeg også med å skrive på den måten læreren min vil jeg skal skrive!

Har prøve i morgen, og jeg har masse notater klart i et eget dokument på Word, men masse notater vil ikke hjelpe meg med noe særlig hvis jeg ikke mestrer skriveteknikken! Derfor lurer jeg på om det er noen snille sjeler der ute som vil ta seg tid til å hjelpe en håpløs tredjeklassing? Ville blitt utrolig takknemlig for litt tips! Jeg har søkt på nettet og har masse, men jeg føler jeg hadde klart meg bedre hvis jeg hadde spurt på forumet her om litt tips til langsvar...

Håper på positive og oppmuntrende svar <3

Anonymkode: 1e23e...435

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du bør kanskje google hvordan du bygger opp avsnitt, og hvordan ha en god skrivestruktur. Tenker på hvordan man skriver tematiske avsnitt. Det betyr gjerne at den første setningen i avsnittet skal forklare hovedideen i avsnittet. En god innledning og avslutning er også viktig i en tekst. Det avhenger så klart på hvilken type tekst en skal skrive. Analyser etc. 

Ikke straff deg selv bare fordi du føler du gjør det dårlig nå. Norsk er gøy. Snu frustrasjonen til det bedre i 2017. Lykke til.

Endret av Austerlitz
Skrevet

Hvordan er det du skriver oppgaver? Setter du opp en god disposisjon på forhånd?

Du bør sette opp en hoveddisposisjon for hele oppgaven, og en litt mindre disposisjon for hvert avsnitt. Ved å gjøre dette får du automatisk mer struktur i oppgaven og en tydelig rød tråd. 

Anonymkode: a163c...faa

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Austerlitz skrev:

Du bør kanskje google hvordan du bygger opp avsnitt, og hvordan ha en god skrivestruktur. Tenker på hvordan man skriver tematiske avsnitt. Det betyr gjerne at den første setningen i avsnittet skal forklare hovedideen i avsnittet. En god innledning og avslutning er også viktig i en tekst. Det avhenger så klart på hvilken type tekst en skal skrive. Analyser etc. 

Takk for svar! Jeg har fått kommentar på at jeg som regel er flink når det kommer til avsnitt, så det tror jeg ikke er noe problem. Det jeg sliter mest med er drøfting i hoveddelen, og også avslutningen. Psykologilæreren min ifjor var veldig på meg om at avslutningen min måtte svare på det jeg skrev om i innledningen min. Jeg føler alltid at jeg gjør det bra, men så har jeg alltid følt feil liksom... Vet ikke hva slags tekst vi skal skrive, men det har med språkhistorie å gjøre. Får nok noen forskjellige oppgaver å velge mellom. Jeg trives mest med å skrive Essay/Kåseri eller artikkel... Analyse er ikke helt greia for meg. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det du skriver oppgaver? Setter du opp en god disposisjon på forhånd?

Du bør sette opp en hoveddisposisjon for hele oppgaven, og en litt mindre disposisjon for hvert avsnitt. Ved å gjøre dette får du automatisk mer struktur i oppgaven og en tydelig rød tråd. 

Anonymkode: a163c...faa

Disposisjon! Fy søren det sliter jeg så utrolig mye med! jeg lager aldri disposisjon... Har aldri skjønt hvordan man gjør det, for har aldri fått beskjed om å lage en bra disposisjon før i år. Vil gjerne begynne å lage disposisjon og sette meg godt inn i oppgavene før jeg starter, men jeg aner virkelig ikke hvordan! Har du noe veiledning og tips? Er ikke rart jeg alltid sliter med å komme i gang (bruker gjerne minst en time på å komme i gang, og det bare ved å lese oppgaven hundre ganger). 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil gjerne begynne å lage disposisjon og sette meg godt inn i oppgavene før jeg starter, men jeg aner virkelig ikke hvordan! Har du noe veiledning og tips?

Veiledning og tips

Anonymkode: 7b451...0c6

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veiledning og tips

Anonymkode: 7b451...0c6

Oi jeg beklager for at jeg vil ha svar fra noen mennesker som kan forklare ting bedre for meg enn Google. Kall meg dum eller hva du vil, men jeg sliter med å forstå enkelte ting, og da er det lettere for meg å spørre litt mer på et forum enn å sitte å lure på det som står på Google. Jeg er 19 år, tror du virkelig ikke jeg har brukt Google før?

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi jeg beklager for at jeg vil ha svar fra noen mennesker som kan forklare ting bedre for meg enn Google. Kall meg dum eller hva du vil, men jeg sliter med å forstå enkelte ting, og da er det lettere for meg å spørre litt mer på et forum enn å sitte å lure på det som står på Google. Jeg er 19 år, tror du virkelig ikke jeg har brukt Google før?

Vær heller takknemlig for at noen bruker tiden sin på å hjelpe deg.

Anonymkode: d642b...243

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær heller takknemlig for at noen bruker tiden sin på å hjelpe deg.

Anonymkode: d642b...243

:link:

Anonymkode: 4aa93...271

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...