AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #1 Del Skrevet 17. januar 2017 Min mormor er blitt veldig syk og familien min er blitt fortalt at hun ikke har lenge igjen. Jeg jobber på sykehjem og ledelsen sliter med å få bemanningen til å gå opp. Lurer derfor på hvilke rettigheter jeg har? Jeg vil besøke henne daglig når jeg ikke er på jobb, men dersom hun blir enda dårligere og legene tror det er snakk om timer/døgn, har jeg da rett til å få fri? Og har jeg rett til å få fri noen dager etter i forhold til sorg og ting som må ordnes? Altså fri uten lønn f.eks? Sjefen min er av den gretne typen som jeg helst ikke vil spørre om noe før jeg vet om jeg har rett eller ei.... Anonymkode: 560f9...a71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 17. januar 2017 #2 Del Skrevet 17. januar 2017 Hør med fagforeningen. Hos oss kan vi få fri den dagen dødsfallet skjer med besteforeldre og dagen de blir begravet. Med nærmere slekt så blir de fleste sykmeldte. Vi kan også søke velferdspermisjon, men helt ærlig så vet jeg ikke om det er betalt eller ikke. Har heldigvis ikke mistet noen av mine nærmeste ennå. Da besteforeldrene mine døde var jeg såpass ung første gang at jeg ikke jobbet. Andre gang var jeg i permisjon med barn nummer 2. 3 og 4 gang dro jeg ikke i begravelsen engang. Hadde ikke mulighet pga lang reisevei og jobben til min eks og meg + 2 små barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 17. januar 2017 #3 Del Skrevet 17. januar 2017 Hør med fagforeningen. Hos oss kan vi få fri den dagen dødsfallet skjer med besteforeldre og dagen de blir begravet. Med nærmere slekt så blir de fleste sykmeldte. Vi kan også søke velferdspermisjon, men helt ærlig så vet jeg ikke om det er betalt eller ikke. Har heldigvis ikke mistet noen av mine nærmeste ennå. Da besteforeldrene mine døde var jeg såpass ung første gang at jeg ikke jobbet. Andre gang var jeg i permisjon med barn nummer 2. 3 og 4 gang dro jeg ikke i begravelsen engang. Hadde ikke mulighet pga lang reisevei og jobben til min eks og meg + 2 små barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #4 Del Skrevet 17. januar 2017 Sjekk personalhåndbok/tariffavtale, eller spør tillitsvalgt. Der jeg jobber har vi rett på fri med lønn den dagen det er begravelse pluss to reisedager dersom det tar mer enn et visst antall timer å reise dit. Skal vi ha mer fri må vi bruke feriedager eller ulønnet permisjon. Anonymkode: bc003...d75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #5 Del Skrevet 17. januar 2017 De fleste opererer med inntil tre dager for begravelse og reisevei for familiemedlemmer i to direkte ledd bakover eller forover (foreldre, besteforeldre, barn eller barnebarn. Ikke tanter eller nevøer). Men dersom du er ute etter å besøke henne på slutten ville jeg undersøkt hvordan deres lokale policy er rundt velferdspermisjon er. Anonymkode: 7efa7...372 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magnifiq Skrevet 17. januar 2017 #6 Del Skrevet 17. januar 2017 Jeg fikk to dagers velferdspermisjon da min bestefar lå for døden i en annen by. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #7 Del Skrevet 17. januar 2017 Vi har rett på betalt velferdspermisjon etter søknad, i utgangspunkt kun en dag i forbindelse med begravelse. Men de fleste arbeidsplasser vil være fleksible, og gi velferdspermisjon/fri uten lønn. I forbindelse med besteforeldres sykdom og død har jeg løst det med avspasering + fleksibel arbeidsgiver. Dagen for dødsfallet har jeg fått fri med lønn. Jeg har hver gang vært på jobb dagen etterpå - det er lite annet man kan gjøre og hjelper lite å sitte hjemme med egne tanker. Anonymkode: 56e88...eda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #8 Del Skrevet 17. januar 2017 Du kan søke velferdspemisjon, men du har ikke rett på det, heller ikke med lønn. Anonymkode: 36d7b...425 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #9 Del Skrevet 17. januar 2017 Kan du ikke be om å få ta ut ferie? Anonymkode: 570c3...bf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå