Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

dagene går utrulig tregt i det siste, mannen har vært å tatt sædprøve, fikk beskjed om at det tar 2-3 uker før svar. Vi har vært prøvene i snart 3 år. Gynologen min sier at det ser fint ut hos meg, og jeg sjekker meg for el hver måned. Noe jeg har ( positiv test, slim, murringer osv ) Men jeg er så utrulig redd, hva om mannens prøver er dårlige? Steril ? Det går 1000 tanker i hode på meg, vi har snakket litt om dette, men mannen er redd selv, og vil helst ikke snakke om " hva om " .. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg elsker mannen min, og ser ikke for meg livet mitt uten han, men så kommer det store MEN'et og "hva om" hva om han ikke kan få barn? Hva gjør vi videre? Mitt største ønske er en stor familie med mange barn, har drømt om det så lenge jeg kan huske. Er så fortvilet, ja jeg veit jeg ikke skal ta sorgen på forskudd, men tenker mye på "hva om han er steril, hva gjør jeg/vi da? Han er ikke i terrasser i adopsjon eller noe annet. Tenker også " hva om" prøvene er fine, hvorfor har ikke vi greid å bli gravide ? Hva kan vi gjøre for å få "bedre sjansen" ? Kom med råd, vær så snill, fikk mensen igjen idag også, så er ekstra sensetiv og tankefull :-/ 

hilsen redde meg.. 

Anonymkode: 75cbc...2ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lett å si, men ikke tenk så mye. Alle de utfordringene må dere ta når dere får svaret. 

Hvis det ikke er mulig å slippe tanken tror jeg det vil være en fordel on dere snakker igjennom alle tankene dine, og hans. Du er nok ikke alene om å tenke på dette. 

Skrevet (endret)

Her var jeg problemet og sleit mye med tanker om hva jeg skulle gjøre hvis det bare ikke gikk. På ene siden virket det feil å bli hos en mann som jeg visste ville ha barn og ville bli en god far. På andre siden virket det feil å gå uten å la han være en del av beslutningen. Mannen min ville ikke gått fra meg for han er typen som lever her og nå og ikke tenker årevis framover. Muligens forholdet ville ha røket senere og at han ville ha hatet meg for at han ikke hadde barn, men her og nå ville beslutningen om å ende forholdet ha vært ene og alene min. 

Disse tankene vil ikke forsvinne, men komme fram i ny og ne. Først når man oppsøker hjelp, så hvis noe viser seg å være galt og igjen hvis man får medisinsk hjelp og det ikke funker. Har ikke så mye trøst å komme med, men disse tankene vil du etterhvert dytte unna og heller fokusere på løsninger og hva dere må gjøre for å lykkes. Dere vet ikke resultatet enda og det er mye dere ikke har prøvd så det finnes fortsatt en god sjangse for at dere får det til. Bare anerkjenn for deg selv at du har disse tankene, men at det er noe du ikke kan eller trenger å ta stilling til nå fordi du har fortsatt et hav av muligheter. 

Jeg er forresten gravid nå etter årevis med prøving og 3 runder ivf. 

Endret av LittleBabyBlue
Skrevet

Takk for svar, begge 2. Jeg er veldig redd, men samtidig har jeg et stort håp, la dagene gå fort slik at vi kan få resultatene til mannen, er veldig spent, nervøs og redd på en gang. Vi er i slutten av 20 årene og ønsker oss barn begge 2, hadde vært veldig kjekt om vi fikk det til. Jeg skal prøve å ikke tenke "negativt" selv om det kommer til å streife innom av og til. Da dette er noe jeg/vi virkelig vil og har hatt lyst til i mange år. 

Om vi er heldige å får de svarene vi ønsker fra prøvene hans, hva gjør vi videre? Noen som har erfaring? Noe jeg kan gjøre, spise, osv for å bedre sjansene våre? 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, begge 2. Jeg er veldig redd, men samtidig har jeg et stort håp, la dagene gå fort slik at vi kan få resultatene til mannen, er veldig spent, nervøs og redd på en gang. Vi er i slutten av 20 årene og ønsker oss barn begge 2, hadde vært veldig kjekt om vi fikk det til. Jeg skal prøve å ikke tenke "negativt" selv om det kommer til å streife innom av og til. Da dette er noe jeg/vi virkelig vil og har hatt lyst til i mange år. 

Om vi er heldige å får de svarene vi ønsker fra prøvene hans, hva gjør vi videre? Noen som har erfaring? Noe jeg kan gjøre, spise, osv for å bedre sjansene våre? 

Skjønner godt at dere er nervøse for om han er steril eller om sædkvaliteten er veldig dårlig! Håper dere får svar snart, og at det er gode resultater! 

Har dere prøvd i 3 år? Hvorfor har du ikke bedt om utredning tidligere? Dere kunne vært igang ned prøverørs for lenge siden om du hadde sagt ifra etter 1 år. 

Har du sjekket egglederne dine? Tette eggledere ser de ikke på en vanlig undersøkelse. Må ha kontrastvæske osv da. 

Håper dere blir gravide snart! Syntes 3 år hørtes leenge ut! Vi har prøvd i 1 år.. Og jeg tenker på dette opptil flere ganger dagelig og bekymrer meg for hva som er galt, hadde aldri klart å gått med disse tankene i 2 år til. Vet at mannen har bra sædkvalitet da, mn frykter at det er noe galt med egglederne mine, så vurderer å bestille time til privat klinikk og skylle de med kontrastvæske for da ser de på ultralyd om de er tette.. Anbefaler deg å gjøre det samme hvis mannen din har ok eller bra sædkvalitet! :) masse lykke til!  

Anonymkode: 7b137...04a

Skrevet

En jeg kjenner (bekjent) prøvde å bli gravid med mannen sin i 4 år. Ingenting skjedde. Så de fikk tilslutt utført kunstig befruktning. Husker ikke hvor mange forsøk, men tror det var på andre eller tredje forsøk at spiren satt. 9 mnd frem i tid. Babyen ble født. De hadde sex noen få uker etter fødselen. Brukte ikke prevensjon, så klart, for de kunne jo ikke bli gravide... Pang! Dama ble gravid omtrent på sekundet. Hun rakk ikke engang å få mensen igjen, ble gravid litt over en måned etter å ha født. Hun fikk baby nr to under ett år etter førstemann!

Miraklenes tid er enda ikke forbi, sier jeg. Hun selv hadde en personlig teori om hvorfor. Hun slappet nemlig helt 100% av, var overhodet ikke stresset og tenkte overhodet IKKE på tanken å kunne bli gravid en gang. Kroppen var fri for årelangt stress ("bli gravid - bli gravid"), og da endelig ble hun gravid med naturmetoden på omtrent første runde i sengehalmen.

En venninne og mannen hennes ble ikke gravide. De godtok at skjebnen ikke hadde barn i kortene for dem, og levde videre som normalt. Prøvde ikke noen kunstig befruktning e.l. SJU ÅR senere ble hun brått gravid, fikk en sønn. Det ble det eneste barnet. De ble aldri gravide igjen senere, men var selvsagt overlykkelige over å ha fått denne ene etter mange år i troen på at en av de (eller begge) var sterile.

Ikke ta sorgene på forskudd! :hjerte:

Anonymkode: 0b1ae...050

Skrevet

Dette går fint ts. Selv om prøvene hans er dårlige kan det funke med ivf! Det er egentlig sjelden en mann er 100% steril med mindre han har gjort det bevisst :) er nesten alltid noen svømmere i omløp! 

Vår historie: prøvde å bli gravid i 5 år uten hell. Utredning viste få egg hos meg og litt få svømmere hos han. Startet ivf og var igjennom 8 forsøk hvor 3 endte i SA og resten festet seg ikke. Jeg responderte dårlig på hormonene og det ble alt for mye på oss. Vi gav opp hele dritten og begynte å se på adopsjon. Lastet ned papirer og var til samtale. 

Så var jeg veldig hormonell og kvalm en periode, oppblåst, forstoppet og full pakke. Reagerte ikke på manglende mens siden syklusen min er helt håpløs. Tenkte ikke tanken på barn en gang, men joda - 17 uker gravid :nori:det var et sjokk kan du si! Etter det kom dem på rams. 1. Født juni 2014, nr. 2 i november 2015 og tredjemann kommer i april 💚💚 det tok nesten 10 år og få nr. 1, men da løsnet alt!

det finnes en haug med solskinnshistorier ts - prøv å slappe av :) vet det er enkelt å si, men dette ordner seg helt sikkert! Tenk at det går bra - og om testen til mannen er veldig dårlig får dere ta det derifra!

Anonymkode: 483aa...a02

• Liker 3
Skrevet

Hvis alt viser seg å være i orden kan det hende legen setter deg på hormoner for å stimulere eggestokkene dine så du produserer flere modne egg. 

Viser det seg at mannen din har dårlig sædkvalitet kan det bli ivf hvor de direkte fører sperm inn i eggene dine. Husker ikke hva det heter i farta. 

Skulle det være absolutt verste nyhet og ingen spermproduksjon hos mannen din så kan dere benytte en spermdonor. Da er det som oftest ingen hormonstimulering på forhånd, bare en innseminasjon i naturlig syklus. Vet ikke om dette er en av tingene han ikke er åpen for da.

• 3 uker senere...
Skrevet

Oppdatering : mannens prøver var veldig bra  🙂 Veldig letta og glad, men samtidig redd - hva som kan gjøre at vi ikke er blitt gravide ? Vi har fått henvisning til videre hjelp, men om 1 år!! Sykt lenge å vente .. 

Skrevet
På 2/9/2017 den 17.34, AnonymBruker skrev:

Oppdatering : mannens prøver var veldig bra  🙂 Veldig letta og glad, men samtidig redd - hva som kan gjøre at vi ikke er blitt gravide ? Vi har fått henvisning til videre hjelp, men om 1 år!! Sykt lenge å vente .. 

hvis dere har penger kan dere gå privat. tror deler av behandlingen blir dekket. eller prøv fritt sykehusvalg. mulig noen har kortere ventetid:) har dere prøvd medisiner for dette?

Anonymkode: b12a5...521

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvis dere har penger kan dere gå privat. tror deler av behandlingen blir dekket. eller prøv fritt sykehusvalg. mulig noen har kortere ventetid:) har dere prøvd medisiner for dette?

Anonymkode: b12a5...521

Okay, takk for svar. Vi har ikke prøvd noe medisiner? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...