Gå til innhold

Nulltoleranse av rusmidler på min arbeidsplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er helt greit for meg, jeg bruker ikke å ruse meg på noe som helst. Hender det blir noen øl en gang i blandt på en fest, men da har jeg fri dagen etter.

Vi diskuterte litt på jobben nå nettopp og jeg mener at så lenge man kommer på jobb rusfri og klarer å utføre jobben sin så er det greit. Da skal ikke arbeidsgiver kunne si noen opp pga rusmisbruk. Dvs at hvis jeg Fredagkveld og hele Lørdag ville dope meg med alt jeg kom over av rusmidler, så er det min fritid.

Eller hvem har egentlig rett? Kan arb.giver si opp noen som ruser seg på fridager også.

Vi var ca 10 stk som diskuterte og 2 var enig med meg, 5 var for at de skal sparkes, mens de resterende var usikre.

Anonymkode: 7b66d...c81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

U r weird.

Kverulant.

Anonymkode: b71d5...1d7

Skrevet

Rusmidler kan være med på å endre atferden din, i tillegg kan jo noen rusmidler sitte lenge i kroppen. Er det nulltoleranse så er det nulltoleranse. Nikotin og alkohol synes jeg er annerledes, så lenge en ikke drikker seg drita dagen før jobb. 

• Liker 4
Skrevet

Man må ha saklig grunn for oppsigelse. 

Med mindre det f.eks er særlige hensyn til sikkerhet, eller virksomhetens verdigrunnlag (f.eks et senter for avrusning) vil man ikke kunne gå til oppsigelse så lenge personen skjøtter jobben sin på alle måter. 

Anonymkode: 509b1...af1

Skrevet

Hvis det er veldig viktig kan du ta deg fri fra jobben 1 uke eller 2 og stappe i deg alt du vil på begynnelsen av uken, innen du skal på jobb igjen er alt shitet ute av systemet. Ingen kan ta deg heller.  med mindre du tar pisseprøve på jobb da.

Skrevet

Bruk av lovlige rusmidler som nedsetter dømmekraft (alkohol) er totalforbudt i arbeidstiden. Brudd på dette vil medføre oppsigelse. Normal bruk av alkohol på fritiden er helt ok.

All bruk av ulovlige rusmidler (også utenfor arbeidstid) er brudd på Norsk lov og oppsigelsesgrunn.

Anonymkode: 3e2f7...fa9

• Liker 2
Skrevet

Ruser man seg ofte på fritiden vil man ikke kunne klare å stå i jobb. Det kan gå bra en lang stund, men før eller siden så går det galt. Rusmidler ødelegger psyken. Det er det største problemet med dem.

Anonymkode: 84974...622

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

All bruk av ulovlige rusmidler (også utenfor arbeidstid) er brudd på Norsk lov og oppsigelsesgrunn.

Feil. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. 

Kommer helt an på hvor du jobber og hvilke sikkerhetskrav som er satt til deg som innehaver av den stillingen.

Hvor mener du at du finner det smutthullet du snakker om nå? 

Først må du kjøpe eller motta et ulovlig rusmiddel, - vis meg hvor det er ihht. Norsk lov.

Så benytter du rusmiddelet som er forbudt brukt i Norge, - vis meg hvor det er beskrevet at det er lov.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

U r weird.

Kverulant.

Du fremstår som rar i og med at du ikke evner å diskutere ulike fiktive problemstillinger. 

Anonymkode: 04041...3c2

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på hvor du jobber og hvilke sikkerhetskrav som er satt til deg som innehaver av den stillingen.

Hvor mener du at du finner det smutthullet du snakker om nå? 

Først må du kjøpe eller motta et ulovlig rusmiddel, - vis meg hvor det er ihht. Norsk lov.

Så benytter du rusmiddelet som er forbudt brukt i Norge, - vis meg hvor det er beskrevet at det er lov.

Du forutsetter at ulovlige handlinger = oppsigelsesgrunn, noe som dessverre ikke er sant. 

Kun dersom lovbruddet gir saklig grunn for oppsigelse, kan man miste jobben. F.eks vil en incestdømt miste jobben som barnehageansatt, men ikke som regnskapsmedarbeider. 

• Liker 1
Skrevet

Bruk av rusmidler på jobb/ møte beruset/ruset på jobb er heller ikke automatisk oppsigelsesgrunn nødvendigvis. Mange store og mindre bedrifter er knyttet til for eksempel AKAN, og ønsker å bruke tid og ressurser på å legge til rette for at en medarbeider skal bli kvitt et ev rusproblem. Sykmelding eller permisjon for en periode kanskje, ja, eller rustester på jobb, men ikke nødvendigvis oppsigelse med det første.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forutsetter at ulovlige handlinger = oppsigelsesgrunn, noe som dessverre ikke er sant. 

Kun dersom lovbruddet gir saklig grunn for oppsigelse, kan man miste jobben. F.eks vil en incestdømt miste jobben som barnehageansatt, men ikke som regnskapsmedarbeider. 

Dette er helt riktig. Et annet eksempel: kjører du så fort at du mister førerkortet kan du miste jobben hvis du er sjåfør, men det har lite å si hvis du jobber i barnehage. 

Om bruk av ulovlige substanser er en oppsigelsesgrunn handler derfor om hvilken type jobb det dreier seg om. Jobber man f.eks. i rusomsorgen, med rusforebyggende arbeid, i narkotikapolitiet e.l. så utviser man særs dårlig dømmekraft om man bruker ulovlige rusmidler, og kan nok miste jobben. 

Anonymkode: 1ccc0...1bb

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ruser man seg ofte på fritiden vil man ikke kunne klare å stå i jobb. Det kan gå bra en lang stund, men før eller siden så går det galt. Rusmidler ødelegger psyken. Det er det største problemet med dem.

Anonymkode: 84974...622

Det kommer heeelt an på hva du ruser deg på. Kjenner flere som har røyket kanabis i hytt og pine, i godt over 10 år uten at det ser ut til å gjøre noe med arbeidet deres. Men en del blir nok litt sløv, spesielt dagen derpå.

Jeg gjorde det før i tiden uten noen problemer, men yrkesvalget og familie har gjort at jeg ikke kan nå.

Hvis du pakker i deg tunge rusmidler som heroin, amfetamin eller alkohol. Ja da sier det seg selv. Men det er total uvitenhet å si "rusmidler" som om det er en og samme ting.

Anonymkode: b9c04...53a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bruk av lovlige rusmidler som nedsetter dømmekraft (alkohol) er totalforbudt i arbeidstiden. Brudd på dette vil medføre oppsigelse. Normal bruk av alkohol på fritiden er helt ok.

Jeg vil gjerne ha en kilde på at du ikke har lov å nye alkohol i arbeidstiden. Det er ingen generelt forbud mot promille på jobb, du kan ta en øl før jobb og du kan drikke pils i lunsjen, med mindre kontrakten din spesifikt forbyr dette.

Å begå forseelser på fritiden er generelt sett ikke oppsigelsesgrunn.

Skrevet

Hva slags rusmidler er det snakk om, og hva slags arbeid er det snakk om? Kommer du på jobb bakfull eller ruset på andre rusmidler, og dette går utover arbeidet ditt, er det klart at det på sikt kan føre til en oppsigelse. Du gjør ikke jobben din. Jobber du som sjåfør, eller har en annen jobb hvor sikkerhet er viktig, er det klart også et brudd å være ruset på jobb. Samme om du er politi og ruser deg, da bryter du loven du skal være med å opprettholde og viser deg uegnet for stillingen din.

Tar du deg derimot en snus, eller en øl eller fem en fredagskveld vil ikke dette være noe du kan sparkes for. Ikke i Norge. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du fremstår som rar i og med at du ikke evner å diskutere ulike fiktive problemstillinger. 

Anonymkode: 04041...3c2

Why?

Eneste grunnen til at det skal være totalforbudt å bruke rusmidler er om jobben krever at du er rusfri utenom arbeidstiden. Det må være et ganske spesielt yrke, som f. eks. at du må være parat på rappen utenom arbeidstiden om noe drastisk skulle skje. Ellers er rusmidler totalforbudt i selve arbeidstiden og du må sørge for å være rusfri innen du skal på jobb. Det finnes plenty av folk som driter i disse reglene, men det er en annen sak.

Skjønner ikke helt problemstillingen. Prøver du å argumentere for at du skal få stille opp på jobb i ruset tilstand, selv om ingen merker det? Vasker du gulv eller noe, siden det ikke spiller så stor rolle?

Nå har jeg ikke helt HI skikkelig. :P aka hovedinnlegg.

Skrevet

Som jeg skrev i HI så bruker ikke jeg noen form for rusmidler, unntatt en fest dann og vann.

Jeg bare lurte på hvem av oss som har rett. OM jeg ruser meg hver dag etter jobb, men er rusfri og utfører jobben min perfekt dagen etter, så mener jeg at det må være lov. Vi har noe som heter fritid og den står vi fritt til å disponere som vi vil. 

Ruser man seg på jobb, så ser jeg problematikken, samtidig som man må møte opp rusfri.

Anonymkode: 7b66d...c81

Skrevet

Du ville nok ha fått større gjennomslag dersom du konsekvent hadde brukt alkohol som eksempel. Poenget her er jo rusen, men når du inkluderer ulovlige rusmidler vil personlige holdninger rundt dette ubevisst ligge til grunn i diskusjonen. Det at man doper seg helt sanseløst gir jo også et negativt inntrykk av (den fiktive) arbeidstakeren det diskuteres om, og mange vil nok tenke at vedkommende har et rusproblem - og dét er jo ikke forenlig med alle type yrker. 

Det er jo  ganske vanlig å ta en pubrunde etter arbeidstid i andre land - selv om man har arbeid dagen etter. Jeg tenker ikke noe negativt om noen som gjør det, så lenge man ikke blir påvirket av det dagen etter. 

Anonymkode: 0cfc8...581

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...