Gå til innhold

Skylling av oppvask

iingvild

Hvordan skyller du oppvasken?  

1 stemme

1. 1. Hvordan skyller du oppvasken?

• I kaldt vann
      3
    • I varmt vann
      19
    • I lunkent vann
      6
    • Vasker ikke opp: Har oppvaskmaskin
      10
    • Vasker ikke opp: Har kjæreste til å gjøre det!
      2

Anbefalte innlegg

Kjæresten min som har oppfordret til dette spørsmålet:

Etter oppvasken:

Skyller du i varmt eller kaldt vann?

iingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skyller oppvasken i varmt vann. Dersom det er ting som ikke er så lette å tørke skyller jeg i kaldt vann sånn at jeg får vekk all såpa og det kan lufttørkes.

Fordelen med varmt vann er jo at det nesten er tørt før man skal tørke så da går jobben kjappere.

Må legge til at det verst jeg vet om oppvask nest etter oppvask som ikke er tatt er oppvask som ikke er tørket.

Ønsker meg oppvaskmaskin til jul..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kokvarmt vatn. Fyller opp den vesle vasken ved sida av den store (oioi - flink til å forklare! :ler:) med så varmt vatn som går an, og legg kjørla oppi etterkvart som dei er vaska. Tek dei ut og set dei på 'rista' før dei vert tørka. Store ting som ikkje går nedi den vesle vasken skyl eg i rennande varmt vatn.

Har lært at ein skal bruke varmt vatn pga. bakterivekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Har oppvaskmaskin, det lille jeg vasker opp pleier jeg å skylle av under lunka/varmt rennende vann.

Lærte i heimkunnskapen å legge det i vask nr to med glohett vann, men jeg har bare liten utslagsvask ved siden av, og glass og bestikk går i maskinene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker ikke opp, har oppvaskmaskin, men jeg lærte i heimkunnskapen på skolen at det skulle skylles i varmt vann.. :Nikke:

Regner med at det var pga at det er lettere å tørke da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker ikke opp, har oppvaskmaskin, men jeg lærte i heimkunnskapen på skolen at det skulle skylles i varmt vann.. :Nikke:

Regner med at det var pga at det er lettere å tørke da

...og det lufttørkar fortare --> kjørla er våte i kortare tid --> dårlegare vekstforhold for bakteriar.

Lærte me... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stort sett i varmt vann. men må innrømme at det er ikke alltid jeg skyller i det hele tatt. :oops: men stort sett er det kjæresten som vasker opp, tror ikke han heller skyller så mye, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyller alltid i varmt vann. Syns det er fryktelig kjedelig å vaske opp, så jeg skulle ønske jeg kunne stemt på et av de to siste.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett i varmt vann. men må innrømme at det er ikke alltid jeg skyller i det hele tatt. :oops: men stort sett er det kjæresten som vasker opp' date=' tror ikke han heller skyller så mye, hehe.[/quote']

Smakakje det Zalo då då?

Eg skylle alltid i varmt vatn.

Gleda meg til vi får kjøkken med plass til oppvaskmaskin (veldig dårlig løysing her vi bur..)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skyller glass som kan sprekke ved tempereturendringer, under glovarmt rennende skyllevann, resten blir skyldt i rennende lunka vann og lufttørker stort sett.

trodde i utgangspunktet det var reint etter å ha vaska det i glovarmt zalovann jeg, så skyllinga er for å få vekk skum og såpesmak etter lufttørking. Har ikke blitt syk av det enda ihvertfall. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok kjæresten som vaskar opp her i huset... :oops:

Men når eg vaskar opp så foretrekker eg å skylle i varmt vatn, har alltid gjort det andre plassar.

Men her vi bur er varmtvannstanken så latterlig liten at eg sparar på varmevatnet der eg kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I varmt vann såklart!

Men jeg husker godt vi lærte på heimkunnskapen at vi skulle skylle i kaldt. Husker også prekenen jeg fikk av mamma da jeg kom hjem og sa dette, og at jeg derfor fortsatte med varmt vann etterpå også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skyller i varmt vann, selv om vi har oppvaskmaskin. Setter virkelig dere andre her tallerkener med rester på rett i maskinen? Lurer på hvordan det lukter i deres vaskemaskin egentlig. Jeg skyller alltid, og så rett i maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psst, Arkana; det er snakk om skyllingen ETTER at håndvasken er vasket opp, før du tørker opp, for de av oss som ikke har vaskemaskin!! :wink:

skylling FØR vask skjer selvsagt i varmt vann!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psst, Arkana; det er snakk om skyllingen ETTER at håndvasken er vasket opp, før du tørker opp, for de av oss som ikke har vaskemaskin!! :wink:

skylling FØR vask skjer selvsagt i varmt vann!!

Aha ja! :idesmil:

Den gangen vi ikke hadde oppvaskmaskin ble alt skylt i varmt vann, har pleid å la vannet renne mens jeg vasker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...