AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #1 Skrevet 17. januar 2017 Jeg nekter å tro at det finnes så mange sneversynte mennesker der ute. Selv om man er sykmeldt klarer men å poste et innlegg på Facebook. Kollegaer hisser seg opp over at Ola fra vedlikeholdsavdelingen er på lunsjdate, selv om han er sykmeldt. "Å klarer han det, da klarer han å jobbe også. Her sliter vi ræva av oss mens han koser seg. " Til dere som enda ikke har fått hode opp av sanda: Å smile på et bilde face, mens man spiser kylling eller å være i familieselskap med fotobevis på face betyr ikke at man er frisk nok til å jobbe. Det er punkt en! punkt to: Dere vet ikke hvorfor han er sykmeldt . Selv om han har sagt at han har senebetennelse, kan det være noe annet som er riktige årsak og som han kun har nevnt for fastlegen For tro det eller ei, men dere har ingen rett til å vite hvorfor han er borte. Punkt nr 3: Dere er ikke leger. Ha litt tillit til fastlegen til Ola. Et så lei av sneversynte bedrevitere som tror at Facebook =sant. Og ihvertfall at historien de lager seg rundt et bilde er sant. Herregud........ Anonymkode: 0d966...e29 40
Tvist Skrevet 17. januar 2017 #2 Skrevet 17. januar 2017 Enig. En kollega av meg var sykemeldt etter en operasjon og ble innkalt til møte med sjefen fordi hun hadde lagt ut på facebook at hun spiste lunsj ute med familien. 18
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #3 Skrevet 17. januar 2017 Hvorfor gidder å legge ut noe når man er sykemeldt? Bare la være. Anonymkode: 2c53d...364 20
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #4 Skrevet 17. januar 2017 Jeg pleier som regel å ignorere bilder som legges ut av kollegaer under en sykemeldingsperiode, men det var en kollega som var sykmeldt pga en korsbåndskade. Og på den tiden la han ut skiferie, aketur nedover korketrekkern, surfing og mye aktivitet som går hardt utover kneet som da var skadet. Jeg trengte ikke å si noe til sjefen for det var flere som allerede hadde sagt ifra. Men sånn ellers skjønner jeg ikke hvorfor man i det hele tatt legger ut masse bilder på Facebook. Anonymkode: a9cbe...31d 15
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #5 Skrevet 17. januar 2017 Jeg pleier som regel å ignorere bilder som legges ut av kollegaer under en sykemeldingsperiode, men det var en kollega som var sykmeldt pga en korsbåndskade. Og på den tiden la han ut skiferie, aketur nedover korketrekkern, surfing og mye aktivitet som går hardt utover kneet som da var skadet. Jeg trengte ikke å si noe til sjefen for det var flere som allerede hadde sagt ifra. Men sånn ellers skjønner jeg ikke hvorfor man i det hele tatt legger ut masse bilder på Facebook. Anonymkode: a9cbe...31d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #6 Skrevet 17. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gidder å legge ut noe når man er sykemeldt? Bare la være. Anonymkode: 2c53d...364 Fordi sosiale nettverk kan være en erstatter for det virkelige liv når man er sykmeldt. Og hvorfor skal man plutselig kutte ut å legge ut noe fordi man er sykmeldt. " UPS, sykmeldt, kan ikke vise kollegaer at jeg har et liv. Her må det kun sykemeldinger til" Den siste setningen er faktisk reell. To kollegaer, begge sykmeldt. En la ut om sykdommen hver dag. Den andre en gang pluss noen andre statuser om hverdagslige gjennomførbare ting for den sykmeldte. Gjett hvem som ble kalt inn på teppe. Arbeidstilsynet sier at sjefer ikke kan bestemme hvordan du bruker Facebook. Det punktet overser sjefer glatt. Anonymkode: 0d966...e29 15
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #7 Skrevet 17. januar 2017 Jeg hadde fått sterk/etsende såpe i øyet på jobb å måtte skylle hos legen. Dette skjedde en fredag, ble da sykemeldt på lørdag. Sjefen måtte jobbe selv for meg da det ikke var noen andre.. postet et bilde av min hund som hadde bursdag på facebook. Dette fikk konsekvenser... sletta sjefen ganske raskt på face. Lærte at man ikke skal ha sjefer på face. Anonymkode: ca389...131 8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #8 Skrevet 17. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleier som regel å ignorere bilder som legges ut av kollegaer under en sykemeldingsperiode, men det var en kollega som var sykmeldt pga en korsbåndskade. Og på den tiden la han ut skiferie, aketur nedover korketrekkern, surfing og mye aktivitet som går hardt utover kneet som da var skadet. Jeg trengte ikke å si noe til sjefen for det var flere som allerede hadde sagt ifra. Men sånn ellers skjønner jeg ikke hvorfor man i det hele tatt legger ut masse bilder på Facebook. Anonymkode: a9cbe...31d Dette er en grunn til at man ikke bør si hvorfor man er sykmeldt. Her sa han korsbåndskade. Kanskje det var mer, som han ikke ville fortelle andre om? Anonymkode: 0d966...e29 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #9 Skrevet 17. januar 2017 Var sykemeldt selv en periode med streng beskjed fra legen å finne på masse gøy. Dette visste jeg jo at jobben amdri ville akseptere og la de i en egen gruppe og blokkerte dem fra mine statuser. Da var det ingen som fikk se noe Anonymkode: ad3ca...93a 2
Gjest antbug Skrevet 17. januar 2017 #10 Skrevet 17. januar 2017 Enig med deg ts, men samtidig synes jeg at de som legger ut store mengder skrytebilder fra toppturer, reiser og venninneweekender med høy champagneføring i alle europeiske storbyer har seg selv å takke hvis folk ikke tror at de er så syke at de ikke kan jobbe. De har selvfølgelig ingen rett til å blande seg, men det er lov å bruke hodet hvis man vil unngå rykter og mistro.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #11 Skrevet 17. januar 2017 MÅ man legge ut noe på facebook? Selv om man har en hyggelig lunsjdate og spiser kylling med en venn er ikke det så viktig at man MÅ dele det på facebook. Jeg er klar over at noen deler "alt" på face, men det gjelder å tenke over hva man deler og når. Er man sykemeldt bør man gjerne tenke seg en ekstra gang om. De fleste er klar over hvordan en fjær blir til ti høns, og mange har erfaring med sladder på arbeidsplassen når det gjelder kolleger som er syke. Hvorfor mate beistet? Og har man i tillegg sjefen sin på vennelista (uten sperringer) bør man klare å tenke seg om. Samme hvor uskyldig en lunsj eller fjelltur er, kan du banne på at du har en misunnelig kollega som eeeelsker å lage drama. Anonymkode: 8f259...749 13
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #12 Skrevet 17. januar 2017 Man må vel bare akseptere at mennesker ikke er spesielt smarte og at de dømmer som faen, så å legge ut ting på face er risikosport. Se for deg at vennelista di er medlemslista på KG når du lurer på hvordan folk dømmer det du poster der Anonymkode: ba53d...2cd 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #13 Skrevet 17. januar 2017 Jeg syntes det kommer litt an på hva man faktisk legger ut og hva man jobber med. Legger man ut et hverdagslig bilde, som ikke sier noe om arbeidskapasitet betyr det ikke så mye, men legger en som f. eks. har sykmeldt seg på grunn av skader i knær ut bilder om skiferien så er det veldig upassende, og kan være å spytte sine kolleger i ansiktet. Å legge ut status og/eller bilde om lunsjdate kan være provoserende det, om vedlikeholdsjobben er av en slik karakter at han like gjerne kunne jobbet. Så det hele kommer an på hva man jobber med og hvilken situasjon du legger ut status i. Når noen går for langt, så er det faktisk ikke så veldig gøy å se en kollega lever slaraffenlivet i California på sykemelding, mens man selv har jobbet 12+ timers dager på den tiende dagen i strekk (ja, det kan skje i min bransje) Anonymkode: 142c9...0ba 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #14 Skrevet 17. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må vel bare akseptere at mennesker ikke er spesielt smarte og at de dømmer som faen, så å legge ut ting på face er risikosport. Se for deg at vennelista di er medlemslista på KG når du lurer på hvordan folk dømmer det du poster der Anonymkode: ba53d...2cd Vel, folk utenfra vet jo ikke alltid så mye om hva en gitt person som legger ut bilder på facebook jobber med, eller om kapasiteten man viser i bildene/statusoppdateringene like gjerne kunne ha blitt brukt på jobb. Det handler da minst like mye om litt personlig redaksjonell orientering hos de som poster statuser også. Er man sykemeldt for dårlige knær, så passer det seg ikke å poste bilder fra skiferien når kollegene jobber dobbelt opp under sykefraværet. Dette kan man i det minste enkelt styre i Facebook, ved å lage grupper der de man jobber sammen med ikke er med. Det er selvfølgelig uetisk å bruke arbeidskapasitet som man reelt kunne ha brukt på jobb på fritid uansett, men man gnir det i det minste ikke inn i trynet til kollegene. Anonymkode: 142c9...0ba 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #15 Skrevet 17. januar 2017 Greit å være i Facebook og på nettet når man er sengeliggende og sykemeldt. Men å være ute til lunch når man er sykemeldt er drøyt - og post det definitivt ikke i FB! Anonymkode: 9bef6...f54
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #16 Skrevet 17. januar 2017 Kan man gå ut på lunsjdate, reise bort, gjøre aktiviteter av ulike slag, så kan man også jobbe. Kanskje det heller er disse tingene man burde bli "sykmeldt" fra, hvis det er umulig å kombinere med jobb? Anonymkode: 16a18...c88 7
Gjest New Girl Skrevet 17. januar 2017 #17 Skrevet 17. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit å være i Facebook og på nettet når man er sengeliggende og sykemeldt. Men å være ute til lunch når man er sykemeldt er drøyt - og post det definitivt ikke i FB! Anonymkode: 9bef6...f54 Trenger da ikke være sengeliggende for å være sykmeldt. Så skjønner ikke hvorfor det skal være så drøyt å spise ute.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #18 Skrevet 17. januar 2017 2 minutter siden, New Girl skrev: Trenger da ikke være sengeliggende for å være sykmeldt. Så skjønner ikke hvorfor det skal være så drøyt å spise ute. Om man er oppegående nok til å dra ut i kulda, til en restaurant og generelt sosialisere, så ville man ha kunnet brukt den kapasiteten dersom man har en kontorjobb for eksempel. Da er det faktisk frekt å poste bilde til kollegene sine. Noe annet dersom man har en fysisk jobb og er sykmeldt for dårlig rygg for eksempel, da blir det å spise ute ikke en aktivitet der man heller kunne brukt kapasiteten på jobb og fremstår som mer etisk i mine øyne. Anonymkode: 142c9...0ba 5
Gjest New Girl Skrevet 17. januar 2017 #19 Skrevet 17. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om man er oppegående nok til å dra ut i kulda, til en restaurant og generelt sosialisere, så ville man ha kunnet brukt den kapasiteten dersom man har en kontorjobb for eksempel. Da er det faktisk frekt å poste bilde til kollegene sine. Noe annet dersom man har en fysisk jobb og er sykmeldt for dårlig rygg for eksempel, da blir det å spise ute ikke en aktivitet der man heller kunne brukt kapasiteten på jobb og fremstår som mer etisk i mine øyne. Anonymkode: 142c9...0ba Man har forskjellige jobber og forskjellige diagnoser. De fleste av oss har en jobb som krever mer enn at vi bare møter opp.
HerrMann Skrevet 17. januar 2017 #20 Skrevet 17. januar 2017 Nå virker det som om min arbeidmoral er høyere enn mange andre her. Jeg går litt under jorden når jeg er sykemeldt, ikke fordi jeg er redd sjefen på noen som helst måte, men det handler om respekten for arbeidsplassen og kollegaer som da må ta min jobb. Men nå blir ikke jeg sykemeldt med mindre jeg faktisk er sengeliggende eller ute av stand til å forlate huset. Knakk to bein i ei hånd i 2015, dro til legen, så til røntgen, til sykepleier og så på jobb igjen, litt tilrettelegging var alt som skulle til. Jeg er håndverker forresten, så hvorfor de med kontorjobb blir sykemelt av småpjask skjønner jeg ikke, de er enten pyser eller unnasluntrere. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå