Gå til innhold

Gentlemen in Scandinavia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meg i allefall godt igjen i beskrivelsene av det norske samfunnet og forholdet mellom menn og kvinner. Skjønner godt at utlendingene reagerer, vi har jo egentlig ikke en høflighetskultur her til lands. Samtidig blir jeg utilpass av gentleman-fakter ettersom jeg ikke er vant til det. Norske menn er jo bare snille når de vil ha mus.

Anonymkode: 4d992...baf

• Liker 4
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Han har jo helt rett, men jeg ser dette er skrevet av en selvtitulert britisk-italiener. Jeg synes det blir litt stein i glasshus? Det er ikke akkurat sånn at briter er så veldig høflige heller. Noen av de er langt mer veltalne enn nordmenn er, ja faktisk rent elegante i språket, men man skal ikke forveksle veltalenhet automatisk med høflighet og vennlighet. 

Endret av Overrasket
Gjest Jonasmann
Skrevet (endret)

Det som ødelegger gentleman kulturen i Norge, er at alle skal uttrykke "jeg betyr ikke så mye". Det at dama ikke tok i mot plassen tviler jeg på var at hun ikke ville være kvinne, men at hun ikke ville uttrykke "jeg er verdt mye". Alle her til lands skal uttrykke at de ikke tror de er verdt mer enn andre, bare helt instinktvis. 

De eneste damer her til lands pleier å ta i mot slike gester fra et kjæresten deres, i en dating setting eller i en situasjon der det er vanlig å bli kjent med potensielle kjærester (eks byen). 

Ikke rart at utlendingene ikke forstår dette.

Endret av Jonasmann
Skrevet
9 minutter siden, Jonasmann skrev:

Det som ødelegger gentleman kulturen i Norge, er at alle skal uttrykke "jeg betyr ikke så mye". Det at dama ikke tok i mot plassen tviler jeg på var at hun ikke ville være kvinne, men at hun ikke ville uttrykke "jeg er verdt mye". Alle her til lands skal uttrykke at de ikke tror de er verdt mer enn andre, bare helt instinktvis. 

De eneste damer her til lands kvinner pleier å ta i mot slike gester fra et kjæresten deres, i en dating setting eller i en situasjon der det er vanlig å bli kjent med potensielle kjærester (eks byen). 

Ikke rart at utlendingene ikke forstår dette.

Ja, det har du rett i. Jeg føler meg dum og til bry når folk holder døra oppe for meg, selv om jeg også gjør dette for andre. Det var grusomt å være gravid med alle mennene som spratt opp fra setene sine på bussen :P satte skikkelig pris på det, men følte veldig på den ubehagelige "unnskyld at jeg er til" følelsen. 

I USA følte jeg meg derimot glad og vel med slike gester, siden jeg vet at det er vanlig der jeg var. 

Anonymkode: 11234...4b9

• Liker 1
Skrevet

Det handler da ikke om kjønn, men heller det at nordmenn flest ikke vil være til bry for andre. Om ubehag er det eneste du får ved å stå, så er du som regel villig til å stå. Om du er eldre så kan det være slitsomt å stå, dermed er det sosialt akseptabelt for dem å bli tilbudt en sitteplass.

Anonymkode: 623a2...d65

• Liker 4
Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)

Jeg tror mange får en følelse av at man skylder den andre noe tilbake når h*n gjør en gest. Jeg er i alle fall slik, og min ubevisste reaksjon er å takke nei når folk tilbyr noe. Så har jeg flere ganger opplevd at folk blir litt furten av at man ikke tar imot deres gode handling :P Så jeg har egentlig bare lært meg å si ja takk slik at den andre ikke blir snurt.

Ellers er jeg ikke særlig lei meg for at vi ikke har en gentleman kultur. Jeg foretrekker helt klart å være direkte fremfor å smigre damer jeg ikke kjenner gjennom små gester. Når noen gjør en gest vet man ikke om den som gjør gesten har en intensjon bak det eller ikke. Når man er direkte er i alle fall intensjonen klar. 

Endret av Minesveiper
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det handler da ikke om kjønn, men heller det at nordmenn flest ikke vil være til bry for andre. Om ubehag er det eneste du får ved å stå, så er du som regel villig til å stå. Om du er eldre så kan det være slitsomt å stå, dermed er det sosialt akseptabelt for dem å bli tilbudt en sitteplass.

Anonymkode: 623a2...d65

HELT enig, man vil ikke være til bry og man klager ikke. Sånn er det bare.

Synes forsåvidt ikke det er mye gentleman over å tvinge ei dame inn i en situasjon hun ikke vil i. Til syvende og sist vil han være gentleman fordi det får ham til å føle seg bra, ikke fordi hun ønsker det - tvert i mot var hun veldig ukomfortabel med det. Da skjer hele greia på feil premisser.

Det handler jo om respekt, og jeg føler meg respektert når min stemme blir hørt og mine ønsker respektert. Det synes jeg ikke blir beskrevet i dette innlegget. Det er helt greit å spørre en gang, og hun smilte og sa høflig nei takk. Så begge hadde en ok interaksjon, men når hun da setter ned en grense og han ikke vil forholde seg til den så synes jeg det å henge ut henne blir for dumt.

I dag har jeg fått to dører åpnet for meg, til treningssenteret og en butikk. Jeg satt pris på det, smilte og sa takk. Men dette var i langt mindre invaderende situasjoner enn den som er nevnt her, og jeg ble ikke satt i søkelyset foran et fullt tog. Kjæresten min har gentlemanfakter av rang, han er spanjol, og jeg setter alltid pris på det - men det er fordi vi er i en etablert relasjon. Hadde han holdt på sånn uten at vi var det tror jeg at jeg hadde gått sirkler rundt ham, det hadde vært for invaderende. 

Det handler jo om respekt, og jeg føler meg respektert når min stemme blir hørt og mine ønsker respektert. Det synes jeg ikke blir beskrevet 

• Liker 2
Skrevet

Gentleman? Virkelig? Kunne ikke brydd meg mindre om gentleman fakter. Det viktigste er at begge parter er høflige og respektfulle.

Anonymkode: 7a3f7...1f1

Skrevet

Men når regninga kommer fram, da vil damene plutselig ha en gentleman som betaler... 

Anonymkode: 5c646...5d0

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når regninga kommer fram, da vil damene plutselig ha en gentleman som betaler... 

Ikke ifølge de evinnelig debattene om det her på KG. Her tilbyr "alle" seg å splitte, såeh.

Anonymkode: 27db6...80c

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Niks. Har egne penger vi.

Anonymkode: e0622...bce

• Liker 5
Gjest Superbruker7
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norske menn er jo bare snille når de vil ha mus.

Anonymkode: 4d992...baf

Det handler vel om at man er snillest med de man ønsker å bli likt av, det gjelder menn og kvinner. 

Skrevet

Kvinner i skandinavia vil være likestilt med menn. Vi krever like muligheter og lik lønn. Og vi er stolte. Så hvorfor skal vi behandles på noen annen måte? Jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal ha mere behov for å sitte enn en mann, med mindre jeg er gravid, har med meg et lite barn e.l. Og jeg tjener mer enn mange menn, så jeg kan fint betale for middag jeg. Faktisk syns jeg det er litt unaturlig å bli påspandert selv om det for all del er hyggelig innimellom det også.

Ellers syns jeg det er hyggelig når folk åpner døra for meg. Men jeg åpner jo også døra for andre. Altså om man er to stykker som kommer omtrent samtidig så er da det helt naturlig? At man holder døra åpen? Normal vennlighet og høflighet er jeg for. Men noen veldig gentleman-oppførsel har jeg ikke behov for. Tror det er litt missforstått det der. Menn bør være høflige, vennlige og oppmerksomme mot kvinnene, og ellers behandle de som likestilte. Da finner du veien inn i det skandinaviske kvinnehjertet.

Anonymkode: 515ef...40f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...