Gjest Lea Skrevet 5. desember 2004 #1 Skrevet 5. desember 2004 Jeg holder på med et regneark og skulle gjerne hatt hjelp til en formel. La oss si at verdien i A5 kan være enten 9, 10, 11 eller 12. I A6 skal jeg få frem en verdi etter va som står i A5. A5 legges inn manuelt, så det er bare formelen i A6 jeg trenger hjelp til. Eksempel: Hvis verdien i A5 er 9, så skal verdien i A6 være 2. Hvis A5=10, så skal A6 bli 3. Hvis A5=11, så skal A6 bli 4. Hvis A5=12, så skal A6 bli 5. Tidligere har jeg brukt HVIS, fordi jeg bare hadde behov for den øverste. Men nå er det hele litt mer komplisert. Noen som kan hjelpe?
Scheherazade Skrevet 5. desember 2004 #2 Skrevet 5. desember 2004 Du kan nøste inntil syv funksjoner i Excel. Vet ikke hvor god du er på programmering, men analogien til Java er if(noe) {så skjer dette} if(noe annet) {så skjer dette} else(ingen av disse skjer) {så skjer ingenting} Du kan altså sammenligne alle argumentene dine ved hjelp av en nøstet if-setning. =IF(A5=9;2;IF(A5=10;3;IF(A5=11;4;IF(A5=12;5;0)))) Denne burde løse problemet ditt (Har engelsk versjon jeg da... ) Det siste sifferet, 0, er lagt inn for FALSE-delen, dvs, dersom A5 verken er 9,10,11 eller 12, vil A6 bli null. Du kan selvsagt bytte ut med hva som helst annet.
Gjest Lea Skrevet 5. desember 2004 #3 Skrevet 5. desember 2004 Tusen takk! Har engelsk versjon jeg også, så det passer fint. Tror at jeg er relativt god i hverdags-excel, men disse funksjonene lærer jeg meg etter hvert som jeg får bruk for dem. Så jeg kan altså bruke IF, selv om det er flere alternativer? Jeg skal teste i alle fall.
Gjest Lea Skrevet 5. desember 2004 #4 Skrevet 5. desember 2004 Spørsmål 2 (Jeg fikk til formelen i spørsmål 1 forresten. Tusen takk for hjelpen!) I en kolonne har jeg ukenummer. Disse tallene vil jeg gjerne konvertere til hele datoer i en annen kolonne. Jeg vil altså at: Når A1 = 1, så skal A2 gi verdien 01.01.2004. Det MÅ være datoformat (XX.XX.XXXX), ikke bare tall uten punktum mellom.
Scheherazade Skrevet 5. desember 2004 #5 Skrevet 5. desember 2004 Tror ikke jeg kan hjelpe deg der akkurat! Høres ganske innviklet ut nemlig. Sikker på at det i det hele tatt skal gå an i Excel? Og som sagt bare 7 nøstinger tillatt og!
Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2004 #6 Skrevet 5. desember 2004 Nei, jeg er ikke sikker på at det går an. Og dette skal ikke være med i "nøstingen" fra spørsmål 1. Dette gjelder andre celler i regnearket. Men akkurat DET problemet skal jeg nok klare å løse på en annen måte, ved å legge datoene inn manuellt. Bare lurte på om det var mulig uten å få det til Det er ikke umulig at jeg har flere spørsmål etter hvert. Lea (som ramlet ut)
Scheherazade Skrevet 5. desember 2004 #7 Skrevet 5. desember 2004 Høres ut som et intrikat prosjekt du holder på med! :-)
Gjest Devil's Spawn Skrevet 5. desember 2004 #8 Skrevet 5. desember 2004 Jeg vil altså at: Når A1 = 1, så skal A2 gi verdien 01.01.2004. Det MÅ være datoformat (XX.XX.XXXX), ikke bare tall uten punktum mellom. =IF(A1=1;DATE(2004;1;1)) Laget den i OpenOffice, men regner med at den funker i Excel også. EDIT: Fant ut at i Excel må du i ditt tilfelle gjøre om formatet til A2 til å være dato i tillegg.
Gjest Lea Skrevet 5. desember 2004 #9 Skrevet 5. desember 2004 Høres ut som et intrikat prosjekt du holder på med! :-) Hehe.. det kan du si. Men jeg håper på at all den tiden jeg nå bruker på dette enorme regnearket skal spare meg for mange timer når det er ferdig. =IF(A1=1;DATE(2004;1;1)) Laget den i OpenOffice, men regner med at den funker i Excel også. EDIT: Fant ut at i Excel må du i ditt tilfelle gjøre om formatet til A2 til å være dato i tillegg. Joda, det fungerte, men jeg tror faktisk at det er raskere å registrere datoen selv, ettersom det dreier seg om max 6 datoer og at disse skal være konstante. Får garantert bruk for det senere. Egentlig er o excel et utrolig morsomt program med masse muligheter. Og jeg HATET matte på skolen. :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå