Gå til innhold

hvordan ende et såkalte ''vennskap''

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente, på snart 30. Har slitt veldig lenge med å få venner. Har en veninne som jeg ble kjent med igjennom en praksisplass for 10 år siden, dette var på et tidspunkt hvor jeg slet veldig psykisk og ikke hadde noen venner. Det utviklet seg et vennskap, som i mine øyne var nært. Det har gått mange år siden, hun har alltid vært litt spesiell i personligheten sin men jeg har sett bort ifra dette fordi jeg har vært så glad for å ha en venn.
i de siste årene har det gåttt mer og mer opp for meg hvor lite gjensidig dette vennskapet er, jeg er mer som en ufrivillig klagemur og en nikkedukke for henne. Dette er noe jeg ikke har insett før de siste årene, for jeg har slitt veldig psykisk..
Hun har en tendens til å rakke ned på meg, og fremtrer på en måte som viser at hun fortjener mer enn meg, og at jeg ikke fortjener noe som helst. Hvis jeg opplever noe lykke i livet blir det sett ned på og jeg får et intrykk av at jeg ikke fortjener noe som helst. hun får meg til å føle meg som mindreverdig..
Dette er noe jeg har kjent på i de siste årene, og det har blitt sterke for hvert år som går, jeg takler ikke vennskapet lenger. Har forsøkt å kutte henne ut et par ganger uten hell, hun konfronterer meg på en måte som gjør at jeg blir redd og ikke tør å gjennomføre bruddet..så jeg underkaster meg med en gang.. Det er bare noe jeg ikke kan noe for. Det gjør veldig vondt.. Hun er også en type person som presser meg, psykisk. hun maser og maser, hvis hun ikke får det som hun vil blir hun sint og gir meg en slags ''silent treatment'' ved f.eks når jeg ikke ønsker å møte henne eller f.eks reise på tur med henne er det helt grusomt, og jeg blir synderen. Jeg får såpass dårlig samvittighet at jeg brekker til slutt og hun får det som hun vil.
Vi, eller rettere hun har planlagt en helgetur til stockholm som jeg motvillig ble med på, dette er ikke før i vår. Jeg gruer meg veldig til turen. Hun har også sendt melding og spør om vi skal finne på noe..

Grunnen til at jeg henvender meg her.. er at jeg er redd. Jeg takler det ikke mer, dette såkalte vennskapet.. Jeg har ingen å lene meg mot, ingen å spørre.. hva skal jeg gjøre? jeg har ikke styrke til å fortsette dette vennskapet lenger.. men samtidig er jeg såpass svak at jeg ikke klarer å avslutte det..

jeg blir så frustrert og oppgitt.. hva skal jeg gjøre.. 

Anonymkode: e134f...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke noen grunn til å gjøre noe som helst.

Dersom du ikke har lyst til å finne på ting når hun ringer: sørg for å være opptatt. Dersom hun blir sur og er stille: la henne være stille. Ikke kontakt henne utover normale "gratulerer med livshendelse"-type ting og vent til hun sakte og uproblematisk faser ut til en bekjent.

I forhold til manipulasjon: alt som er "din" feil møter du med et nøytralt "jeg er lei for at du føler det slik". Så endrer du samtaleemne. Ikke la henne endre det tilbake. Om hun skulle bli utagerende, foreslå rolig og høflig at dere drar hver til deres så hun får "roet seg ned". Om hun nekter: forlat lokalet mens hun altså "finner roen". Du skal ikke dikke, trøste, unskylde eller svare. Noen sinne. Til noen. Med mindre, altså, du har gjort noe galt.

Anonymkode: 42df5...7ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hemoglobin

Jeg hadde tatt den letteste veien ut. Sendt en melding om at jeg ikke ønsket videre kontakt og bedt henne slette nummeret mitt. Deretter slettet hennes, blokkert henne og fjernet henne fra alle sosiale medier. 

Du har jo forsøkt å si ifra, og når det ikke når fram skal du ikke ha dårlig samvittighet for å gjøre det slik jeg foreslår.

Endret av Hemoglobin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer hun over. Si kort og direkte at du ikke ønsker mer kontakt og at du har avbestilt turen. Det er ingen vits i å prøve å få tak i deg fordi du kommer til å blokkere henne på alle mulige kanaler. Så gjennomfører du og finner deg skikkelige venner som setter pris på deg!

Lykke til :) 

Anonymkode: 68acc...690

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg har tenkt på disse alternativene.  Men jeg klarer ikke å bare si stopp. Får så vondt samvittighet, føler for å gi henne ny sjanse og det er grunnen til at det ikke går. Jeg tenkte kanskje å fade ut. Hvordan skal jeg svare på meldingen om at jeg er opptatt? Bare si hei Jeg er opptatt. Også ikkenoe?

Anonymkode: e134f...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke takler å avslutte vennskapet, hvordan skal dette kunne ordne seg da? Skal du flytte langt bort? Jeg skjønner at du gruer deg til å ta tak i det, men jeg tror du vil ha veldig godt av det hvis du greier å stå opp for deg selv nå.  Silent treatment er ubehagelig men ikke farlig. Jeg ville bare latt henne holde på til hun gikk lei. Si fra om at du trekker deg fra turen så snart som mulig så hun rekker å finne en annen venninne som vil være med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...