Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2004 #1 Skrevet 5. desember 2004 Jeg har lyst til å gi min datter/vår familie en fjernadopsjon i julegave. Jeg har tenkt på det siden hun ble født og synes den fråtsetiden vi nå går inni er et fint tidspunkt for oppstart -det gir litt ekstra perspektiv. Jeg synes det hadde vært gøy å ha et fadderbarn i et land jeg og mannen min har vært, eller i et land det er muligheter for at vi kommer til å besøke senere. Dessuten hadde det selvsagt vært ekstra gøy med et barn på min datters alder. Selvsagt er hovedsaken at vi hjelper NOEN, så det er jo ikke avgjørende - men det hadde bare gjort det hele enda nærmere dersom vi hadde noen slike bånd. Vet dere om det er noen av organisasjonen som tar hensyn til slike ønsker?
Gjest gjest1 Skrevet 5. desember 2004 #2 Skrevet 5. desember 2004 Søker du på ordet 'fjernadopsjon' på kvaisr får du opp ulike organisasjoner som driver med fjernadopsjon. Noen driver kun rettet mot ett land, fx Bolivia eller India, mens andre har en rekke. Jeg fant denne linken for misjonsalliansen som har fjernadopsjon til flere land. Det spørs jo litt hvor dere har vært eller har lyst å reise da... http://www.misjonsalliansen.no/index.cgi?s...n=fjernadopsjon For meg blir det litt rart å gi en fjernadopsjon i julegave til et barn. Det blir litt sånn: værsågod, her har du et barn. Det gir noen rare signaler om at et barn kan gies bort i gave. Men meg om det! Men jeg synes det er en fin tanke å bringe det inn i julen, dette å knytte noen ikke-materialistiske verdier til sesongen. Men personlig hadde jeg ikke gitt fjernadopsjon som en gave, men brukt tid på dette sammens med datteren din kanskje i forkant av julen, slik at budskapet var der allerede når julen kom.
Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2004 #3 Skrevet 5. desember 2004 For meg blir det litt rart å gi en fjernadopsjon i julegave til et barn. Det blir litt sånn: værsågod, her har du et barn. Det gir noen rare signaler om at et barn kan gies bort i gave. Men meg om det! Jeg skjønner hva du tenker og er forsåvidt enig når du ser slik på det. Uansett: jeg hadde ikke akkurat tenkt å pakke inn en indianerdukke med navneskilt og legge under treet Men datteren min er bare 1 1/2 år, så noen særlig forståelse for hva som foregår kan ikke forventes. Jeg tenker heller å bruke julen som en anledning for oss voksne til å få fokus på noe annet - og for familien til å komme igang med en fjernadopsjon. Det gir litt mer perspektiv enn å melde seg inn en torsdag i november synes jeg da, men det er min mening. Hadde datteren min vært eldre ville jeg helt klart fulgt framgangsmåten du beskriver!
Gjest miau Skrevet 5. desember 2004 #4 Skrevet 5. desember 2004 Jeg synes det høres ut som en utrolig god ide!
Gjest Pjusk Skrevet 6. desember 2004 #5 Skrevet 6. desember 2004 Jeg synes også det er en god ide og det er da virkelig ikke snakk om å gi et barn et annet barn i gave?? Jeg tror du fjerneadoptere barn hos Plan, mens du adopterer en landsby hos SOS Barnebyer og Redd Barna. Jeg har begge deler (eller vi har faktisk to landsbyfadderskap og ett fadderbarn)
ringblomst Skrevet 6. desember 2004 #7 Skrevet 6. desember 2004 Vil anbefale Marys venner - det er en liten fadderorganisasjon som driver på frivillig basis uten lønning til medhjelperne. Vi betaler et ekstrabeløp for administrasjonskostnader som frimerker o.l så bidragspengene går uavkortet til fadderbarnet . Og ikke minst, jeg vet at hjelpen kommer frem - de har fadderbarn på Sri Lanka og i Thailand. Vet ikke om det er mulig å be om fadderbarn i en spesiell alder, men man kan velge mellom Thailand eller Sri Lanka. Les mer på marysvenner.no.
Gjest Leola Skrevet 6. desember 2004 #8 Skrevet 6. desember 2004 Man kan fjernadoptere barn hos SOS Barnebyer også - jeg har en liten jente i Honduras som jeg gir 200 kroner hver måned til :-) Kjempekoselig - sendte nettopp en diger pakke til henne. Vi får jevnlige brev fra SOS med opplysninger om henne - i tillegg har hun skrevet et brev til oss (skrevet med en hjelpende hånd) og sendt bilder ... Utrolig koselig ... føler at hun er litt "vår"
Tigi Skrevet 7. desember 2004 #9 Skrevet 7. desember 2004 Jeg registrert oss som faddere for noen dager siden i SOS barnebyer. Selv om det ikke skal være noen julegave til oss selv, var det ikke tilfeldig at jeg gjorde det akkurat nå. Jeg ser på det som en fin gjerning i denne tiden, en slags motvekt til kjøpehysteri og forbrukskultur. Men jeg elsker altså julen -og kanskje dette kan være en julegave til et barn som trenger det et sted i verden?
Gjest Melk Skrevet 7. desember 2004 #10 Skrevet 7. desember 2004 Jeg synes også det er en god ide og det er da virkelig ikke snakk om å gi et barn et annet barn i gave?? Jeg tror du fjerneadoptere barn hos Plan, mens du adopterer en landsby hos SOS Barnebyer og Redd Barna. Jeg har begge deler (eller vi har faktisk to landsbyfadderskap og ett fadderbarn) Hos SOS kan du velge; Barn eller et konkret prosjekt.
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #11 Skrevet 8. desember 2004 Hei. Jeg har også tenkt på å bli fadder en stund. Men er det noen av dere som allerede er faddere som vet om man kan velge land selv. Jeg har kikket på nettsidene til SOS-barnebyer og det ser ut som om man bare kan velge verdensdel, men vi vil gjerne støtte et barn i et av landene vi selv har vært. Og noen som har noen synspunkter på om jeg bør velge å bli fadder gjennom Redd Barna eller SOS Barnebyer? Ingeline
Gjest happyending Skrevet 9. desember 2004 #12 Skrevet 9. desember 2004 Jeg syns det hørtes ut som en fin ide jeg.. Men jeg syns ikke noe om å gi fadderskap i gave til andre.. Har lest om folk som gir det i gave til folk som liksom har alt, og som andre mener har økonomi nok til å støtte et fadderbarn.. Det er ganske frekt syns jeg.. Men igjen, jeg syns det er en veldig fin ide for din familie..
Søte B Skrevet 10. desember 2004 #13 Skrevet 10. desember 2004 Jeg gav fadderbarn i gave til min eks' sønn på 7. Men så klart, jeg betaler de månedlige avdragene, og han tegner og skriver brev, sender bilder, små pakker etc. og det synes han faktisk var veldig morro, spesielt når det kom brev og bilder tilbake
søndagsengel? Skrevet 10. desember 2004 #14 Skrevet 10. desember 2004 Hvis du velger fadderbarn gjennom Plan kan du sende ønske om alder på mail til dem, så ordner de det. Jeg har lyst til å bli fadder selv. Har tidligere vært det gjennom SOS barnebyer. Nå står jeg mellom Plan og SOS barnebyer. Jeg ønsker å ha mulighet til å sende gaver til fadderbarnet mitt. Gjennom kontakt med Plan fikk jeg vite at man kun kan sende to gaver i året, hver på max 150 gram. Jeg ser at Leola har skrevet i denne tråden at hun nettopp har sendt en stor gave til faddebarnet hun har gjennom SOS-barnebyer. Har de ingen begrensninger på størrelse av gave?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå