Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei KG!

jeg har fått meg jobbintervju etter lenge på søkefronten, for at jeg skulle ha mulighet til å studere så må øtte jeg ta lån fra lånekassen. Da jeg har fått meg jobintervju og vil gå for å jobbe ett-to år, så lurer jeg på hvordan dette vil gå ut over lånekassen lånet.

jeg tok 3 emner i fjor, strøk på 2, kontet den ene og ikke fått svar enda. Tar opp det tredje, slik at jeg får 30 studiepoeng.

tar nå 4 emner ettersom det ene er det jeg tar opp. Så ett enkeltemne og 2 andre emner som er med i bacheloren.

nå har jeg allerede meldt meg opp og registrert meg, så lurer på om det er veldig dumt å droppe ut nå for å jobbe.

vil de fagene jeg tar nå bli automatisk stryk om jeg trekker meg fra undervisning / eksamen?

trenger sårt hjelp her da jeg ikke kjenner noen som har vært i samme knipe som meg.

takker så meget for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har mulighet til å melde deg av eksamen, så det vil ikke bli stryk om du gjør det.

Skal du jobbe 100% stilling? Eller kan du kombinere jobb og studier? Hvorfor ønsker du å jobbe i stedet for å gjøre ferdig studiene? Har du i det hele tatt tenkt å gjøre ferdig bacheloren? (Hvor mye mangler du?)

Har du søkt stipend og lån for vårsemesteret og ønsker å avslutte studiene bør du melde fra til Lånekassen slik at disse pengene ikke blir utbetalt eller teller som lån senere. Når du starter å jobbe vil lånekassen gjerne ha tilbake pengene sine, slik at du enten må begynne å betale på lånet ditt, eller søke om betalingsutsettelse. Hvis du har mulighet til å studere litt samtidig som du jobber regnes du fremdeles som student og omgår dette. Men du bør da oppgi hvor mange studiepoeng du planlegger å ta til lånekassen. Samtidig må du tenke på inntekt vs hva du kan få i lån/stipend.

Hva ønsker du mest? Å jobbe eller studere?

Anonymkode: 3b07c...c75

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har mulighet til å melde deg av eksamen, så det vil ikke bli stryk om du gjør det.

Skal du jobbe 100% stilling? Eller kan du kombinere jobb og studier? Hvorfor ønsker du å jobbe i stedet for å gjøre ferdig studiene? Har du i det hele tatt tenkt å gjøre ferdig bacheloren? (Hvor mye mangler du?)

Har du søkt stipend og lån for vårsemesteret og ønsker å avslutte studiene bør du melde fra til Lånekassen slik at disse pengene ikke blir utbetalt eller teller som lån senere. Når du starter å jobbe vil lånekassen gjerne ha tilbake pengene sine, slik at du enten må begynne å betale på lånet ditt, eller søke om betalingsutsettelse. Hvis du har mulighet til å studere litt samtidig som du jobber regnes du fremdeles som student og omgår dette. Men du bør da oppgi hvor mange studiepoeng du planlegger å ta til lånekassen. Samtidig må du tenke på inntekt vs hva du kan få i lån/stipend.

Hva ønsker du mest? Å jobbe eller studere?

Jeg følte egentlig ikke at bacheloren var noe for meg, jeg kommer også rett fra VGS så jeg synes det var veldig tungt å begynne å studere. Jeg har kun meldt meg opp til 2 emner for denne bacheloren mtp at dette er "greie" emner. Ett av emnene på bacheloren (programmering) taklet jeg ikke og fortsatte dermed ikke på den.

Har lenge hatt lyst til å ha ett eller to jobbeår for så å begynne på studiene.
Dette er en deltidstilling, men har ikke tenkt tanken på å kombinere, men er det en mulighet for det så hadde vel det vært det beste.

Skrevet
7 minutter siden, Nonymuss skrev:

Jeg følte egentlig ikke at bacheloren var noe for meg, jeg kommer også rett fra VGS så jeg synes det var veldig tungt å begynne å studere. Jeg har kun meldt meg opp til 2 emner for denne bacheloren mtp at dette er "greie" emner. Ett av emnene på bacheloren (programmering) taklet jeg ikke og fortsatte dermed ikke på den.

Har lenge hatt lyst til å ha ett eller to jobbeår for så å begynne på studiene.
Dette er en deltidstilling, men har ikke tenkt tanken på å kombinere, men er det en mulighet for det så hadde vel det vært det beste.

Er dette emner du kan bruke til noe senere? Passe inn i en annen bachelorgrad f.eks? Jeg tenker at om du egentlig ikke er motivert for å studere, og emnene du skal ta bare er en slags nødløsning, så ville jeg vurdert å kutte ut helt. Si ifra til lånekassen slik at du ikke "bruker opp" noe av den støtten du kan få (8 år). Da har du også mulighet til å jobbe full stilling og legge deg opp litt penger. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette emner du kan bruke til noe senere? Passe inn i en annen bachelorgrad f.eks? Jeg tenker at om du egentlig ikke er motivert for å studere, og emnene du skal ta bare er en slags nødløsning, så ville jeg vurdert å kutte ut helt. Si ifra til lånekassen slik at du ikke "bruker opp" noe av den støtten du kan få (8 år). Da har du også mulighet til å jobbe full stilling og legge deg opp litt penger. 

Dette er ikke noe jeg vil drive med i fremtiden, så dette er bare emner jeg tar for å ha noe å gjøre.
Har hørt at om man er sen med 60 studiepoeng så får man ikke lån fra lånekassen.
Da jeg strøk i 2 fag i fjor, så har jeg egentlig kun 10 studiepoeng pr dags dato
Skal ta opp det ene faget nå i vårsemesteret, så da har jeg 20 + ikke fått svar på konte eksamen jeg hadde på torsdag.

Men om jeg skulle droppe ut nå, så vil vel de fagene jeg ta nå telles som stryk, jeg tar nå 4 emner, så da vil det blir 40 studiepoeng sen? eller kun 30? (ettersom det er 30 studiepoeng jeg har søkt for)

Skrevet

Dersom du ikke tar eksamen nå vil du bli 30 studiepoeng forsinket + de studiepoengene du ikke bestod i høst. Dersom du består kontinuasjonseksamen vil det vel bare være 10 studiepoeng utestående fra høsten. Da vil du totalt sett være 40 poeng forsinket i forhold til Lånekassen. 

Dersom du har tenkt til å studere senere er ikke dette noe jeg vil anbefale. Du har 20 studiepoeng å gå på til senere, men det er utrolig kjedelig dersom du plutselig skulle bli forsinket utover dette. I tillegg er det jo kjedelig å ha mer lån enn nødvendig. Det er uansett ikke krise, så dersom du ikke klarer å studere akkurat nå går det greit det også. :) 

Anonymkode: df07b...f48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...