Gå til innhold

Hva er vanskeligst av jus og maskiningeniør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte noen si at jus er vanskeligere enn maskiningeniør men dette høres merkelig ut. Jus er jo bare lesing og argumentasjon mens realfag har krevende innhold med komplisert utregning osv

Anonymkode: 42e20...c41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på hva man har evner og ferdigheter til, her finnes det ikke noe fasit. 

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, Ananas. skrev:

Det kommer vel an på hva man har evner og ferdigheter til, her finnes det ikke noe fasit. 

Nja, så enkelt er det nok ikke. Om man tenker ut fra hvor stor andel av befolkningen som ville vært i stand til å gjennomføre, uavhengig av evner, så er nok jus noe flere hadde kunnet bestå enn krevende realfag.

Anonymkode: 42e20...c41

Skrevet

Juss har et stort pensum av det jeg har fått vite, samt mer obligatorisk oppmøte og obligatorisk opplegg enn de hadde tidligere, så det er nok ikke helt enkelt å komme seg gjennom det heller. Likevel tør jeg påstå at realfaglige utdannelser er hakket hvassere når det gjelder å klare det, fordi realfag krever kontinuerlig jobbing for å få det til. Man bygger ny forståelse hele veien basert på noe man har lært før, og det er ikke like enkelt å hente seg inn igjen hvis man først faller av. Mange realfagsbaserte studier baserer seg også på læring av mer eller mindre kompleks teknologi som ikke alltid oppfører seg som i teorien, jeg vil tippe særlig maskiningeniør går inn på det i studieforløpet. Å kombinere teori og praksis kan være utfordrende for en student. 

Anonymkode: 53096...860

Skrevet

For deg som ikke vet hva du skal bli, og ikke har noen nevneverdig interesse for noen av disse fagene. Så er de nesten uoppnåelig. Du kommer uansett ikke til å være noen flink i en slik jobb hvis interessen ikke er på plass. 

Men har du interessen for et av disse fagene. Er det faget du har størst interesse av lettest. 

Anonymkode: 83ba3...d06

Skrevet

Der tror jeg du må lene deg til hva som interesserer deg mest, fordi da har du lettest for å lære og huske.

Skrevet

Jus er lett å bestå, men vanskelig å gjøre det godt i. Og man blir vurdert etter hvor godt man gjør det, ikke om man har bestått eller ikke.

Det blir uansett helt feil å sammenligne disse. Det finnes få eller ingen objektive kriterier på hva som er vanskeligere studie enn et annet. (Det finnes målbare kriterier for hvilke studier det er vanskeligere å komme inn på, men det er noe annet)

Hva er vanskeligst mellom en bachelor i klassisk ballett ved Kunsthøgskolen og og bachelor som maskiningeniør? 

Umulig å oppstille noen objektivet kriterier fordi det kommer helt an på hva man har anlegg for.

Angående at realfag er så vanskelig: Mange dyktige realister har hevdet at realfag absolutt ikke er vanskelig, det kommer bare an på læreren og hvor flink læreren er til å lære bort.

Anonymkode: 4f405...f55

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jus er lett å bestå, men vanskelig å gjøre det godt i. Og man blir vurdert etter hvor godt man gjør det, ikke om man har bestått eller ikke.

Det blir uansett helt feil å sammenligne disse. Det finnes få eller ingen objektive kriterier på hva som er vanskeligere studie enn et annet. (Det finnes målbare kriterier for hvilke studier det er vanskeligere å komme inn på, men det er noe annet)

Hva er vanskeligst mellom en bachelor i klassisk ballett ved Kunsthøgskolen og og bachelor som maskiningeniør? 

Umulig å oppstille noen objektivet kriterier fordi det kommer helt an på hva man har anlegg for.

Angående at realfag er så vanskelig: Mange dyktige realister har hevdet at realfag absolutt ikke er vanskelig, det kommer bare an på læreren og hvor flink læreren er til å lære bort.

Anonymkode: 4f405...f55

Det er klart at dyktige realister hevder det, det har jo noe med anlegg for det å gjøre. Jeg kjenner også realister innen mitt fagfelt som tok nye konsepter og begreper på strak arm (de behøvde knapt å forberede seg til eksamen og fikk likevel toppkarakter), men for de aller fleste er realfag et jobbefag i større grad enn en del andre fagfelt. 

Skrevet

Jus har mange abstrakte konsepter uten en virkelighetsreferanse. Man måler noe som ikke alltid er fysisk målbart. "Bare lesing og argumentasjon?" Tror ikke du studerer jus, det gjør jeg, og det er sannelig svært mye lesing av stoff man ikke "bare" kan pugge og argumentasjonen må bygge på presis og bred kunnskap. Hadde forøvrig to seksere i matematikk, det var ganske enkelt. 

Anonymkode: 0ab97...190

Skrevet

Dette må da være det perfekte eksempelet på å sammenlikne epler og pærer. Det er to ulike studier, og man har ingen grunnlag for å hevde at det ene er vanskeligere enn det andre. 

Det som gjør juss stadig mer krevende er den økte globaliseringen, ting blir internasjonalt og man skal forholde seg til en stadig lengre liste av direktiver sendt til oss fra Europa. Samtidig øker inntakskravene for å komme inn, den generelle studiegruppen blir derfor flinkere og flinkere, og det hever terskelen for å gjøre det bra i fagene. Jeg studerer ikke til å bli maskiningeniør, og vil derfor ikke fjase på om hvor vanskelig eller lett det studiet er. 

Anonymkode: 9df6e...6ec

Skrevet

Det kommer an på hva man er god i. I jus må man være god til å forstå, dra sammenhenger og tenke overordnet. Man må også være flink til å skrive.. Realfag handler vel mer om å tenke logisk og rasjonelt, huske og pugge. Litt to streker under svaret kanskje. I jus er det så og si aldri to streker under svaret. For meg var jus ikke så veldig vanskelig, men jeg hadde nok syntes at realfag var vanskelig.

Anonymkode: 0370c...900

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jus har mange abstrakte konsepter uten en virkelighetsreferanse. Man måler noe som ikke alltid er fysisk målbart. "Bare lesing og argumentasjon?" Tror ikke du studerer jus, det gjør jeg, og det er sannelig svært mye lesing av stoff man ikke "bare" kan pugge og argumentasjonen må bygge på presis og bred kunnskap. Hadde forøvrig to seksere i matematikk, det var ganske enkelt. 

Anonymkode: 0ab97...190

Vel, det kan jeg garantere deg matematikk og realfag har også. Matematikk på VGS er på ingen måte "høyere" matematikk på universitetsnivå, som har mer enn nok av abstrakte og i utgangspunktet relativt lite anvendelige begreper og abstraksjoner innenfor ulike felt. 

Skrevet

Veldig forskjellig. Realfag er noe man kan finne et eksakt svar på, og sette to streker under svaret, så er man ferdig. I jus må man tenke på en helt annen måte, man må være reflektert, omsorgsfull, dra sammenhenger og være flink til å snakke for seg, og være flink til å samhandle med andre mennesker. Jus høres flottere ut og har nok mer prestisje over seg enn maskiningeniør da, selv om det er vanskelig å si om det er vanskeligere faglig sett.

Anonymkode: 51a0e...2ec

• Liker 1
Skrevet

Meningsløs sammenligning. 

En maskiningeniør hadde lett klart å bestå jus. En jurist hadde lett klart å bestå maskiningeniørfaget.

Men ingen av de ville klart å bestå bachelor i klassisk ballett. 

Hvordan skal man tolke det? At bachelor i klassisk ballett er det vanskeligste faget?

Anonymkode: 38b01...4d2

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig forskjellig. Realfag er noe man kan finne et eksakt svar på, og sette to streker under svaret, så er man ferdig. I jus må man tenke på en helt annen måte, man må være reflektert, omsorgsfull, dra sammenhenger og være flink til å snakke for seg, og være flink til å samhandle med andre mennesker. Jus høres flottere ut og har nok mer prestisje over seg enn maskiningeniør da, selv om det er vanskelig å si om det er vanskeligere faglig sett.

Anonymkode: 51a0e...2ec

Oh jeez. Forstår at det er mange humanister/jurister og andre fra myke fagretninger her hvertfall. Nei, matematikk/realfag handler ikke alltid om å finne et eksakt svar og sette to streker under svaret, du vil måtte ha oversikt over svært mange abstrakte realfaglige begreper innen en rekke fagdisipliner, avhengig av hva man velger. 

Det du velger må du være god til i de fleste jobber som krever høyere utdannelse i dag, alt fra når du skal forklare faglige begreper til kunder/klienter eller kolleger som ikke jobber med akkurat det samme som deg, til hvordan du forsvarer arbeidet du har gjort ovenfor beslutningstakere osv. 

Skrevet

Jeg tror det er lettere å bestå juss enn maskiningeniør. 

Men, man finner seg ikke jobb som jurist med dårlige karakterer, og jeg tror det er vanskeligere å få A i juss enn i maskiningeniør. 

Anonymkode: 535f3...7cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...