Gå til innhold

Konsenkvenser for barn som er frekk i munnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag svarte han ufint til læreren pg jeg fikk meldig hjem. Han sier unnskyld etterpå , men jeg synes at det er helt uakseptabelt likevel.

10 år

Anonymkode: f103d...cf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge han har sagt unnskyld så bør du la det gå.

Ikke bli en sånn forelder som "koser" seg med makten sin. For alt du vet kan læreren være en mobber. 

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, Antoinette skrev:

Ikke bli en sånn forelder som "koser" seg med makten sin. For alt du vet kan læreren være en mobber

Det er faktisk sant, jeg har opplevd mange lærere (og foreldre) som har misbrukt makten sin.

Frekk munn på skolen bør håndteres av læreren der og da. Dårlig beslutning av læreren å sende problemet hjem til foreldrene. Jeg ville snakket med barnet om munnbruk generelt, og sagt at jeg ikke ville ha flere sånne meldinger.

Anonymkode: 87691...bc2

Skrevet
6 minutter siden, Antoinette skrev:

Ikke bli en sånn forelder som "koser" seg med makten sin. For alt du vet kan læreren være en mobber. 

Ich liebe dich.

Anonymkode: 9cf2a...c99

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk sant, jeg har opplevd mange lærere (og foreldre) som har misbrukt makten sin.

Frekk munn på skolen bør håndteres av læreren der og da. Dårlig beslutning av læreren å sende problemet hjem til foreldrene. Jeg ville snakket med barnet om munnbruk generelt, og sagt at jeg ikke ville ha flere sånne meldinger.

Anonymkode: 87691...bc2

Skolen er da nødt til å informere foreldrene om barnets oppførsel. Barn oppfører seg gjerne annerledes (på både godt og vondt) på skolen enn de gjør hjemme, og som foreldre bør man jo være klar over alle barnets sider. Skolen skal på sin side følge opplæringsloven, som vektlegger samarbeid mellom skole og hjem, og der må jo informasjon være et minstemål. 

Forøvrig er jeg enig i at han ikke bør få straff når han har unnskyldt seg, men en liten samtale (ikke kjefting) om hendelsen er nok på sin plass. 

Anonymkode: 717fd...3d1

• Liker 7
Skrevet

Dere bør ta en prat om dette hjemme, snakke om hva som er ok, og hva som ikke er ok. Og atdet er bra å be om unnskyldning, men at det uansett er uakseptabel oppførsel. Og så kan du si at om dette gjentar seg så får det en konsekvens. Hva det skal være må dere vurdere ut fra barnet. Hos oss er det ganske effektivt om de mister datatid/spilletid for et par dager. Ikke det at vi har trengt å bruke det for at de er frekke i munnen heldigvis.

Anonymkode: c8cdd...624

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med AB over (624) - her har du mulighet å sette barna ned og ta en prat uten å skjefte eller å være sint.  Da får dere en god samtale og barna lærer at dere kan prate sammen om viktige ting. 

Barn kan også ha dårlige dager, hvis det er en sjeldent tilfelle holder det med en samtale hjemme.   Men om du har et barn som har adferds problemer og har et stygg munn som er ufint ofte, da må du ta mere tak selvfølgelig. 

Skrevet

Jeg ville spurt barnet hvorfor han sa det han sa. Hadde læreren sagt noe til ham som han ikke likte? Hva synes barnet selv om det han sa? Hvilke konsekvenser mener barnet at dette bør få? 

Anonymkode: ecd40...2a9

• Liker 2
Skrevet

Ja læreren sa noe han ikke likte( at han måtte jobbe som alle se andre) , men det unskylder ham ikke å svare frekt.

ta 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja læreren sa noe han ikke likte( at han måtte jobbe som alle se andre) , men det unskylder ham ikke å svare frekt.

ta 

Jeg synes læreren bør tenke gjennom hvordan han ga denne beskjeden. Jeg vet jo ikke hva som har skjedd, jeg bare gjetter, men jeg tror sjeldent barn (og voksne) sier stygge ting helt uten foranledning. Hvis barnet ditt opplevde å være den eneste i en gruppe som fikk tilsnakk oppleves det som fryktelig urettferdig.

Uansett er dette en fin anledning til å snakke med barnet om hvordan en bør reagere i slike situasjoner. Du kan f.eks. lære ham å trekke pusten dypt tre ganger eller telle til ti inni seg før han svarer når han blir opprørt. Dette er slikt man må lære, du kan ikke forvente at et barn skjønner slikt helt av seg selv. 

Anonymkode: ecd40...2a9

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag svarte han ufint til læreren pg jeg fikk meldig hjem. Han sier unnskyld etterpå , men jeg synes at det er helt uakseptabelt likevel.

10 år

Har du spurt din sønn hvorfor han svarte ufint da? Hva er din sønns versjon?

Anonymkode: c58a5...e61

Skrevet

Hans versjon er lik læreren sin. Han svarte frekt fordi han tøffer seg. Vi har snakket om det, men han har vansker med å ikke diskutere og kanvære ganske stygg i munn. 

Dete er en sånn periode der han prøver å vise seg, være tøff osv.

ta

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hans versjon er lik læreren sin. Han svarte frekt fordi han tøffer seg. Vi har snakket om det, men han har vansker med å ikke diskutere og kanvære ganske stygg i munn. 

Dete er en sånn periode der han prøver å vise seg, være tøff osv.

ta

Hvis dette ikke er noe som til stadighet gjentar seg ville jeg godtatt unnskyldningen for denne gang og sagt til han at det får konsekvenser hvis det skjer en gang til. Han har jo sagt unnskyld og vet at dette er gal oppførsel, så ikke noe vits å fortelle dette. Men la det få konsekvenser hvis det skjer en gang til.

Skrevet

Enig i at det får bli konsekvenser hvis han gjør dette igjen. Unger prøver seg, det er sånn de tester ut det sosiale rundt seg. Da er det viktig at de korrigeres om det blir feil. De fleste lærer av det og gjør det ikke igjen. Men hvis det fortsetter kan du jo skru av wifi, inndra iPad eller noe.

Kan også være fint om du snakker med gutten om dette, at en skal være hyggelig mot både barn og voksne og at det er når man er hyggelig at man blir best likt. Ikke når man er frekk og tøffer seg. Og ikke minst at man skal ha respekt for de voksne! 

Anonymkode: 6be54...ce7

Skrevet

Og hvis han er i en tøffe seg-periode, ikke bare mot andre men også mot deg.. La oss si dere diskuterer noe også er han frekk og usaklig, så sier du at dette diskuterer dere ikke før han klarer å ordlegge seg ordentlig. 

Husker et barn i min slekt kom løpende til meg og omtrent formante meg om å gjøre noe, på en frekk måte. Da sa jeg "Jeg har ikke tenkt å hjelpe deg med det før du spør på en ordentlig måte. Nå går du ut, så kommer du ordentlig inn og sier vær så snill." Så roset jeg han når han faktisk spurte på en hyggelig måte. 

Anonymkode: 6be54...ce7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...