Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia!   Jeg har et spørsmål som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med? Plz ingen fordommer takk:). Har det ganske tøft og er i en situasjon jeg ikke har valgt selv å være i, men på grunn av alvorlig sykdom har det dessverre blitt slik at jeg blir nå ungufør.  Spørmålet mitt er om noen vet hva jeg kan regne med å få i ung ufør når jeg har aap på ca 14000 kr. Nav mener det er høy sats. Har hatt det i 4 år nå. Takk til dere som orker å svare. Jeg klarer eller skjønner ikke helt hvordan jeg regner ut dette med ung ufør. 

Anonymkode: 54901...b01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du ikke har jobbet, så får du sannsynligvis minstesatsen på ung ufør. Sambo har aldri jobbet og får ca 15 000 etter skatt i måneden. Har du jobbet blir AAP regnet ut ifra det

Får du kun AAP eller får du bostøtte eller andre støtter i tillegg?

Anonymkode: 13b14...55f

Skrevet

Hei! Får bostøtte på ca 500 kr og sosial hjelp for livsopphold på 900 kr. Har jobbet litt for, men har ikke hatt høy lønn ca 17000kr.

Skrevet

Jeg er ufør med ung ufør tillegget. Jeg har mellom 19-20 000 i mnd før skatt. Utbetalt 15 000. Ikke noe å bli rik av, men evig takknemlig for at ordningen finnes.

Anonymkode: 94e21...e91

• Liker 4
Skrevet

Tipper du får minstesatsen i så fall.

Skrevet

Enig! Er takknemlig for at en slik ordning finnes for de med alvorlig sykdom. Kunne ha fort vært litt uheldig om jeg hadde blitt født i en u land. Skal ikke ta ordningen og hjelpen jeg får for gitt.

• Liker 1
Skrevet

Takk for hjelpen folkens setter pris på det.

Skrevet

Er du sikker på at du får ungufør tillegget?

Har du hatt det på Aap? Om ikke, kan det være at du får ufør uten tillegget.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror at jeg får det. Søkte om det i fjor, men jeg fikk ikke etterbetaling på ung ufør tillegg på grunn av 20kr høyere i sats enn det som er vanlig.

Skrevet
36 minutter siden, Centrino skrev:

Er du sikker på at du får ungufør tillegget?

Har du hatt det på Aap? Om ikke, kan det være at du får ufør uten tillegget.

Det går ikke an å få ung ufør tillegg på AAP?

Minstesatsen på AAP er ca 11 000 etter skatt. Om du får innvilget ung ufør får du tilbakebetalt ung ufør tillegget de årene du gikk på AAP. Har du gått 2 år på AAP og får ung ufør vil du få tilbakebetalt ung ufør tillegg for 2 år (minus skatt). På minstesatsene er det kanskje sånn 30-40 000 per år.

Om du får innvilget ung ufør kommer an på om du kan dokumentere at du var syk før du fylte 26 år. Selv om man er 28 når man blir ufør, så kan man få ung ufør om man ble syk før det.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke an å få ung ufør tillegg på AAP?

Minstesatsen på AAP er ca 11 000 etter skatt. Om du får innvilget ung ufør får du tilbakebetalt ung ufør tillegget de årene du gikk på AAP. Har du gått 2 år på AAP og får ung ufør vil du få tilbakebetalt ung ufør tillegg for 2 år (minus skatt). På minstesatsene er det kanskje sånn 30-40 000 per år.

Om du får innvilget ung ufør kommer an på om du kan dokumentere at du var syk før du fylte 26 år. Selv om man er 28 når man blir ufør, så kan man få ung ufør om man ble syk før det.

Joda, er mange som har tillegget når de går på Aap.

• Liker 5
Skrevet

Jeg trodde minstesats på ung ufør var 16 000?

Anonymkode: ffcbf...951

Skrevet
4 timer siden, Centrino skrev:

Joda, er mange som har tillegget når de går på Aap.

Men hvorfor får de begge deler? Hva skal til for å få ung ufør tillegget i tillegg til AAP? 

Anonymkode: 4e912...be4

Skrevet

De får ikke begge deler.. enten er man på Aap eller så er man ufør, men ungufør er en tilleggsytelse som man kan få på begge deler om kriteriene er oppfylt.

har ikke kriteriene forann meg akkurat nå, men er bare å sjekke nav sine sider.

• Liker 3
Skrevet

Med andre ord, man kan være ung og ufør, uten å ha rett på ungufør tillegget.

Skrevet
12 minutter siden, Centrino skrev:

De får ikke begge deler.. enten er man på Aap eller så er man ufør, men ungufør er en tilleggsytelse som man kan få på begge deler om kriteriene er oppfylt.

har ikke kriteriene forann meg akkurat nå, men er bare å sjekke nav sine sider.

Ok, takk. Skal sjekke det ut 👍🏻

Anonymkode: 4e912...be4

Skrevet

Du må være fylt 20 år for å få ung ufør tillegget.

Anonymkode: d7b65...16f

Skrevet
7 timer siden, Elisabeth99 skrev:

Jeg tror at jeg får det. Søkte om det i fjor, men jeg fikk ikke etterbetaling på ung ufør tillegg på grunn av 20kr høyere i sats enn det som er vanlig.

Jeg skjønner ikke hva du vil med tråden? Du sier du søkte for et år siden, da vet du jo nå om du har fått det eller ikke. 

Skrevet

Jeg søkte etterbetaling av ung ufør IKKE ung ufør trygd!!! Så spørsmålet var HVA JEG KAN FOVENTE I UNG UFØR TRYGD! Eller er det for vansklig for deg å se forskjellen?

Skrevet

Jeg også stusser, du sier du har søkt etterbetaling av ungufør, me andre ord ord fikk du avslag? 

I så tilfelle får du nok mest sannsynlig ufør uten tillegget. For da har de jo avslått søknad om retten til ungufør.

minstesatsen på ufør i mnd er:

17589 gifte og samboere

19132 for enslige

minstesats på ufør med tillegget er:

20519 for gifte og samboere 

22447 for enslige

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...