AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #1 Skrevet 16. januar 2017 Har et nyttårsforsett i år.. Gå ned til 90-95 kg. Jeg tenkte dette skulle bli en enkel sak. Har en del fett ja, men er kraftig bygd, og sterk som en mann, uten og ha trent meg opp til det, er nok genetisk (jeg er kvinne på 20 år forresten). Gikk på vekten for første gang på over 1 år, for ett par dager siden, og tenkte jeg lå på 115 eller noe.. Fikk ikke sett hva jeg veide da vekten stopper på 125 (130?)-og jeg fikk sjokk! Har snakket med kjent folk om det, og ingen hadde tippet i nærheten. Er ikke sånn at fettet henger alle veier.. Er ganske stramt. Hvordan kommer jeg meg så fort og sunt som mulig ned i vekt? Veier virkelig muskler såå mye mer enn fett? Trener styrke en gang i uken, men ikke kondis noe særlig. Akkurat begynt å telle kalorier, og ja, er dum nok til å drikke NOKA shake, men bare en gang om dagen (lunch.) Spiser mye salat, men kutter nå ut ost i den! Noe mer som funker? Anonymkode: 0351f...01a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #2 Skrevet 16. januar 2017 Når du veier såpass vil de minste endringer gjøre mye! Det viktigste for helsen er det du klarer å gjøre over tid. Beveg deg mer enn du er vant til, spis mindre / sunnere. Anonymkode: e2bd4...520 2
annebanane Skrevet 16. januar 2017 #3 Skrevet 16. januar 2017 De sier nå at muskler veier mer enn fett. Folk generelt har heller ikke peiling på kilo, så de fleste tipper en lavere vekt enn det er. Dess større en blir, dess lettere er det å veie mer enn det ser ut til.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #4 Skrevet 16. januar 2017 Jeg tipper at du ikke har lagt på deg 10-15kg muskler når du trener styrke en gang i uka og ikke noe særlig kardio. Det er nok bare å innse at 125-130kg er utgangspunktet ditt. Jeg har gått fra 123 til 78. Dersom noe skal droppes i salaten bør det være evt dressing, osten(med mindre du bruker en halv gulost) er nok ikke det som skaper overvekten. Det handler om sunn fornuft for oss som har vært så store, de store penselstrøkene. Hva hjelper det å kutte osten, dersom man har thousand island på? Hva hjelper det å gå 500kcal i underskudd man-tor, dersom man koser seg fre-søn med 2000 ekstra kcal om dagen fordi "det er jo helg".? Å justere et kosthold som fører til overvekt, ned til et normal kosthold er mer enn nok på dette tidspunktet. Anonymkode: 8c164...7a2 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #5 Skrevet 17. januar 2017 Det er bedre å lide et par dager på små porsjoner til magesekken krymper, det tar ikke så lang tid. Du kan kutte ut meieriprodukter helt og bytte ut med vann. Spiser du en stor salat med litt protein til trenger du ikke mer enn en halv brødskive, ingen krutonger eller nøtter i salaten. Ikke dressing eller avokado. Da sparer du mye kalorier men får likevel i deg det du trenger. Anonymkode: 40bce...041
Nanna Skrevet 17. januar 2017 #6 Skrevet 17. januar 2017 Hvor høy er du? Det er lett å lure seg selv og se seg blind. Du er helt sikkert sterk i utgangspunktet, men veier du over 125 kg er det umulig at mye av den vekten skyldes muskler når du bare trener styrke én gang i uka. Det er store fysiske forskjeller på folk, men SÅ store er de ikke. Du må sette et realistisk mål - du ønsket 90 kg. Så laster du ned Lifesum-appen og ser hvor mange kalorier du behøver om dagen. I en periode bør du loggføre alt du spiser og alt bevegelse. Få i deg mest mulig grønnsaker og sunn mat. Beveg deg så ofte du kan. Så enkelt - og så vanskelig - er det. 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #7 Skrevet 17. januar 2017 Du bør jo bevege deg daglig. Komme igang med variert trening, også kondisjon. Kanskje en PT kunne vært greit å investere i? Anonymkode: e6edc...f02
bamsemums63 Skrevet 17. januar 2017 #8 Skrevet 17. januar 2017 Velg magre produkter og kjemp mot evt søtsug. Spis mindre og hyppigere måltider. Drikk mye vann i løpet av dagen da det fyller magesekken og demper søtsug. Du kan også prøve å gå turer hver dag og sykle/gå til jobb eller skole. Det er de små tingene som gjelder :-) Og hvis du starter for hardt er det størst fare for at motivasjonen gir seg.. Det optimale på treningsfronten er vel at du trener styrke noen ganger i uken og litt kondisjon, og ellers er aktiv i hverdagen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #9 Skrevet 17. januar 2017 Om du er gjennomsnittlig høy så har du "svært alvorlig, helseskadelig fedme" i følge BMI-måling. En så stor overvekt kan være vanskelig å håndtere selv, så om jeg var deg hadde jeg gått til fastlegen og fått hjelp. Jeg gjorde dette selv, og fikk henvisning til ernæringsfysiolog med en lavere BMI enn det du har. Du skal ikke begynne å tulle med NOKAS-shakes og denslags, men spise skikkelig mat i normale porsjoner. Alt dette kan fagpersoner hjelpe deg med. Håper du tar imot dette rådet, for av egen erfaring så er denne hjelpen uunnværlig for stor overvekt. Anonymkode: 1e16a...04a 3
Pringle Skrevet 17. januar 2017 #10 Skrevet 17. januar 2017 Hvis du er overvektig og ikke "forstyrret" på noe vis (noen får det for seg at de er "feite" selv om de er radmagre, og andre kan synes at de er helt normalvektige selv om de er sterkt overvektige), ser du godt selv at du er overvektig. Hvis du er sterkt overvektig, bør du nok gjøre en innsats for å gå ned i vekt. Sunn fornuft og store penselstrøk som innlegger over nevner, er veldig viktig. Ikke vas deg bort med tull og tøys, konsentrer innsatsen din om det som behøves - og det er slett ikke komplisert, det er bare én ting du trenger å gjøre for å gå ned i vekt: spise mindre. Akkurat hvor du skal kutte, må du bestemme selv. Hvis du ikke har peiling på hvor mange kalorier forskjellig mat inneholder, og hvor mye du bør få i deg hver dag av forskjellig mat, så les deg opp opp på det. Hvis du spiser mat som ikke gjør deg mett, sånn at du overspiser fordi du er sulten, finn fram til mat som metter bedre. Hvis problemet ditt er du ikke klarer å begrense deg, så finn strategier som gjør at det blir enklere. Hvis du trøstespiser eller kjedespiser, finn andre måter å roe eller aktivisere deg på. Hvis du er inaktiv, finn aktiviteter du liker å holde på med, og gjør mer av det. Hvis du ikke klarer det på egen hånd (og det er ingen "skam" om du synes det er vanskelig, for selv om det er enkelt å gå ned i vekt, er det ikke alltid lett å gjøre det som skal til), så må du skaffe profesjonell hjelp. Det går gjennom fastlegen. Men aller første instans er deg selv, og til syvende og sist er det også du som må gjøre jobben.
Inwe Skrevet 17. januar 2017 #11 Skrevet 17. januar 2017 Da jeg veide 120 kg trodde ingen meg heller. Altså, man så jeg hadde endel til overs, men ingen tippet over 95. Jeg vil anbefale deg å gå sakte ned. Iallefall sånn etterhvert. Gjør endringer du kan leve med. Jeg gikk på diett og trente styrke og kardio 4 ganger i uken. Hver gang en stykeøkt først også intervaller på slutten av økta. Tok meg vel 1 år før jeg var fornøyd med endringene. Jeg levde hele veien det samme livet som jeg alltid hadde gjort sosialt. På hjemmebane var jeg streng, men når jeg spiste ute med noen spiste jeg det jeg ville. Sa aldri nei til ting jeg ble tilbudt (men tok et kakestykke istedet for 2 feks) og var med ut å drakk når jeg ble invitert. På denne måten fant jeg en livsstil som funker for meg. Jeg har feks ikke bruk for en sjokolade for meg selv på lørdagskvelden, men vil gjerne ha øl og burger en onsdag om jeg er ute med venninner. Det sosiale er altså viktig for meg, så må du finne hva som er viktig for deg. Jeg veier i dag rundt 70 kg (var nede på 60 også, men det var ikke pent). Jeg har endel muskler som veier. Hadde nok vært mer fornøyd på 65 kg, men har ingen planer om en ny diett så det får ta den tiden det tar. Jeg er forresten 175 høy. Jeg er fornøyd med kroppen min. Jeg synes forsåvidt det er lettere å se på klærne hva som har skjedd i løpet av disse årene. Jeg har gått ned fra str L/42 til S/36 på overkroppen og XL/36 til M/28 på underkroppen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #12 Skrevet 17. januar 2017 58 minutter siden, Inwe skrev: Da jeg veide 120 kg trodde ingen meg heller. Altså, man så jeg hadde endel til overs, men ingen tippet over 95. Jeg vil anbefale deg å gå sakte ned. Iallefall sånn etterhvert. Gjør endringer du kan leve med. Jeg gikk på diett og trente styrke og kardio 4 ganger i uken. Hver gang en stykeøkt først også intervaller på slutten av økta. Tok meg vel 1 år før jeg var fornøyd med endringene. Jeg levde hele veien det samme livet som jeg alltid hadde gjort sosialt. På hjemmebane var jeg streng, men når jeg spiste ute med noen spiste jeg det jeg ville. Sa aldri nei til ting jeg ble tilbudt (men tok et kakestykke istedet for 2 feks) og var med ut å drakk når jeg ble invitert. På denne måten fant jeg en livsstil som funker for meg. Jeg har feks ikke bruk for en sjokolade for meg selv på lørdagskvelden, men vil gjerne ha øl og burger en onsdag om jeg er ute med venninner. Det sosiale er altså viktig for meg, så må du finne hva som er viktig for deg. Jeg veier i dag rundt 70 kg (var nede på 60 også, men det var ikke pent). Jeg har endel muskler som veier. Hadde nok vært mer fornøyd på 65 kg, men har ingen planer om en ny diett så det får ta den tiden det tar. Jeg er forresten 175 høy. Jeg er fornøyd med kroppen min. Jeg synes forsåvidt det er lettere å se på klærne hva som har skjedd i løpet av disse årene. Jeg har gått ned fra str L/42 til S/36 på overkroppen og XL/36 til M/28 på underkroppen. Fantastisk innsats! Anonymkode: 1e16a...04a
Inwe Skrevet 17. januar 2017 #13 Skrevet 17. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fantastisk innsats! Anonymkode: 1e16a...04a Takk det er ikke så vanskelig når man først har endret rutinene. Cluet ligger ofte i å ikke ofre noe du ikke vil.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #14 Skrevet 17. januar 2017 Hvilket merke på vekta er det? Jeg fikk nemlig samme slag i trynet selv, da vekta viste 15kg mer enn jeg trodde, og jeg er ei ganske lita jente... Rett over 160cm, veide 62-63 kg i sommer (veid på treningssenter) , kjøpte ny baderomsvekt nå, og hadde tydeligvis gått opp til over 80kg, syklig overvektig ifølge BMI og bruker fortsatt samme størrelse s/m. Og nei, jeg har ikke trent, så det er ikke "muskler veier mer" hos meg. Testa vekta på litt andre ting, og oppdaga at den var spinnvill, den bytta på å veie for mye og for lite, og på det verste viste den 28% feil i forhold til en annen vekt. Anonymkode: cbb0f...d48
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #15 Skrevet 19. januar 2017 På 17. januar 2017 den 13.35, AnonymBruker skrev: Hvilket merke på vekta er det? Jeg fikk nemlig samme slag i trynet selv, da vekta viste 15kg mer enn jeg trodde, og jeg er ei ganske lita jente... Rett over 160cm, veide 62-63 kg i sommer (veid på treningssenter) , kjøpte ny baderomsvekt nå, og hadde tydeligvis gått opp til over 80kg, syklig overvektig ifølge BMI og bruker fortsatt samme størrelse s/m. Og nei, jeg har ikke trent, så det er ikke "muskler veier mer" hos meg. Testa vekta på litt andre ting, og oppdaga at den var spinnvill, den bytta på å veie for mye og for lite, og på det verste viste den 28% feil i forhold til en annen vekt. Anonymkode: cbb0f...d48 Prøv en annen vekt så finner du kjapt ut om du har lagt på deg eller ikke. Anonymkode: f33f2...02a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå