AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #1 Skrevet 16. januar 2017 Hei! Jeg går på studiespesialiserende vg2. Jeg er skoleflink og får gode karakterer, og målet/planen er å komme inn på et studie i Norge med veldig høyt snitt etter vgs. Men i 7ende klasse valgte jeg vekk tysk/spansk/fransk til fordel for engelsk fordypning... Da var fremtidsplanene mine helt annerledes, og jeg tenkte ikke på at jeg kanskje kom til å endre mening. Så jeg begynte med tysk i 10ende klasse, men hang jo langt etter... Men jeg er nå på nivå med flerparten av klassen. Tysklæreren vi har nå er vanvittig streng, så og si alle får karakter 3. Den beste får 5 liksom. Det er ikke veldig realistisk at jeg kan få høyere enn karakter 3 nå til sommeren... Jeg må få karakter 5 for å komme inn på studiet. Jeg har ikke kapasitet/tid til å øve beinhardt og jobbe meg opp mot 5 pga. jeg har R1, biologi, kjemi og fysikk som er avsluttende. Jeg må nok lese tysk i sommer og ta opp tysk eksamen. Har noen erfaringer med tysk eksamen? Det er vel muntlig? Og så tenkte jeg på tysk 3 i vg3... Man får 1 tilleggspoeng for det. Det kunne ha hjelpet mye. Har noen her tatt tysk 3? Hvor realistisk er det at jeg kan lære meg så godt tysk i løpet av 1 sommer til at jeg kan få god karakter i tysk 3? Anonymkode: 7ec72...3a7
Gjest Linaria Skrevet 16. januar 2017 #2 Skrevet 16. januar 2017 Jeg tok Spansk 3. Det var ikke mye vanskeligere enn Spansk 2, syntes jeg, men alle som tok det hadde 5 eller 6 i spansk. Var mye mer fokus på å produsere tekst selv. Skrive lange oppgaver, ha framføring på ca. 10 min uten manus (men med MYE øving og pugging), men ingen av oss kunne spansk flytende, langt ifra. Vi bodde med en familie i Spania en uke, og da gikk kommunikasjonen ganske trått, men det vi lærte masse! Det var mye bedre å ta faget når vi bare var folk som faktisk likte språket, og som ikke bare tok det fordi de måtte. Kom ikke opp i eksamen. Vi var vel 30 stk i hele fylket som hadde faget, og det var et samarbeid mellom mange skoler. Vi hadde heller ikke læreplan, så kan ha noe med det å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #3 Skrevet 17. januar 2017 Det tilleggspoeng er jo verdiløst hvis du ikke samtidig presterer godt. Da er det bedre å velge et fag du faktisk har interesse for og heller satse på å prestere til 6. Tysk 3 er vanskelig. Jeg ble så lei av all grammatikken da jeg tok tysk 2 at jeg tok fordypning i engelsk sisteåret i stedet - mer interessant, og mye, mye lettere. Helt ærlig, hvis du sliter i tysk 2, så vil du slite enda mer i tysk 3. Det kan slå tilbake på deg.. Anonymkode: b2996...f30
johanan Skrevet 17. januar 2017 #4 Skrevet 17. januar 2017 Tysk eksamen på vg2 (Tysk 2) er vanskelig, men ikke umulig. Jobb med tysk hver dag! Jeg gitt fra 3 til 5 på standpunkt og fikk 4 på skriftlig eksamen. I vg3 anbefaler jeg deg å ikke ta Tysk 3 (hadde en tysker i klassen som tok det han fikk 4 på første forsøk og 5 på andre) Anbefaler å velge et fag som er lett å lese seg til som entreprenørskap og bedriftsutvikling(kompentasemålene og tidligere eksamener i 2 er detaljerte) eller sosiologi. Tileggspoenget er jo greit, men du kan få maks 4 tillegspoeng fra realfag og språkfag. Fokuser heller på 6er i et lett fag
Gjest Linaria Skrevet 17. januar 2017 #5 Skrevet 17. januar 2017 2 timer siden, johanan skrev: Tysk eksamen på vg2 (Tysk 2) er vanskelig, men ikke umulig. Jobb med tysk hver dag! Jeg gitt fra 3 til 5 på standpunkt og fikk 4 på skriftlig eksamen. I vg3 anbefaler jeg deg å ikke ta Tysk 3 (hadde en tysker i klassen som tok det han fikk 4 på første forsøk og 5 på andre) Anbefaler å velge et fag som er lett å lese seg til som entreprenørskap og bedriftsutvikling(kompentasemålene og tidligere eksamener i 2 er detaljerte) eller sosiologi. Tileggspoenget er jo greit, men du kan få maks 4 tillegspoeng fra realfag og språkfag. Fokuser heller på 6er i et lett fag Greia med språk på nivå 3 er at de ikke kun krever at man KAN språket, men at man kan skrive gode oppgaver også, og ha gode fremføringer. Om man er dårlig til dette, får man ikke 6 av å være fra landet. Jeg fikk 5 og 6 i Spansk 3, men er langt fra flytende i spansk i dag, men jeg jobbet svært hardt med oppgaver og fremføringer. Men godt poeng at det er dumt å ta et fag kun for tilleggspoenget, om man ikke tror man kan prestere godt i faget. Om man er null interessert i tysk, er det også veldig tøft, for det er mye jobbing, og man kommer en lang vei med interesse. Hvorfor fikk han ta Tysk på VGS når han var fra Tyskland forresten? Høres litt urettferdig ut
johanan Skrevet 17. januar 2017 #6 Skrevet 17. januar 2017 1 minutt siden, Linaria skrev: Greia med språk på nivå 3 er at de ikke kun krever at man KAN språket, men at man kan skrive gode oppgaver også, og ha gode fremføringer. Om man er dårlig til dette, får man ikke 6 av å være fra landet. Jeg fikk 5 og 6 i Spansk 3, men er langt fra flytende i spansk i dag, men jeg jobbet svært hardt med oppgaver og fremføringer. Men godt poeng at det er dumt å ta et fag kun for tilleggspoenget, om man ikke tror man kan prestere godt i faget. Om man er null interessert i tysk, er det også veldig tøft, for det er mye jobbing, og man kommer en lang vei med interesse. Hvorfor fikk han ta Tysk på VGS når han var fra Tyskland forresten? Høres litt urettferdig ut Han tok det som privatist for å få tilleggspoeng. Tysk 3 får du på eksamen langsvarsoppgaver, MYE fokus på grammatikk og oppbygging av tekst. Mestrer du ikke språket så er ikke Tysk 3 noe for deg fikk vi beskjed om (Skolen tilbydde det gjennom fylkeskommunen), kunne du ikke grammatikken GODT fra Tysk 2 så hadde du lite å gjøre på Tysk 3. Du kan ikke skrive en god tekst om du ikke kan KASUS på tysk, bøying, har et ok ordforråd. Tysk har en mye mer omfattende grammatikk enn for eksempel engelsk, i følge vår lærer også spansk (det vet jeg ikke siden jeg ikke kan spansk). Tysk 2 på vgs. blir gramatikk og tekstoppbygging vektlagt siden språket er så likt norsk sammenlignet med fransk. Som du sier så handler det om å kunne skrive gode oppgaver og det var de han ikke gjorde på sin første eksamen (bommet på oppgaven) ..... Ingen kan nekte deg å ta et fremmedspråk fordi du er fra det landet de snakker det språket, det ville vært rart og urettferdig. Han tok ikke tysk egentlig tok Tysk 2 og 3 som privatist (For å få godt snitt) siden han valgte fransk som fremmedspråk. Noe annet er om TS får ta faget og skrive oppgaver undervegs da er det lettere å få god karakter enn å bare ta en eksamen. Det skader jo ikke å prøve. Du kan eventuelt hoppe av og ta et annet fag Uansett så er det mange fag å velge i på vgs. som er lett å få god karakter. Jeg vet at flere som vil inn på lege/psykolog/NHH tar fag fra språk ,samfunnsfag og økonomi for å greie å komme inn. Selv tok jeg marknadsføring, entreprenørskap og bedriftsutvikling, fysikk og økonomi
Gjest Linaria Skrevet 17. januar 2017 #7 Skrevet 17. januar 2017 47 minutter siden, johanan skrev: Han tok det som privatist for å få tilleggspoeng. Tysk 3 får du på eksamen langsvarsoppgaver, MYE fokus på grammatikk og oppbygging av tekst. Mestrer du ikke språket så er ikke Tysk 3 noe for deg fikk vi beskjed om (Skolen tilbydde det gjennom fylkeskommunen), kunne du ikke grammatikken GODT fra Tysk 2 så hadde du lite å gjøre på Tysk 3. Du kan ikke skrive en god tekst om du ikke kan KASUS på tysk, bøying, har et ok ordforråd. Tysk har en mye mer omfattende grammatikk enn for eksempel engelsk, i følge vår lærer også spansk (det vet jeg ikke siden jeg ikke kan spansk). Tysk 2 på vgs. blir gramatikk og tekstoppbygging vektlagt siden språket er så likt norsk sammenlignet med fransk. Som du sier så handler det om å kunne skrive gode oppgaver og det var de han ikke gjorde på sin første eksamen (bommet på oppgaven) ..... Ingen kan nekte deg å ta et fremmedspråk fordi du er fra det landet de snakker det språket, det ville vært rart og urettferdig. Han tok ikke tysk egentlig tok Tysk 2 og 3 som privatist (For å få godt snitt) siden han valgte fransk som fremmedspråk. Noe annet er om TS får ta faget og skrive oppgaver undervegs da er det lettere å få god karakter enn å bare ta en eksamen. Det skader jo ikke å prøve. Du kan eventuelt hoppe av og ta et annet fag Uansett så er det mange fag å velge i på vgs. som er lett å få god karakter. Jeg vet at flere som vil inn på lege/psykolog/NHH tar fag fra språk ,samfunnsfag og økonomi for å greie å komme inn. Selv tok jeg marknadsføring, entreprenørskap og bedriftsutvikling, fysikk og økonomi Ja, det skjønner jeg godt. Er mye grammatikk på tysk, og man kan jo ikke gi god karakter på en eksamen om noen velger feil kasus hele tida. Er mer grammatikk å lære i tysk enn spansk, ja, men lettere vokabular da det ligner mer på norsk, men med vokabular trenger man bare en god ordbok, om man får bruke det på eksamen. Om man ikke liker grammatikk, er det nok en dårlig idé å ta Tysk 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå