Gå til innhold

Ny strømmåler avgir stråling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes litt info på norsk og mye på Engelsk. Jeg skal ikke ha det, og har sagt fra om det. De sa de skulle ha legeerklæring men jeg har ikke fått noe krav om det enda, og det har gått noen måneder siden jeg sa fra. Man må visst være "el-overfølsom" for å ikke få dem installert, men "el-overfølsomhet" er ikke noen allergi, dette kommer til å påvirke oss alle selv om ikke alle merker det med èn gang.

Anonymkode: 11ab9...8f5

Dette hysteriet med "el-overfølsomhet" er rett og slett bare tullball. Det er ekstremt godt dokumentert at det ikke handler om en reaksjon på stråling, men at det er snakk om psykosomatiske forhold. At folk som mener de er el-overfølsomme faktisk føler seg dårlige er det ingen som tviler på, men problemet ligger mellom øra og ikke i el-utstyret.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Citpensacola skrev:

Dette hysteriet med "el-overfølsomhet" er rett og slett bare tullball. Det er ekstremt godt dokumentert at det ikke handler om en reaksjon på stråling, men at det er snakk om psykosomatiske forhold. At folk som mener de er el-overfølsomme faktisk føler seg dårlige er det ingen som tviler på, men problemet ligger mellom øra og ikke i el-utstyret.

Så flott da, bare å grille hjernen sin det, jeg skal ikke legge meg opp i hva du og andre gjør.
Frankrike har forbudt wifi i barnehager og barneskoler, men de er sikkert bare psykisk syke de da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott da, bare å grille hjernen sin det, jeg skal ikke legge meg opp i hva du og andre gjør.
Frankrike har forbudt wifi i barnehager og barneskoler, men de er sikkert bare psykisk syke de da.

Når ungene kommer hjem har de WIFI hjemme, så hvorfor forby det i barnehagen? Bare tull og vås hele greia!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo ikke akkurat basert på vitenskap, men tvertimot uvitenskapelige idioter ala Carl I. Hagen som leser sprøyt på internett og tror de vet bedre enn de som forsker på slikt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Det skal veldig mye stråling til før det MULIGENS kan gi helseskader. Mener du må ha en hel haug med apparater mindre enn 30 cm fra kroppen, og da gjelder det de som avgir mest. Altså er det ikke et reelt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne elektrikeren kan umulig være skikket til å utføre jobben sin.
Har han gjort endringer på det elektriske anlegget i hjemmet ditt? Hvis han har gjort det ville jeg ha fått dette sjekket opp av noen som vet hva de driver med. En prat med arbeidsgiveren til denne tullingen hadde nok også vært på sin plass.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike strømmålere kommer nok i alle husstander etterhvert. Prisen på strøm vil jo i fremtiden variere med når på døgnet en bruker strøm. I perioder der strømnettet har stor belastning vil prisen gå opp, mens det på natten og på dagtid vil være rimeligere. For at de skal få til dette må måleren leses av en gang i timen slik at en får riktig beløp på fakturaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2017 den 22.01, AnonymBruker skrev:

Vi fikk nettopp melding om at de kommer og bytter strømmåleren vår om et par uker, til en slik som leser av seg selv gjennom hele døgnet. Siden vi nettopp har byttet alle sikringene, har hatt elektriker her som nevnte dette for oss for kort tid siden. Han sa at han ikke ville ha de nye målerne inn i huset sitt på grunn av mer stråling. Vi tenkte at vi hadde god tid til å tenke over dette på, men plutselig er vi visst blant de første i år som skal få installert ny måler, og jeg finner ikke så mye informasjon om målerne og strålingen. Noen som har tanker?

Anonymkode: 0815f...599

Høres litt snålt ut.

Men, jeg fikk min nye automatiske strømmåler, montert i en boks på utsiden av huset. Det var nye regler som sa at den ikke skulle monteres inne i sikringskapet. Men, tror ikke det har så mye med stråling å gjøre...

Anonymkode: 1d520...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2017 den 22.01, AnonymBruker skrev:

Vi fikk nettopp melding om at de kommer og bytter strømmåleren vår om et par uker, til en slik som leser av seg selv gjennom hele døgnet. Siden vi nettopp har byttet alle sikringene, har hatt elektriker her som nevnte dette for oss for kort tid siden. Han sa at han ikke ville ha de nye målerne inn i huset sitt på grunn av mer stråling. Vi tenkte at vi hadde god tid til å tenke over dette på, men plutselig er vi visst blant de første i år som skal få installert ny måler, og jeg finner ikke så mye informasjon om målerne og strålingen. Noen som har tanker?

Eneste tanken jeg har er at dette gir meg ingen fordeler men dyrere nettleie og sikkert dyrere strøm på dagtid. I tillegg går vi vel et brev om at vi må være hjemme mellom 12 og 16 for å slippe inn montør. Jeg kommer ikke til å ta fri for å få måleren i hus. De er velkommen til meg fredag etter kl 17 

Anonymkode: 6dc09...576

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, amativeReflection skrev:

Fordi de ikke fungerte, ikke fordi strålingen gir deg to hoder.

Og så da? Det er flere enn ett problem med disse målerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og så da? Det er flere enn ett problem med disse målerne.

Ja, de har noen praktiske problemer, de er fryktelig dyre og kanskje ikke så effektive som vi tror. Men de er ikke farlig for helsen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dr. David Carpenter MD, a graduate of Harvard Medical School and a physician who has worked in the area of electromagnetic fields (EMFs) and public health for over 18 years, has a few choice words for power companies that are forcing smart meters down the throats of their customers all over the United States.

Dr. Carpenter adamantly insists that there is no evidence whatsoever that smart meters are in any way safe for human beings.  He goes on to say that there is, in fact, ample evidence that demonstrates “convincingly and consistently” that exposure to radiofrequency radiation (RFR) at elevated levels for long periods of time increases the risk of cancer, damages the nervous system, and adversely affects the reproductive organs."

http://www.thehealthyhomeeconomist.com/harvard-medical-doctor-warns-against-smart-meters/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke noe på antatt/"bevist" helsefare med disse målerne. Derimot synes jeg punktene i denne artikkelen (Teknisk ukeblad) var noe å tenke over. Sakset litt fort (jeg anbefaler at du heller leser artikkelen): 

Undersøkelsen viser at majoriteten av norske nettselskap mener det er middels eller stor risiko for misbruk av data fra strømmålinger hos den enkelte husstand, gjennom hacking, uønsket tilgang til styrefunksjoner eller generell misbruk av måledata.  – Det absolutt verste som kan skje er om noen hacker systemet og kobler ut strømforsyningen, slik at det blir mørkt hos folk. Sannsynligheten anses som svært liten, men kan ikke utelukkes, sier Kvalvåg.. 

Kvalvåg forteller at manipulering av målerdata er avdekket både i USA og enkelte steder i Europa.

Datatilsynet har lenge vært kritisk til at informasjon om hver enkelt strømkunde skal måles hver time. Tilsynet er også kritisk til at timesmålinger fra alle norske husstander skal lagres i en felles database (Elhub) Denne skal stå klar i 2017 og driftes av Statnett.

– Det ligger et overvåkingspotensial her. Det vil finnes databaser hvor vi ned på timesnivå kan se om norske hjem er i bruk eller ikke. Det er det store bildet. Jeg blir overrasket om vi ikke opplever uheldige hendelser knyttet til AMS i løpet av de neste årene. Det opplever vi for mye elektronisk utstyr, sier avdelingsdirektør Helge Veum i Datatilsynet til Teknisk Ukeblad.

Datatilsynet har dialog med både NVE og Statnett underveis i etableringen av den nasjonale databasen. Osv. (orket ikke sakse mer)

Det er ikke overvåkningen i seg selv jeg bryr meg så mye om, men at den sannsynligvis kommer kraftprodusenten, og ikke kunden, til gode :glare: Skru opp kilowattprisen når alle skal på jobb, og likedan når alle skal lage middag. "Tving" folk til å sette på oppvaskmaskin og vaskemaskin på nattestid pga. lavere pris.  Branntilsynet(?) er bekymret for branner, og advarer mot denne praksisen, smart strømmålere eller ikke.

Endret av Zenobia
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I går skrev vi om de nye smarte strømmålerne som 80 prosent av norske husstander får installert i løpet av året og de resterende 20 prosentene i 2018.

Smarte strømmålere vil gi en rekke fordeler for folk flest, hevder både Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og de enkelte strømleverandørene rundt om i landet.

Men hos Datatilsynet står ikke akkurat jubelen i taket.

- En omfattende mengde data

- Vi snakker om en omfattende mengde data som forteller mye om den enkelte husstand. Det vil være data som forteller om når man er hjemme eller ikke, hvor mange personer som bor i husstanden og om det kommer gjester, skriver fagdirektør for teknologi, Atle Årnes, i Datatilsynet i en e-post til oss.

Han frykter at utenforstående gjennom data fra strømmåleren kan følge med på hva du gjør hjemme, ned i minste detalj.

- Av opplysningene kan man også avlese mange flere detaljer, som for eksempel kvaliteten på husstandens elektriske artikler og når man konkret benytter de forskjellige apparatene. Det vil være mulig å avlese hva slags apparater man benytter når.

- Kan få vite om sykdommer

Og lider du av noe alvorlig, kan også dette i verste fall bli formidlet.

- Slike opplysninger kan også fortelle om det benyttes spesielle medisinske apparater. Dermed kan man konstatere hvilken sykdom det dreier seg om."

http://www.dinside.no/bolig/registrerer-om-du-er-hjemme-og-om-du-har-gjester/66919524

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2017 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Har egentlig ikke fått noe informasjon om dette, men antar at det sendes over trådløst nett. Står ikke noe info på siden til strømselskapet heller.. Ser jo at det er få muligheter for å velge dette bort, og ønsker ikke å være paranoid, men samtidig er stråling kanskje ikke så uskyldig på sikt, og mye informasjon om en husstand blir tilgjengelig for strømselskapene. Som når man er bortreist, når man bruker ulike typer elektriske apparater osv. Det er jo litt betenkelig, og fortjener i det minste en liten research.

- TS

Jo, stråling er uskyldig på sikt. Hvis det sendes over trådløst nett er det helt harmløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

"Som skribent og kunnskapsformidler på feltet får jeg nå henvendelser på telefon, SMS og epost fra sindige, men fortvilte folk som har fått sin tilværelse dramatisk endret etter at smartmålere ble installert – hjemme hos dem selv, hos naboer eller på hytta. Og jeg blir kontaktet av folk som gjennom mange år, egne forsøk og mange blindtester har forstått at de reagerer på noe de ikke ante det gikk an å reagere på – elektromagnetiske felt. De er yrkesmilitære såvel som gamle televerksmontører, forskere, investorer og sykepleiere – menn såvel som kvinner.

Flere av dem reagerer slik andre reagerer væromslag – slik jeg beskrev i min forrige bloggpost (EF 02.03.2017). Vi snakker om hele spekteret av reaksjoner hos dem som kontakter meg – fra svie på armer og i ansikt via tåkesyn og «tanketåke» til livstruende tilstander utredet i helsevesenet, så som hjerterytmeforstyrrelser, hjertesvikt og sentrale pusteforstyrrelser (Cheyne-Stokes respirasjon). Selvsagt vil de da ikke ha noen slik måler i huset."

https://einarflydal.com/2017/03/07/smartmalere-selskapene-stiller-uriktige-krav-til-fritak-og-loper-fra-samfunnsansvaret/

Jeg vet at jeg kan ikke ha noen slik måler i huset, jeg får hodepine av å bruke datamaskinene på det lokale biblioteket, blir lyssensitiv om jeg sitter i et rom med wifi der det er lysrør, har fått smerter i kroppen når jeg har prøvd å bruke wifi her hjemme (bruker kun kabel), og får prikking i hodet av bare å ha mobilen liggende for nær meg. Snakker jeg i mobil med mobilen intil øret får jeg hodepine. Så disse målerne kan de stikke opp i rævva for min del.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...