Gå til innhold

Klatring vektforskjell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom klatrer er tyngre enn den som sikrer, hvorfor deiser ikke klatreren rett i bakken hvis hen faller?

Ble sikret av en som veide 20 kilo mer enn meg. Mistet taket og falt. Sikrer mistet bakkekontakt 2 sekunder med firte meg lett ned igjen. Hvor er logikken? Burde ikke den med høyest vekt ALLTID treffe bakken først?

Anonymkode: 64d6e...a3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel med utstyret å gjøre

Anonymkode: 6df1e...c81

Skrevet

Fysikk. Sikrer står med lengre ende av tauet enn klatrer. Vekta "fordeles" utover tauet. 

Men om han veide 20 kg mer enn deg, så lurer jeg på hvordan han stod/sikra for han burde stått helt støtt selv om du falt. Hadde du mye slakk i tauet? Falt du langt på led? Eller var han uoppmerksom? 

Jeg klatrer med menn som veier 20-30 kg mer enn meg, men jeg kan fint sikre de. Bruker sandsekker om de vil klatre på led pga fare for lengre fall og mer røkk i tauet. 

Anonymkode: 11f60...bd3

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fysikk. Sikrer står med lengre ende av tauet enn klatrer. Vekta "fordeles" utover tauet. 

Men om han veide 20 kg mer enn deg, så lurer jeg på hvordan han stod/sikra for han burde stått helt støtt selv om du falt. Hadde du mye slakk i tauet? Falt du langt på led? Eller var han uoppmerksom? 

Jeg klatrer med menn som veier 20-30 kg mer enn meg, men jeg kan fint sikre de. Bruker sandsekker om de vil klatre på led pga fare for lengre fall og mer røkk i tauet. 

Beklager. Skulle selvfølgelig være at JEG veide mer enn sikreren :)

Men hvorfor går ikke sikreren opp når klatreren veier mer under nedfiring? På slutten vil jo ikke taulengden vøre relevant?

Anonymkode: 64d6e...a3b

Skrevet

Jo kortere tau klatrer har, kontra sikrer, jo mindre vekt på sikrer blir det. Når du firer ned vil du merke at vekta til klatrer blir høyere jo lengre ned han er. Og vektforskjellen blir mindre med mindre vinkel. Står det en lett sikrer langt fra veggen, og en tung klatrer faller tidlig, vil lett sikrer fort kunne fly litt. 

Skrevet

Har ikke direkte noe med lengden på tauet å gjøre, men med vinkelen.

Kraften som den som sikres drar i tauet med er akkurat like stor som den som sikrer må holde i mot med, men vektoren har samme retning som tauet. 

Så dersom den som sikrer står så langt unna at vinkelen blir 45 grader så vil kraften fordele seg 50/50 "oppover" og "bortover", så da blir det enklere å holde igjen dersom man står lenger unna veggen.

Anonymkode: 85bf4...a24

Skrevet

Husk på at tauet er dynamisk også. 

Og ikke stå for langt unna om du er lettere enn klatrer. Mister du som sikrer fotfeste ved et fall av klatrer, vil du som sikrer få god fart i lufta og rett i veggen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...