Gå til innhold

Kalde føtter hele tiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sliter med at jeg nesten hele tiden har iskalde føtter. Selv om jeg er varm på resten av kroppen, virker det som at føttene aldri blir helt varme. Føler ofte for å dra hjem å skylle føttene i varmvann, klarer liksom ikke å slutte å fokusere på at føttene er kalde. Når jeg sitter i ro lenge, typisk i forelesning eller på lesesal får jeg også veldig kalde knær. Kan være varm/normal på overkroppen men fryser altså veldig fort på beina og spesielt føttene. Har tenkt på dårlig blodsirkulasjon, men jeg røyker ikke, er ikke overvektig, har et normalt sunt kosthold og trener (av og til, ikke så veldig hardt). 

Noen som har opplevd noe lignende? Er skikkelig plagsomt...

Anonymkode: 59d19...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk tykke ullsokker hjemme og "tynne" ullsokker i skoene på forelesning. Jeg er ofte kald på føttene selv, og dette er eneste løsning. Bruker varmepose på kvelden når jeg skal sove, for klarer ikke sovne med kalde føtter. 

Anonymkode: d40fe...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Har det også slik. Det er grunnet dårlig blodsirkulasjon. Ser tegn på det på huden på føttene. Hvis jeg har fått et dypt kutt. Har det tatt lang tid før såret har begynt å blø.  Men jeg er mann og har veldig tynne ben. De vil aldri legge på seg. uansett hvor mye jeg trener eller varierer i vekt ellers.

Løsningen min er å gå med strømpebukse nesten hele året. I ull, fleece osv. for å holde varmen om vinteren. Tynnere for å få kompresjon og økt blodsirkulasjon om sommeren.

Anonymkode: 0be65...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dårlig blodsirkulasjon. Det er ikke sånn at bare folk med dårlig helse eller som ikke tar vare på den har nedsatt blodsirkulasjon. Det er en helt vanlig plage mange av "folk flest" sliter med.

Du kan forsøke å trene deg opp slik at den bedres. Ikke sikkert det går, det kan hende du bare må slite ned kalde føtter uansett hvor godt trent du skulle bli. Og du kan ta høyde for det og kle deg godt når du er ute og ta med deg små varmeputer til å ha i skoene når du blir sittende/gående lenge. De er greit tilgjengelige - jeg kjenner flere som bruker varmeputer under klærne eller i skoene feks på gåtur med hunden, på jobb eller på tribunen når ungene spiller kamp. Ingen grunn til å fryse når en ikke må.

Anonymkode: c9eb5...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har dårlig blodsirkulasjon. Det er ikke sånn at bare folk med dårlig helse eller som ikke tar vare på den har nedsatt blodsirkulasjon. Det er en helt vanlig plage mange av "folk flest" sliter med.

Du kan forsøke å trene deg opp slik at den bedres. Ikke sikkert det går, det kan hende du bare må slite ned kalde føtter uansett hvor godt trent du skulle bli. Og du kan ta høyde for det og kle deg godt når du er ute og ta med deg små varmeputer til å ha i skoene når du blir sittende/gående lenge. De er greit tilgjengelige - jeg kjenner flere som bruker varmeputer under klærne eller i skoene feks på gåtur med hunden, på jobb eller på tribunen når ungene spiller kamp. Ingen grunn til å fryse når en ikke må.

Anonymkode: c9eb5...ce5

Nei, man har ikke dårlig blodsirkulasjon fordi man har kalde føtter. Kvinner har ofte kaldere ekstremiteter for å ha varmere temperatur i mageområdet. Det er helt normalt å ha kalde ekstremiteter når man er kvinne og har ikke med sirkulasjonen å gjøre. 

Anonymkode: d40fe...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...