Million Skrevet 17. januar 2017 #41 Skrevet 17. januar 2017 Hvis det er Oslo kommune du bor i, så vær klar over at de har et vilkår under betingelsene sine for lån. Det står at man må ha fått minst TO avslag på lånesøknader i vanlige banker først, for å søke. Man kan altså ikke gå direkte til Husbanken først, man må ta en lånesøknads-runde i vanlige banker først. Dette står på listen deres over krav i forbindelse med søknaden. 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #42 Skrevet 17. januar 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke noe problem. Jeg fikk nesten 2 i lån. Alene med barn, uten utdannelse og under nav. Anonymkode: 9bc67...366 Betyr du at du er på uføretrygd? For det er isåfall en helt annen situasjon enn å være student. Det er jo for eks de som går på trygd med barn denne støtten er ment for. Studenter som snart er ferdig med utdanning og som vil tjene en halv million som startlønn er av de priviligerte i Norge. De har bra fremtidsutsikter og god evne til å forsørge seg selv. Det er de som er ufør som ofte sliter fordi de aldri ville kunne ta utdanning eller gjøre noe særlig for å forbedre egen situasjon. De som aldri har vært friske nok til å spare mye egenkapital Anonymkode: 60893...e08 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #43 Skrevet 17. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr du at du er på uføretrygd? For det er isåfall en helt annen situasjon enn å være student. Det er jo for eks de som går på trygd med barn denne støtten er ment for. Studenter som snart er ferdig med utdanning og som vil tjene en halv million som startlønn er av de priviligerte i Norge. De har bra fremtidsutsikter og god evne til å forsørge seg selv. Det er de som er ufør som ofte sliter fordi de aldri ville kunne ta utdanning eller gjøre noe særlig for å forbedre egen situasjon. De som aldri har vært friske nok til å spare mye egenkapital Anonymkode: 60893...e08 Ikke ufør nei. Anonymkode: 9bc67...366
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #44 Skrevet 17. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke noe problem. Jeg fikk nesten 2 i lån. Alene med barn, uten utdannelse og under nav. Anonymkode: 9bc67...366 You must be so proud.... Anonymkode: 8cf6d...204 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #45 Skrevet 17. januar 2017 Hvorfor startet du ikke å arbeide etter bachlor? Da hadde du jobbet to år nå og sikkert fått lån. Anonymkode: f31c3...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #46 Skrevet 17. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke ufør nei. Anonymkode: 9bc67...366 Under hvilken støtte? Anonymkode: d601d...744
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #47 Skrevet 17. januar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor startet du ikke å arbeide etter bachlor? Da hadde du jobbet to år nå og sikkert fått lån. Anonymkode: f31c3...f0c Er en integrert mastergrad. Altså 5-årig løp Anonymkode: 089a9...922
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #48 Skrevet 17. januar 2017 På 1/16/2017 den 22.05, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg sendte inn lånesøknaden i dag, men etter å ha lest litt rundt så jeg ikke noe om noe tak. Men jeg regner med at de gir meg beskjed om hvor mye jeg evt kan låne. Skal undersøke litt videre, er jo greit å ha oversikt. Er bare så utrolig spent, og hadde håpet på noen med positive erfaringer. Anonymkode: 089a9...922 Mulig du belage deg på å vente lenge da, saksbehandlingen tar laaang tid. Og dette er en ordning for vanskeligstilte. Med den lønnen du vil ha når du er ferdigstudert er du ikke vanskeligstilt, alenemor eller ikke. Husk at husbanken har en pott de deler ut fra, når årets pott er tom så er den tom, da kan ingen andre får noe mer (før neste år). Sånn sett synes jeg det er dårlig av deg å ta fra den potten da det innebærer at folk som virkelig sliter på boligmarkedet får mindre, og noen vil få avslag fordi potten rett og slett er tom. Anonymkode: 42739...7fb 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #49 Skrevet 17. januar 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er en integrert mastergrad. Altså 5-årig løp Anonymkode: 089a9...922 Så en profesjonsutdanning som jus, siving e.l.? Anonymkode: 42739...7fb 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #50 Skrevet 17. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig du belage deg på å vente lenge da, saksbehandlingen tar laaang tid. Og dette er en ordning for vanskeligstilte. Med den lønnen du vil ha når du er ferdigstudert er du ikke vanskeligstilt, alenemor eller ikke. Husk at husbanken har en pott de deler ut fra, når årets pott er tom så er den tom, da kan ingen andre får noe mer (før neste år). Sånn sett synes jeg det er dårlig av deg å ta fra den potten da det innebærer at folk som virkelig sliter på boligmarkedet får mindre, og noen vil få avslag fordi potten rett og slett er tom. Anonymkode: 42739...7fb Ja, jeg må nok vente en stund. Og jeg er jo langt fra sikker på om jeg får det, men jeg vil da i det minste prøve. Men hvordan kan du si at jeg ikke er vanskeligstilte på boligmarkedet? Jeg kommer ikke til å få noe lån i en vanlig bank. Jeg har beregnet på diverse kalkulatorer, og med 600 000 i egenkapital så estimerer de fleste at jeg vil kunne få 1 million (dette pga et svært høyt studielån). For det første vil jeg ikke få noe i Oslo for den prisen (og jeg kan ikke flytte noe annet sted fordi faren til sønnen min bor her), og for det andre ville jeg aldri ha klart å spare opp 600 000. Hadde jeg ikke hatt barnet mitt så kunne jeg jo ha bodd i kollektiv noen år og spinket og spart, men det går jo ikke når jeg har han. Ja, det er helt sikker noen som er verre stilt enn meg. Det vil jo alltid være sånn. Men ordningen er jo for småbarnsfamilier og enslige forsørgere osv som faktisk kan betjene et boliglån, men ikke får lån i vanlige banker. Jeg faller jo innunder denne kategorien. Så klart har jeg rett til å søke. Jeg forventer jo ikke å få det, men jeg håper inderlig jeg gjør det. Og jeg nekter å ha dårlig samvittighet fordi jeg ønsker å skaffe barnet mitt en stabil bosituasjon. Anonymkode: 089a9...922 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #51 Skrevet 17. januar 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så en profesjonsutdanning som jus, siving e.l.? Anonymkode: 42739...7fb Ja, noe lignende Anonymkode: 089a9...922
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #52 Skrevet 18. januar 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så en profesjonsutdanning som jus, siving e.l.? Anonymkode: 42739...7fb 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, noe lignende Anonymkode: 089a9...922 Da er du så langt unna vanskeligstilt som det går an å komme, omtrent, selv som aleneforsørger. Anonymkode: 0fb72...6e1 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #53 Skrevet 18. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mulig du belage deg på å vente lenge da, saksbehandlingen tar laaang tid. Og dette er en ordning for vanskeligstilte. Med den lønnen du vil ha når du er ferdigstudert er du ikke vanskeligstilt, alenemor eller ikke. Husk at husbanken har en pott de deler ut fra, når årets pott er tom så er den tom, da kan ingen andre får noe mer (før neste år). Sånn sett synes jeg det er dårlig av deg å ta fra den potten da det innebærer at folk som virkelig sliter på boligmarkedet får mindre, og noen vil få avslag fordi potten rett og slett er tom. Anonymkode: 42739...7fb Jeg slutter aldri å undre meg over hvordan folk kan få seg til å svare i enkelte tråder. Om dette skylder uvitenhet eller andre årsaker er vanskelig å bedømme. Men her svarer du helt fra løse luften. Husbanken har lånt ut til Oslo kommune omtrentlig det Oslo kommune har søkt om, for 2017. Dermed er Husbanken ferdig med saken. Kommunens Boligkontor har midler og fungerer som en bank. De låner ut penger og får inn penger når folk betaler sine lån, enten ved avdrag eller ved salg. Hvordan mener du da at Boligetaten i Oslo kommune kan gå tom for penger? Har du hørt om en velfungerende bank som er tom for penger? Hvor lang saksbehandlingstiden er, kommer helt an på hvilken bydel ts har søkt hos, det er ikke opplyst i tråden, så langt jeg har lest. Begrepet vanskeligstilt i settingen kommunalt boliglån eventuelt med boligtilskudd, kjenner du heller ikke til. TS harmoppgitt at hun har barn, hun er alene med barnet, og trenger stabilitet av hensyn til barnet som nå skal starte på skolen. (Mener jegmå huske.) Det er dagens inntekt som legges til grunn ikke fremtidig intekkt. Det er også dagens boligsituasjon, helsemessige situasjon og sosiale forhold som avgjør om hun er innefor eller utenfor begrepet "vanskeligstilt", og ikke hva hun kan komme til å tjene i fremtiden. TS kan av ulike grunner være uheldig og ikke få fullført sin utdannelse. Vær og klar over at Oslo kommune kan gjøre om eller si opp et kommunalt lån dersom låntaker "får vesentlige endringer i sin økonomiske situasjon", for eksempel ved at hun vinner i lotto eller får en meget godt betalt jobb. Å dømme ts nor og ned og synse over hennes situasjon slik enkelte har gjort i denne tråden, oppfattes som at noen setter seg på sin høye hest for å dømme og fordømme noe og noen de ikke kjenner livssituasjon til og der de heller ikke kjenner reglene for kommunale lån og tilskudd. Anonymkode: be833...b17 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #54 Skrevet 18. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Da er du så langt unna vanskeligstilt som det går an å komme, omtrent, selv som aleneforsørger. Anonymkode: 0fb72...6e1 Igjen, hvis du leser hva jeg har skrevet, så er jeg ikke vanskeligstilt (sånn generelt), men i forhold til å komme inn boligmarkedet er jeg det. Jeg er som sagt veldig opptatt av at vi skal ha en stabil bosituasjon. Sønnen min har for øvrig en diagnose, ingenting alvorlig, men det sosiale kan til tider være litt utfordrende for han. Jeg har dermed et sterkt ønske om at han skal få slippe å bytte skole hvis vi må flytte på oss. Hadde jeg eid så hadde jeg visst at vi alltid kunne ha blitt der. Anonymkode: 089a9...922
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #55 Skrevet 18. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg slutter aldri å undre meg over hvordan folk kan få seg til å svare i enkelte tråder. Om dette skylder uvitenhet eller andre årsaker er vanskelig å bedømme. Men her svarer du helt fra løse luften. Husbanken har lånt ut til Oslo kommune omtrentlig det Oslo kommune har søkt om, for 2017. Dermed er Husbanken ferdig med saken. Kommunens Boligkontor har midler og fungerer som en bank. De låner ut penger og får inn penger når folk betaler sine lån, enten ved avdrag eller ved salg. Hvordan mener du da at Boligetaten i Oslo kommune kan gå tom for penger? Har du hørt om en velfungerende bank som er tom for penger? Hvor lang saksbehandlingstiden er, kommer helt an på hvilken bydel ts har søkt hos, det er ikke opplyst i tråden, så langt jeg har lest. Begrepet vanskeligstilt i settingen kommunalt boliglån eventuelt med boligtilskudd, kjenner du heller ikke til. TS harmoppgitt at hun har barn, hun er alene med barnet, og trenger stabilitet av hensyn til barnet som nå skal starte på skolen. (Mener jegmå huske.) Det er dagens inntekt som legges til grunn ikke fremtidig intekkt. Det er også dagens boligsituasjon, helsemessige situasjon og sosiale forhold som avgjør om hun er innefor eller utenfor begrepet "vanskeligstilt", og ikke hva hun kan komme til å tjene i fremtiden. TS kan av ulike grunner være uheldig og ikke få fullført sin utdannelse. Vær og klar over at Oslo kommune kan gjøre om eller si opp et kommunalt lån dersom låntaker "får vesentlige endringer i sin økonomiske situasjon", for eksempel ved at hun vinner i lotto eller får en meget godt betalt jobb. Å dømme ts nor og ned og synse over hennes situasjon slik enkelte har gjort i denne tråden, oppfattes som at noen setter seg på sin høye hest for å dømme og fordømme noe og noen de ikke kjenner livssituasjon til og der de heller ikke kjenner reglene for kommunale lån og tilskudd. Anonymkode: be833...b17 Tusen takk for det! 😊 Anonymkode: 089a9...922 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #56 Skrevet 18. januar 2017 Men hvis du er 100% alene, hvorfor er det så tvingende nødvendig å kjøpe noe i Oslo basert på at barnefar bor her? Kan ikke barnefar reise f.eks. 45 minutter de antatt få gangene han skal besøke barnet sitt? Eller hva mener du med at du er "100% alene "? Jeg fant feks 44kvadrat på Kløfta til 2mill på finn nå. Forøvrig ønsker jeg deg all lykke til, og håper du får muligheten til å kjøpe. Forstår godt at du ønsker en stabil situasjon for barnet ditt :-) Anonymkode: e43f1...8cd 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #57 Skrevet 18. januar 2017 Min bror og hans samboer fikk startlån fra kommunen for omtrent 4 år siden. Da var de begge i fast arbeid (bensinstasjon og butikk) og ingen barn. De fikk ikke lån i vanlig bank pga. min brors trøblete fortid (spilleavhengig, kredittkort gjeld og tidligere naver). Selv om han hadde fått orden på ting når de søkte lån ville ikke banken ta sjansen på å låne til han forståelig nok. Men dette var i en liten kommune. Reglene er sikkert strammet inn siden da. Anonymkode: c54a9...280
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #58 Skrevet 18. januar 2017 Jeg syns det er galskap at personer med 600 000 i egenkapital og snart inntekt på 500 000 skal få startlån. Og dette er en student! Dvs hun kan jobbe 1 år og sannsynligvis betale ned hele studiegjelden om hun fokuserer på å spare, og hun vil ikke ha noe problem med å ta opp ordinært lån. Alt hun mangler er tålmodighet til å vente det ene eller to årene. Det er ikke så vanskelig å leie i 2 år selv om man har et barn Som sagt tidligere så er startlån også med på å presse opp boligprisene, noe som gjør det enda vanskeligere for unge å komme inn på boligmarkedet. Dette er en selvforsterkende sirkel. jeg syns det er galskap at man skal gi denne type lån til personer som er så priviligerte! Da stiller ejg spørsmål ved hele ordningen Det handler ikke om en høy hest heller, men hva vi egentlig tenker med når vi har denne type ordning. Vi ødelegger jo for oss selv Anonymkode: 60893...e08 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #59 Skrevet 18. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Igjen, hvis du leser hva jeg har skrevet, så er jeg ikke vanskeligstilt (sånn generelt), men i forhold til å komme inn boligmarkedet er jeg det. Jeg er som sagt veldig opptatt av at vi skal ha en stabil bosituasjon. Sønnen min har for øvrig en diagnose, ingenting alvorlig, men det sosiale kan til tider være litt utfordrende for han. Jeg har dermed et sterkt ønske om at han skal få slippe å bytte skole hvis vi må flytte på oss. Hadde jeg eid så hadde jeg visst at vi alltid kunne ha blitt der. Anonymkode: 089a9...922 Det er fritt skolevalg i Oslo, så det er ingen grunn til at barnet ditt skal måtte bytte skole uansett. Jeg er i samme situasjon som deg (bor i studentbolig), men med et barn som har begynt på skolen. Jeg valgte en skole som er lett tilgjengelig uansett hvor vi bor og h*n kan dermed gå der til h*n er ferdig på barneskolen (er en 1-7-skole). Det er forøvrig ekstremt lang saksbehandlingstid på startlån. Jeg håper du får det, for jeg forstår deg utrolig godt, men ville likevel si at dette med skole ikke er noe problem uansett. Anonymkode: 4ee0d...318 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #60 Skrevet 18. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min bror og hans samboer fikk startlån fra kommunen for omtrent 4 år siden. Da var de begge i fast arbeid (bensinstasjon og butikk) og ingen barn. De fikk ikke lån i vanlig bank pga. min brors trøblete fortid (spilleavhengig, kredittkort gjeld og tidligere naver). Selv om han hadde fått orden på ting når de søkte lån ville ikke banken ta sjansen på å låne til han forståelig nok. Men dette var i en liten kommune. Reglene er sikkert strammet inn siden da. Anonymkode: c54a9...280 Reglene ble strammet inn for et par år siden. Anonymkode: 0fb72...6e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå