Gå til innhold

Finnes det jobber der man slipper referanser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser for tiden etter jobb, men har bare hatt en jobb den jobben jeg har nå. Jeg kan ikke oppgi referanser på grunn av nåværende arbeidsforhold. Jeg var i et intervju for to år siden og måtte trekke meg da jeg ikke kunne oppgi referanser. Tidligere har jeg fått jobber gjennom bekjente/venner, men har mistet mye kontakt med folk de siste årene da jeg har flyttet langt vekk fra min hjemplass. Jeg fikk denne jobben etter utdanningen da det var vanskelig å få jobb på hjemplassen, men det er av og til jobber på hjemplassen som jeg gjerne vil søke for å flytte hjem og komme nærmere venner og famile.

Hvordan gjør dere med kort karriere det med referanser der dere kun har hatt en jobb.

Anonymkode: 4ad86...caa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør dere med kort karriere det med referanser der dere kun har hatt en jobb.

Anonymkode: 4ad86...caa

Brukt referanser fra nåværende jobb. Aldri vært et problem.

Skrevet

Ikke alle arbeidsgivere spør om referanser. Jobben jeg har nå ba ikke om det.

Går du via f.eks. rekrutteringsbyrå må du regne med å måtte oppgi referanser. Søker du direkte på stillinger er det forskjellig.

Anonymkode: 01d05...a1f

Skrevet

Mine to siste jobber har jeg fått uten søknad, uten referanse og uten CV. Jeg ble ansatt uten at de visste fødselsdatoen min...

Skrevet

Skriv at "referanser oppgis på forespørsel" og ta det derfra. Det er ikke alle som gidder å sjekke referansene ril søkerne. Er du forresten sikker på at du ikke kan bruke nåværende arbeidsgiver som referanse? Min erfaring er at de fleste arbeidsgivere er forståelsesfulle, spesielt når det gjelder tilfeller som ditt, der du vil flytte nærmere hjemstedet. Ellers er det jo en del som bruker kolleger som referanser.

Anonymkode: ec10c...597

Skrevet

Jeg ønsker referanser når jeg skal ansette folk jeg ikke kjenner fra før men har bare hendt en gang at jeg har brukt det og da pga at jeg antok at personen løy i søknaden sin (noe som stemte)

Skrevet
10 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg ønsker referanser når jeg skal ansette folk jeg ikke kjenner fra før men har bare hendt en gang at jeg har brukt det og da pga at jeg antok at personen løy i søknaden sin (noe som stemte)

Løy i søknaden?

Anonymkode: 1fb79...ba4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Løy i søknaden?

Ja og på interjuvet 

Skrevet
5 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Ja og på interjuvet 

Ikke bra, forstår ikke at folk tør.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller vil..

Skrevet

Om du ikke vil at sjefen skal vite at du har søkt på en jobb, kan du spørre en kollega om å være referanse.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var ærlig i intervjuet, da jeg fortsatt hadde min første jobb etter utdanning. Jeg sa at jeg ikke ønsket oppgi referanser fra nåværende jobb, da jeg var skeptisk til hva som kunne skje om dem fikk vite at jeg hadde vært på intervju, og jeg ikke fikk den nye jobben... Dem hadde full forståelse for det.  
Du kan ikke oppgi en foreleser eller lignende fra utdanningen? Eller noen fra organisasjoner du har vært i, eller slikt? 
Jeg brukte referanser fra organisasjon jeg var aktiv i i studietiden, selv om det ikke var av faglig relevans kunne dem fortelle at jeg var pålitelig, sosial og initiativrik.  

Anonymkode: fea1b...2ae

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen har bare frekkhetens nådegave er jeg redd.

Er vant til at folk pynter på cv'n osv men direkte løgn tar kaka

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Noen har bare frekkhetens nådegave er jeg redd.

Er vant til at folk pynter på cv'n osv men direkte løgn tar kaka

Enig med deg, vi er alle mennesker, likevel så sier løgn mye om personlige verdier og intigritet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...