Gå til innhold

Skilsmisse og fordeling av bolig - et spørsmål ang. eierskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis et ektepar har kjøpt en bolig sammen, der hvor mannen har lagt ut pengene (fordi han har større egenandel) men kona har nedbetalt alt hun skylder og alt av oppussing gradvis underveis i ekteskapet, og begge har underskrift på boligkontrakten når boligene ble kjøpt.

Hvordan blir fordelingen ved skilsmisse? Har begge like rett på boligen, selv om det var mannen som la ut pengene først (men pengene ble nedbetalt gradvis etterpå av kona)? 

Ønsker å sjekke litt rundt om rettighetene mine før jeg kontakter en evt. advokat og går gjennom med dette. Har Googlet selv men er litt forvirret enda, så håper jeg får noen gode svar her.

Anonymkode: f8dd4...a66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må være litt mer spesifikk. 

Hvordan ble boligen finansiert? Hadde han egenkapital og dere tok felles lån? Der du har nedbetalt en større sum enn han?

Hvordan har du betalt ned på boligen? Ved overføring til bank, eller ved å stå for husholdningen?

Anonymkode: d4d9d...9c1

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må være litt mer spesifikk. 

Hvordan ble boligen finansiert? Hadde han egenkapital og dere tok felles lån? Der du har nedbetalt en større sum enn han?

Hvordan har du betalt ned på boligen? Ved overføring til bank, eller ved å stå for husholdningen?

Anonymkode: d4d9d...9c1

Han hadde egenkapital, men vi tok et felles lån. Jeg har ikke nedbetalt mer enn han, vi har delt alt likedan. Eneste forskjellen er at han har lagt ut først for begge, og jeg har nedbetalt gradvis i ettertid.

F.eks, egenandelen min nedbetalte jeg noen måneder etter kjøpet, han la ut for meg i mellomtiden.

Alt av andre bolig kostnader har jeg betalt ned gjennom nettbank. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han hadde egenkapital, men vi tok et felles lån. Jeg har ikke nedbetalt mer enn han, vi har delt alt likedan. Eneste forskjellen er at han har lagt ut først for begge, og jeg har nedbetalt gradvis i ettertid.

F.eks, egenandelen min nedbetalte jeg noen måneder etter kjøpet, han la ut for meg i mellomtiden.

Alt av andre bolig kostnader har jeg betalt ned gjennom nettbank. 

Legg det enkelt frem med tall - penger "nedbetales" ikke, lån nedbetales. 

Hva var hans EK? Står lånet på begge, eller har dere hver deres lån? Har dere begge betalt lik andel renter og avdrag? 

Når du sier du har "nedbetalt" gradvis, snakker du om avdragene til banken eller at du har betalt til ham?

Står dere med 50% eierandel hver på papiret?

Anonymkode: be55f...473

Skrevet

Lånet nedbetales av begge to hver måned. De første månedene var det han som nedbetalte lånet alene m7avdrag og alt, og så overførte jeg penger til han i ettertid siden han la ut for meg. Nå nedbetaler jeg lånet og avdragene hver måned selv fra min konto inn på bankens konto. 

Vi står som 50% eiere ja, begge sin underskrift på kontrakten hvertfall! 

Hans EK husker jeg ikke. Han fikk mer i lån enn meg siden han satt på større EK, men banken har sagt at det ikke har noe å si på fordelingen av eierskapet, det sa de når vi kjøpte boligen iallefall. Men jeg har ikke noe skriftlig på det så vidt jeg vet.

Har ikke boligkontrakten akkurat her nå så får ikke sjekket mer tall akkurat nå.

Skrevet

Står dere som eiere 50/50 eier du halve huset, med mindre dere har en kontrakt som sier at eierandelen er i hans favør siden han har spyttet inn mest EK. 

Anonymkode: 254fc...f3c

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis et ektepar har kjøpt en bolig sammen, der hvor mannen har lagt ut pengene (fordi han har større egenandel) men kona har nedbetalt alt hun skylder og alt av oppussing gradvis underveis i ekteskapet, og begge har underskrift på boligkontrakten når boligene ble kjøpt.

Hvordan blir fordelingen ved skilsmisse? Har begge like rett på boligen, selv om det var mannen som la ut pengene først (men pengene ble nedbetalt gradvis etterpå av kona)? 

Ønsker å sjekke litt rundt om rettighetene mine før jeg kontakter en evt. advokat og går gjennom med dette. Har Googlet selv men er litt forvirret enda, så håper jeg får noen gode svar her.

Dette er et eksempel på en del av kvinnefella. Mannen betaler de store, lett beviselige og synlige utgiftene, kvinnen betaler opp pussing og mat, ferie, forbruk osv. 

Kan kvinnen dokumentere hva pengene har gått til? Hvor mye og hvor vanskelig ønsker mannen å være i et skilsmisseoppgjør? Disse to spørsmålene og i tillegg hvem som har den mest glupe advokaten er det som ofte avgjør fordeling ved skilsmisse. 

Anonymkode: 2d226...1e9

• Liker 1
Skrevet

Problemet her kan vel bli om det ikke kommer tydelig frem noe sted at du har betalt ned din del av EK til ham, mens han kan vise til mye innskutt EK på "sin" del av huset som han så får ut igjen. Dersom dere står med like mye lån, ev hvert deres lån på samme beløp, taler det muligens til din fordel ettersom det sannsynliggjør at den EK han gikk inn med var for dere begge. Ettersom dere eier 50/50 får dere like stor andel av overskuddet uansett. Spm er om han er en redelig fyr, eller om du tror han vil nekte for at det som i praksis var et privat lån er nedbetalt. Har dere kontrakt på dette f.eks., ev. merket du overføringene med hva det gjaldt?

Skrevet

Hvis de har vært gift hele tiden spiller det ingen rolle hvem sin lønn som har blitt brukt til hva. Eieforholdet reguleres av ektepakten. 

Anonymkode: 96b1e...ff6

• Liker 2
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har felleseie og boligen er i sameie, og boligen ble ervervet av dere under ekteskapet, har dere krav på halvparten av boligens verdi hver. Noe som forøvrig høres ut som at kan passe godt i og med at dere sånn ca. har betalt halvparten av utgiftene hver.

Anonymkode: 862b3...edb

AnonymBruker
Skrevet

Hvis mannen har betalt mer egenkapital enn deg, bør han få det han har betalt mer i egenkapital, tilbake. Så deler dere det som blir igjen.

Anonymkode: c556b...867

AnonymBruker
Skrevet

Som en nevnt, hvis dere er gift og kjøpte bolig sammen har ikke det en eneste dritt om hvor mye han har betalt.  

Anonymkode: 86f70...698

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis mannen har betalt mer egenkapital enn deg, bør han få det han har betalt mer i egenkapital, tilbake. Så deler dere det som blir igjen.

ehh...nei. 

Anonymkode: 86f70...698

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er direlte feil så lenge boligen ble kjøpt mens de var gift. TS, står dere som eiere 50/50, er dere det, det spiller ingen rolle hvilken konto penger gikk fra.

Anonymkode: 39db1...32f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...