Gå til innhold

Dette her med amming vs MME og hele pakka..

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Åh, jeg sliter litt i forhold til dette. Babyen min er nå straks 3 uker gammel, og får både morsmelk og mme.

Jeg håndmelker det jeg kan, men det blir desverre ikke så mye (får pumpa mi snart..). Og det er dette jeg holder på å bli gal av. Dersom jeg holder på i ca 15-20 minutter kommer det ut ca 25-30 ml fra det ene brystet. Mitt andre bryst er enda på dryppestadiet, dvs at det bare kommer dråper. Jeg blir så sliten av dette, men jeg må jo få det ut, for ellers så gjør det jo vondt. Babyen spiser ganske mye, ca 100 ml pr måltid.

I begynnelsen så sugde babyen ganske ok, men nå vil den ikke suge i det hele tatt. Tar tak og suger to til tre ganger og slipper igjen. Sikkert fordi den har blitt vant til flaske.

Hva hadde dere gjort, hadde dere kun gitt mme, eller fortsatt med melking/pumping? Dette er fryktelig slitsomt, og det verker i både rygg og nakke, jeg sitter sikkert feil når jeg holder på med dette

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kuttet ut morsmelk og pumping hvis det er sånn at jeg hadde blitt så sliten og hatt så negative følelser rundt det som du har...

Jeg syns ikke det er verdt det om det bare skal være slit og tårer og vonde følelser rundt amming. Da er det like greit å gi mme...

Skrevet

Vi slet også litt med amming når det gikk som mest i flaske i begynnelsen. Vi ga bare morsmelk på flaske (jeg hadde brystbetennelse og ei halvspist brystvorte, så jeg pumpa konstant egentlig de første 6 ukene).

De to døgna jeg var i koma av feber, så gikk det bare i flaske. Etterpå var gullet dårlig til å ta brystet og det gikk to døgn med bare amming før det igjen gikk greit. Det tok enda litt tid før brystvorta ikke gjorde vondt, men ved hjelp av avlastningspuming og -flaskemating, så gikk det til å leve med. Jeg var lite sosial pga. problemene i denne tiden (var avhengig av sittestilling ved amming og mulighet for pumping).

Jeg anbefaler en elektrisk pumpe på det sterkeste! Jeg ble helt ødelagt i rygg, nakke og armer av å håndpumpe. Tok bare et par dager å bli ødelagt. Jeg er sjeleglad for den elektriske dobbeltpumpa! Men så pumpa jeg mye (annenhver time døgnet rundt) og lenge også da (10 uker).

Skrevet

Hvis du føler at du ikker orker mer, så er det bedre å kutte det ut. Jeg fikk det heller ikke til med pumping, men hadde til gjengjeld en matglad baby.

Evt. kunne du jo ta kontakt med ammehjelpen på ditt hjemsted - kanskje de har noen gode tips å komme med? Det kan jo også være at bare ungen blir sulten nok så gidder den å jobbe litt med føden.........

Lykke til og ikke anse deg selv for å være en dårlig mor uansett hvilket alternativ du velger!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det tar tid før ammingen er i gang.. 3 uker er ikke lang tid selv om du nok er sliten av all prøving og håndmelking...

Ikke gi opp enda, legg barnet i fanget, sett deg foran tv med mye drikke og fjernkontrollen og vær innstillt på at så små babyer henger i puppen nesten hele tiden.. Amm mye først.. om ungen bare tar noen tak så ikke gi opp, bli sittende og ta tiden til hjelp.. Dersom ungen virker veldig sulten på kvelden så la den få MME med kopp! Bli liggende i sengen en hel dag og bare kos dere, la puppene flyte fritt... Dropp husvask og klesvask...

Ring ammehjelp, skaff deg pumpe, kok ammete, bruk brystskjold om nødvendig...

Det er for enkelt å komme med råd om at orker du ikke så gi opp, det er slitsomt å få igang skikkelig amming, det er en slitsom tid de første par månedene man får barn, mye mer slitsomt enn de fleste tror før barnet kommer..

Men om du gjør en innsats og prøver skikkelig så opplever du enten at puppen kommer skikkelig igang og du slipper flaskekok og styr.. eller du vet med deg selv at du forsøkte virklig og gjorde alt du kunne..

Lykke til :)

Skrevet

IKKE GI OPP ENDA!

Det virker som du egentlig ønsker aksept om at det er greit å slutte å amme, og det er det jo. Men, jeg ville ha forsøkt litt til! 3 uker er ingen alder :wink: og det er mye som er nytt og vanskelig; bla. amming.

Jeg slet også en del med ammingen, spesielt med nr. 1, men jeg angrer overhodet ikke på at jeg holdt ut! Det ble en del tårer og blødende brystvorter..., men når alt til slutt faller på plass og både babyen og jeg koste oss var det verdt alt det vonde :-)

Legg babyen til puppen når den er sulten, min oppfatning (og erfaring) er at de spiser når de er sultne nok :wink: . Ikke gi opp om h*n ikke tar så mye av gangen, så lenge babyen er fornøyd ellers og legger på seg ville jeg ikke vært bekymret.

Få tak i en elektrisk brystpumpe fortere enn svint, den er mye enklere enn den manuelle (men den bråker jo litt da!)

LYKKE TIL!

Skrevet
Få tak i en elektrisk brystpumpe fortere enn svint' date=' den er mye enklere enn den manuelle (men den bråker jo litt da!)[/quote']

Ikke så mye om man legger ei pute over...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...