Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
50 minutter siden, Athene skrev:

Gitt at begge er friske. 

- Skade eller genfeil på den enkelte sæd/eggcelle. Samme foreldre kan føde et helt friskt barn, og et barn med store genetiske feil eller dna feil. Enkelte feil er så alvorlige at befruktning ikke kan skje en gang. Dette er også årsaken til de fleste SA/MA - kroppen rydder opp selv. 

- Noe går feil i selve delingen veldig tidlig i svangerskapet, det er mye som skal klaffe på en gang. 

- Midlertidig sykdom eller forhold i kroppen gjør at den ikke er mottagelig for graviditet den måneden, det er imidlertid mer sjeldent. 

Det er mulig det er litt utenfor det du spør om - men det er få som ikke vet akkurat når eggløsning er og hvordan sex skal times dersom man vet det, det ser man om og om igjen i tråder her inne. Egget slipper først 12-72 timer etter første positive eggløsningstest, spermen lever kun 2-5 døgn og egget lever kun i 24 timer. Så er en del som skal klaffe. 

Takk for utfyllende og godt svar :)

Anonymkode: 1abf7...4a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Trudde forøvrig ikke fertiliteten endret seg før etter 35 for kvinner..?

Anonymkode: 1abf7...4a3

Fertiliteten synker minimalt etter fylte 35. På slutten av tiden man er fertil kan det derimot gå fort nedover.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

vi trodde begge at vi var friske og raske, jeg er 24 og han er 26. Vi prøvde i omtrent et år, jeg hadde litt uregelmessig mensen, men ikke noe av betydning, etter 1 år gikk jeg til lege og ble henvist til gynekolog, fant ut at jeg hadde pcos (polyvarie cystisk syndrom) og derfor har problemer med å bli gravid, kan fortsatt bli det, men det kan ta litt lengre tid. Det er mange som har pcos uten at man er klar over det, visst dere har prøvd/skal prøve og det ikke skjer noe i løpet av år anbefaler jeg deg å ta en legesjekk. det trenger ikke å være noe farlig, men av og til kan det være greit og sjekke at alt er som det skal :)

Skrevet
På 17.1.2017 den 13.55, Persephone skrev:

Fertiliteten synker minimalt etter fylte 35. På slutten av tiden man er fertil kan det derimot gå fort nedover.

Jeg er straks 37 år og ble gravid i 1/2 pp med barna jeg fikk i 20 årene. Denne brukte vi 6 pp på, men med ny mann. Jeg var å sjekket meg hos privatklinikk og fikk beskjed at jeg hadde egglager som en i 20 årene😊eggkvaliteten vet man aldri, men jeg tror heller ikke det går så rask etter 35 men at det plutselig kan gå på fort nedover på slutten av tiden der man er fertil.

Anonymkode: c7504...2e8

• Liker 2
Skrevet

Når vi ble utredet ble vi fortalt at ca 10% av alle prøvere ikke blir gravide etter ett år med prøving. Av disse er årsaken til infertilitet 1/3 hos kvinnen, 1/3 hos mannen og 1/3 uforklarlig. Så det er ganske mange som ikke blir gravide som de aldri finner en årsak til hvorfor.

Og det er masse forskning der ute som sier at fertiliteten synker raskt etter fylte 35 år hos kvinnen (går nedover allerede etter 30 års alderen). Men det er fullt mulig å bli gravid etter det og veldig mange som blir det - men statistisk sett så tar det lengre tid og det er en større sannsynlighet for at det ikke går. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...