Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man vet akkurat når man skal ha eggløsning og begge er friske. Paret har sex annenhver dag før og under eggløsningen. 

Hva er årsaken til at man eventuelt ikke blir gravid?

Er det kun at man har vært skikkelig uheldig og misset eggløsningen akkurat?

Anonymkode: 1abf7...4a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig sædkvalitet, tette eggledere, endometriose osv. Finnes mange grunner og man burde gå til lege hvis man ikke har blitt gravid etter 1 år med aktiv prøving. 

Skrevet

Og noen er rett og slett genetisk inkompatible. 

• Liker 3
Skrevet

Det er bare 20-25% sjanse for graviditet, selv der man treffer eggløsning. Dvs, selv der begge er i god fertil alder (20-30 år) vil det ta gjennomsnittlig 4-6 mnd å bli gravid.

Gå til lege, om dere har prøvd over ett år og husk å sjekk mannen din..

Anonymkode: 43d29...3c8

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Dårlig sædkvalitet, tette eggledere, endometriose osv. Finnes mange grunner og man burde gå til lege hvis man ikke har blitt gravid etter 1 år med aktiv prøving. 

Jeg mener hvor begge er friske og alt fungerer.

Skulle tro det var bankers om begge er friske og man har kontroll på når eggløsningen er og man har sex annenhver dag før og under eggløsningen.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare 20-25% sjanse for graviditet, selv der man treffer eggløsning. Dvs, selv der begge er i god fertil alder (20-30 år) vil det ta gjennomsnittlig 4-6 mnd å bli gravid.

Takk for svar.

Trudde forøvrig ikke fertiliteten endret seg før etter 35 for kvinner..?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skulle tro det var bankers om begge er friske og man har kontroll på når eggløsningen er og man har sex annenhver dag før og under eggløsningen.

Fordi det er mye som skal klaffe og selv om det skjer en tidlig befruktning er det ikke alltid det er liv laga og derfor stopper utviklingen før man får mensen.

Anonymkode: c7504...2e8

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dersom jeg som snart 37 åring som nylig er blitt gravid etter 6/7 mnd er veldig fertil fortsatt?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere vært til utredning? 

Skrevet
Akkurat nå, LittleBabyBlue skrev:

Har dere vært til utredning? 

Nei jeg bare spør av nysgjerrighet. Er ikke prøver.

Skrevet

Egget og sædcellen skal smelte sammen og begynne delingen riktig, deles det ikke riktig kan det stoppe opp. Deles det riktig skal det treffe optimal bit livmorvegg og festes i vevet. Det kan misse dette og forsvinne ut. Det er mange årsaker til at det ikke blir graviditet og det kan være at egget blir befruktet selv om man ikke blir gravid, bare at det aldri festes eller stopper å utvikle seg pga feil som skjer. Det er utrolig mye som skal klaffe. 

Anonymkode: be29c...f77

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Trudde forøvrig ikke fertiliteten endret seg før etter 35 for kvinner..?

Fertiliteten synker alt fra 30, men etter 35 går det svært fort nedover, og fra 38 er det dårlige tider..derfor de ikke gidder ta IVF på kvinner over 38 lenger. Det blir for kostbart og er ofte bortkastet fordi eggene er for dårlige til at det er noen vits uten eggdonasjon. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dersom jeg som snart 37 åring som nylig er blitt gravid etter 6/7 mnd er veldig fertil fortsatt?

Tror ikke det nei. Sjelden folk på 37 har helt normale verdier på eggstokkene sine..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fertiliteten synker alt fra 30, men etter 35 går det svært fort nedover, og fra 38 er det dårlige tider..derfor de ikke gidder ta IVF på kvinner over 38 lenger. Det blir for kostbart og er ofte bortkastet fordi eggene er for dårlige til at det er noen vits uten eggdonasjon. 

Tror ikke det nei. Sjelden folk på 37 har helt normale verdier på eggstokkene sine..

Men jeg er nygravid og snart 37😀

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har også sjekket egglageret mitt som var høyt, så tror det er veldig forskjellig dette her.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit. Grensa for IVF er 41.

Anonymkode: 7ff04...dee

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjeldent, ikke uhørt

Anonymkode: 0fdcf...9ef

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit. Grensa for IVF er 41.

Anonymkode: 7ff04...dee

Offentlige klinikker praktiserer 38 år, enkelte tolker dette som at søknaden må være godkjent i løpet av året man er 38. Man vil oppleve at enkelte private klinikker aksepterer eldre kvinner, i og med at de tjener på det uansett. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjeldent, ikke uhørt

Anonymkode: 0fdcf...9ef

Det er ingen som kan vite når eller hvor fort fertilheten synker. Selv om legen jeg var hos mente jeg hadde god tid da jeg var på sjekk som 36 åring, kan det gå fort nedover når det først starter å gå nedover. Samtidig er det store individuelle forskjeller her. Jeg ble gravid i 1-2 pp i 20 årene og nå som snart 37 åring i 6pp.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om man vet akkurat når man skal ha eggløsning og begge er friske. Paret har sex annenhver dag før og under eggløsningen. 

Gitt at begge er friske. 

- Skade eller genfeil på den enkelte sæd/eggcelle. Samme foreldre kan føde et helt friskt barn, og et barn med store genetiske feil eller dna feil. Enkelte feil er så alvorlige at befruktning ikke kan skje en gang. Dette er også årsaken til de fleste SA/MA - kroppen rydder opp selv. 

- Noe går feil i selve delingen veldig tidlig i svangerskapet, det er mye som skal klaffe på en gang. 

- Midlertidig sykdom eller forhold i kroppen gjør at den ikke er mottagelig for graviditet den måneden, det er imidlertid mer sjeldent. 

Det er mulig det er litt utenfor det du spør om - men det er få som ikke vet akkurat når eggløsning er og hvordan sex skal times dersom man vet det, det ser man om og om igjen i tråder her inne. Egget slipper først 12-72 timer etter første positive eggløsningstest, spermen lever kun 2-5 døgn og egget lever kun i 24 timer. Så er en del som skal klaffe. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange årsaker til det. Jeg ble gravid tre ganger. Ganske enkelt. Mistet en gang tidlig i svangerskapet. Men etter siste svangerskap ble jeg aldri gravid igjen. Har aldri brukt prevensjon. Forstår ikke hvorfor. Er undersøkt av leger på kryss og tvers men de har aldri funnet en direkte årsak til det. Forstår fortvilelsen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...