AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #1 Skrevet 16. januar 2017 Noen som har dette? Jeg har seboreisk eksem, men har noen symptomer i tillegg jeg tror kan være rosacea. Så altså begge; heldige meg. Jeg har kjøpt rozex kremen på apotek. Noen som har testet denne og kan fortelle om erfaringer? Anonymkode: a0b87...c19
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #2 Skrevet 16. januar 2017 Fikk du kjøpt Rozex uten noen form for resept fra lege eller konsultasjon i forkant? Anonymkode: e39cb...d28
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #3 Skrevet 16. januar 2017 Jeg har vært til lege i dag som var enig i mine antagelser om rosacea. Men hun sa at det kunne være seboreisk og som gir rødhet, men det kan også være et mildt stadium/type 1 av rosacea i tillegg. Grunnen til at det ikke er lett å konstatere 100 prosent rosacea er at jeg har ikke de typiske kvisene som ofte dukker opp i forbindelse med rosacea. Jeg tror personlig jeg har begge, og det sa hun var en mulighet for. Hun sa jeg bare kunne teste rozex noe jeg også foreslo. Nå bruker jeg fungoral to ganger i uka, og har kjøpt denne rozex kremen i tillegg så tror jeg får sette fungoral på "pause". Har og kjøpt meg et exuviance kit så nå håper jeg på fin hud. :-) Anonymkode: a0b87...c19
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #4 Skrevet 18. januar 2017 Jeg har ikke rosacea, men en lignede variant. Googlet meg gal etter hjelp på nettet siden jeg i perioder var veldig plaget. Trine Grung har rosacea og har gitt mange fine tips til hudpleieprodukt og hva hun bør holde seg unna. Mine plager ble redusert etter at jeg kuttet nesten helt ut meieriprodukt (særlig melk og yoghurt) og spiser nesten ikke frukt. Anonymkode: c9ce2...1cf
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #5 Skrevet 18. januar 2017 Takk for tips ang Trine Grung. :-) Jeg spiser lite melkeprodukter, kun litt melk i kaffen og er det yoghurt er det ofte naturell (syrlige yoghurter), men skal tenke over det. :-) Når det gjelder frukt er saken grei. For det er lite frukt jeg faktisk tåler. Har kryssallergi. Men jeg har tenkt over det, og jeg tror egentlig ikke jeg har rosacea. For dette utslettet var rett og slett meget tørt og lignet ikke på sebore heller. Skal jeg tippe så tror jeg dette var noe veldig generelt framprovosert av stress og kulde. Jeg var til hudlege for litt over 3 år siden og det var der jeg fikk konstantert seboreisk eksem og om det skulle være mild rosacea så gjør ikke det veldig mye forskjell. Så får jeg evt dra til hudlege om jeg skulle få slike "papler"/kviseutslett. Det har roet seg litt nå så planen er at jeg fortsetter med fungoral, og gode hudpleieprodukter. Nettopp kjøpt meg exuviance kit og førsteinntrykket er meget bra. Anonymkode: a0b87...c19
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #6 Skrevet 18. januar 2017 Min type eksem utløses ved stress, hvilket nok er vanlig. Jeg har både eksem og typen som er beslektet med rosacea; perioral dermatitt: en form for utslett med nesten kviselignende prikker. Jeg har holdt meg unna parfyme, og er nøye på å sjekke innhold i både sjampo, dusjsåpe og sminke. En relativt fet ansiktskrem for de med sensitiv hud (parfymefri) kjøpt på apotek har nok vært med på å dempe eksemene. Ellers har jeg også litt kryssallergi, så enkelte ting bør jeg holde meg unna. Kan kjenne det prikker i huden etter feks å ha spist ferske sukkererter.... Generelt er det best å spise varmebehandlet grønnsaker, men er glad i salat og spiser dette stort sett uten at det merkes på huden. Fargestoffer i feks gotteri er fy, og egentlig sjokolade også, men sistnevnte klarer jeg ikke helt å kutte ut, hehe. Når det gjelder sminke har jeg kuttet ut dagkrem med farge slik at huden får puste mest mulig, og må som sagt passe på hvilke typer solkrem jeg feks kjøper. Enkelte hårprodukt har også innhold som forverrer eksem og kløe. Anonymkode: c9ce2...1cf
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #7 Skrevet 18. januar 2017 Høres ut som vi har veldig lik hud. Jeg og merker ikke noe til allergien hvis grønnsakene varmebehandles. Holder meg likevel unna nøtter uansett om det er varmebehandlet eller ei. Jeg bruker kun hudpleieprodukter fra hudpleier (ikke ukritisk), men f.eks decleor som har fullt av eteriske oljer holder jeg meg unna. Exuviance liker jeg så langt. Men er også veldig glad i la roche posay fra apoteket. Av sminke sverger jeg til ID bare minerals, eller maybelline som faktisk har helt ok ingredienser. Tåler ikke bismuth så det holder jeg meg unna. Er også skeptisk til "naturlige" produkter da jeg har opplevd å reagere og det derfor er bedre for meg med syntetisk. Maser ikke huden opp med for mye dall av hudpleie og bruker kun BB krem for lett dekk om jeg skal noe spesielt. Syns folk har en tendens til å styre for mye med hudpleierutiner. Har trua på rens om kvelden, evt et serum og en krem. Vi med eksem bør selvsagt også ha evt en medisinsk krem. Ser heller ikke noe i veien med en peeling eller ansiktsmaske i ny og ne. Men å ha ørten rutiner morgen og kveld ser jeg på som unødvendig. Ellers påvirkes ikke huden min av kosthold så vidt jeg ser. Er veldig svak for potetgull med paprika. Så unner meg det på lørdager, og litt godis. Blir jeg godtesyk ila uka kan jeg finne på å unne meg en sjokoladebit, eller et kakestykke på besøk. Men jeg synes jevnt over jeg spiser sunt. Spiser i grunnen lite brød (vet at hvetemel f.eks kan være negativt mtp sukker som igjen kan påvirke eksem), men hender det blir en baguett, eller noen blingser til lunch/kvelds. Er også nøye med Omega 3 og få i meg fisk. Føler jeg gjør alt "riktig", men kunne kanskje begynt med vitamin B-tilskudd. Evt vitamin A? Har hørt dette kan være gunstig for hud? Irriterende at huden ikke hører etter, men dette skal være fult mulig å leve med, må bare knekke koden for hva som fungerer og ikke. :-) Anonymkode: a0b87...c19
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #8 Skrevet 20. januar 2017 Jeg har rosacea. Har prøvd både tablettkur og salver fra lege, men det hjelper bare der og da. Har nå begynt med Elisabeth Arden pro serien, og huden min er helt fin!!! Ja, der koster en del, men absolutt verdt det er min mening! Anonymkode: c4285...286
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #9 Skrevet 5. februar 2017 Ser det er et par uker siden du skrev ts, men svarer likevel. Jeg har rosacea og seboreisk eksem. Får kviser enkelte ganger når det blusser opp, ikke alltid. Fikk skrevet ut en krem som er relativt ny på det norske markedet "soolantra" men vet ikke om den hjelper mer når man har kviselignende utslett? Den er iallefall mye bedre enn alle de andre kremene jeg har prøv. Jeg ville fått henvisning til hudlege. Jeg trodde utslettet jeg hadde i ansiktet var seboreisk eksem og behandlet det deretter. Det ble etterhvert verre og verre, fikke mere kviser, sårere hud og sprengte blodkar. Gikk til lege til slutt som var sikker på at det var rosacea og samtidig henviste meg til hudlege. Hudlegen kunne fortelle at behandlingen jeg hadde brukt hadde gjort alt mye verre, og var en medvirkende årsak til at jeg fikk så mye sprengte blodkar på kort tid som jeg fikk. Jeg er heldigvis i gang med behandling mot det nå. Hva man tåler med rosacea har jeg funnet ut er veldig individuelt. Jeg har funnet ut av endel triggere, og for meg er sola absolutt den verste triggeren. Jeg er avhengig av en god solkrem med høy solfaktor og solhatt for å bevege meg utendørs om sommeren. Ellers reagerer jeg veldig på sterk mat, mat med for mye konserveringsmiddel og annet forskjellig. Ser heldigvis ikke ut som jeg reagerer på rødvin og kaffe. Lykke til ts! Håper du klarer å holde alt i sjakk Anonymkode: 13e4b...d38
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #10 Skrevet 5. februar 2017 Var til hudlege før helgen. :D Og det er absolutt det lureste. Han mente at i mitt tilfelle dominerer seboreisk eksem og at etter hans mening var ikke dette rosacea. Men jeg skal likevel være obs på rosacea triggerne da disse hud tilstandene er noe beslektet i hvordan de opptrer. Jeg er "plaget" (i gåseøyne da det kun er jeg som tenker over dette) med at jeg blir rødblusset på de seboreiske plassene. Jeg spurte om laser, men hudlegen mente at det ikke var det jeg burde tenke på i første omgang. Samt at i noen tilfeller kan laser gjøre vondt verre. Så jeg skulle fortsette med fungoral og prøve differin gel på hudormene på nesa. Jeg hadde jo mange ideer selv om hva utslettet jeg fikk kunne være, tenkte psoriasis, eller allergi. Men alle disse ble avvist av hudlege og det er derfor det er så bra å oppsøke noen som har peiing istedet for fastlege som ikke er spesialisert på hud. Vil gjerne dempe rødblussheten/gjøre huden mer jevn, men vet ikke helt hva jeg kan gjøre. Får ta tiden til hjelp. Anonymkode: a0b87...c19
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #11 Skrevet 5. februar 2017 Hvordan ser dere forskjell på vanlige kviser og Rosacea-"kviser"? Anonymkode: acbfe...264
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #12 Skrevet 5. februar 2017 Ts, her. Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg tror rosacea kviser er mer bumper og ikke kviser med puss i. Jeg tror utslettet er veldig typisk, men man trenger ikke ha disse bumpene/kvisene for å ha rosacea. Anonymkode: a0b87...c19
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #13 Skrevet 5. februar 2017 På 16.1.2017 den 16.39, AnonymBruker skrev: Noen som har dette? Jeg har seboreisk eksem, men har noen symptomer i tillegg jeg tror kan være rosacea. Så altså begge; heldige meg. Jeg har kjøpt rozex kremen på apotek. Noen som har testet denne og kan fortelle om erfaringer? Anonymkode: a0b87...c19 Mitt beste tips: Pevonia RS2-kur! Og rs2 produktene til hjemme. Jeg gjorde dette på en hudpleieklinikk, og det hjalp veldig på rosaceaen. Anonymkode: b11b6...65e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #14 Skrevet 5. februar 2017 Ts, her. Som nevnt tidligere i en post i dette innlegget så fikk jeg avkreftet rosacea teorien av hudlege. Men skal huske på dette hvis jeg skulle være så uheldig å utvikle det. Jeg har funnet ut at det beste for min seboreiske eksemhud er å bruke enkle produkter. Less is more er virkelig gjeldende i mitt tilfelle. Anonymkode: a0b87...c19
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #15 Skrevet 6. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ser dere forskjell på vanlige kviser og Rosacea-"kviser"? Anonymkode: acbfe...264 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts, her. Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg tror rosacea kviser er mer bumper og ikke kviser med puss i. Jeg tror utslettet er veldig typisk, men man trenger ikke ha disse bumpene/kvisene for å ha rosacea. Anonymkode: a0b87...c19 Det opptrer litt mer som bumper til meg ja, men det kan godt være puss i de, men det behøver ikke være det og ser egentlig ikke ut som en standard kvise. Det oppstår også kun på hudområder der jeg har rødlig rosaceautslett. Før jeg utviklet rosacea i slutten av 20-årene hadde jeg knapt kviser og Anonymkode: 13e4b...d38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå