AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #1 Skrevet 16. januar 2017 Vi har en jente på 7 år som har problemer med sinnet sitt. Hun kan innimellom bli så sint at hun mister kontrollen, og tyr da til slåing/sparking etc. Ikke mot voksne, men mot andre barn. Det går i perioder bra, men så kommer telefonene fra skole/sfo. Vi har hatt maaange og lange samtaler om at hun må forsøke å håndtere det på en bedre måte, vi har forsøkt belønningssystemer og vi har gitt konsekvenser. Men i dag kom det en ny telefon om at hun hadde kastet en ball i ansiktet på et annet barn fordi hun var så sint. jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal håndtere dette. Jeg vet at de andre foreldrene snakker om henne/oss. Jeg føler virkelig at vi gjør vårt beste, men vi får det ikke til. Det er slik at jeg virkelig begynner å tvile på våre evner som foreldre... har nå enda en gang måttet låse meg inn på badet for å gråte og er helt fortvilet. Hva kan vi gjøre? Hvem kan vi snakke med? Anonymkode: a2ffd...7c7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #2 Skrevet 16. januar 2017 Ppt. Oppmelding i samarbeid med skolen. Jenta har et problem som dere helt tydelig ikke greier å løse uten hjelp. Anonymkode: cfae1...72f 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #3 Skrevet 16. januar 2017 Når dette gjentar seg flere ganger så lurer jeg virkelig på hvorfor skolen i samrbeid med SFOikke har sendt bekymringsmelding til barnevernet eller startet andre hjelpetiltak? Det er nemlig ikke vanlig prosedyre at foreldrene får denne typen telefoner flere ganger uten at andre tiltak blir igangsatt. Hva er det som ikke stemmer her? Anonymkode: 0affa...036 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #4 Skrevet 16. januar 2017 Øv på sinnemestring og det å lære og ta andres perspektiv. Skolen er ganske kjapp med å ringe dersom det er noe, husker de ringte meg en gang da barnet manglet en vannflaske:) Fatt mot! dette klarer dere sammen, bruk bøker, snakk og les om sinne, hvordan forstå egne følelser, hva kan vi gjøre dersom vi blir sint, rette valg og konkrete tiltak. Anonymkode: 1f191...3e1 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #5 Skrevet 16. januar 2017 BUP burde kanskje vært inni bildet. Anonymkode: f5d49...bbf 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #6 Skrevet 16. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øv på sinnemestring og det å lære og ta andres perspektiv. Skolen er ganske kjapp med å ringe dersom det er noe, husker de ringte meg en gang da barnet manglet en vannflaske:) Fatt mot! dette klarer dere sammen, bruk bøker, snakk og les om sinne, hvordan forstå egne følelser, hva kan vi gjøre dersom vi blir sint, rette valg og konkrete tiltak. Anonymkode: 1f191...3e1 Hjelperr lite å øve på sinnemestring når ts tydeligvis ikke takler sitt eget barn, uansett hva som bor i barnet. Barnet og foreldrene trenger profesjonell hjelp. Noe de burde fått for lenge siden, før dette går så galt som nå. Anonymkode: 0affa...036
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #7 Skrevet 16. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hjelperr lite å øve på sinnemestring når ts tydeligvis ikke takler sitt eget barn, uansett hva som bor i barnet. Barnet og foreldrene trenger profesjonell hjelp. Noe de burde fått for lenge siden, før dette går så galt som nå. Anonymkode: 0affa...036 Det er aldri forsent til noe som helst, selv øvde jeg sinnemestring med min sønn hele veien-og det hjalp.- Nå i ungdoms alder er det han som snakker om rette/gale valg;) Til ts: er det flere adferdstrekk som ligger til grunn for bekymring her? er det det, så søk hjelp hos ppt. Anonymkode: 1f191...3e1 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #8 Skrevet 16. januar 2017 Hadde det vært min unge som ble slått, sparket og kastet ball i ansiktet på gjentatte ganger med to udugelige foreldre i andre enden, så hadde jeg tatt saken i egene hender, og skremt ungen din så til gangs at hun aldri hadde gått på sfo igjen. Så, her bør du be om profesjonell hjelp før noen gjør nettopp det. Anonymkode: 7b051...1bc 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #9 Skrevet 16. januar 2017 Har hun vært utredet for ADHD? Anonymkode: 4488e...6e5 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #10 Skrevet 16. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når dette gjentar seg flere ganger så lurer jeg virkelig på hvorfor skolen i samrbeid med SFOikke har sendt bekymringsmelding til barnevernet eller startet andre hjelpetiltak? Det er nemlig ikke vanlig prosedyre at foreldrene får denne typen telefoner flere ganger uten at andre tiltak blir igangsatt. Hva er det som ikke stemmer her? Anonymkode: 0affa...036 Nå må dere gi dere snart, barnevernet har virkelig ikke noe med dette å gjøre i første omgang. Snakk med fastlegen, og hør om hun/han kan henvise dere til BUP, eller kjenner en privatpraktiserende psykolog eller psykiater dere kan få snakke litt med. Hør også om han/hun kan få noe fortgang i ppt, eller hvor dere skal begynne. Det er lang ventetid hos bup, og det kan hende dere ikke blir tatt i mot engang (da må atferden ses på som patologisk= "ikke innenfor normalspekteret"). Hør også med et familievernkontor, eller helsesøster. Barnet trenger hjelp til atferdsendring/sinneregulering, og det er dere som må hjelpe. Da må man ha verktøy. Vi hadde veldig nytte av å snakke med en erfaren psykolog. Det kan være lurt at dere skriver ned nøyaktig hva som skjer under disse hendelsene, og hvordan dere-/skolen takler det der og da. Det er fordi det er jo noe hun må endre. Anonymkode: 3eb3a...01d 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #11 Skrevet 16. januar 2017 Har hatt en lang samtale med henne i dag, og nå kom hele historien frem. Årsaken til hendelsen i dag var at 4 andre barn hadde plaget henne, kalt henne stygge ting og truet henne, og så hadde hun blitt så sinna at hun til slutt eksploderte. De tidligere episodene jeg nevnte (har vel totalt vært 4 episoder) sier hun har vært pga plaging, men hun har ikke turt å fortelle det fordi disse barna har truet henne. Nå sier jeg ikke at mitt barn er uskyldig, men mobbingen/plagingen kan kanskje være med på å gi en forklaring. Har sendt en lang mail til læreren vedrørende dette. Når det gjelder hvorfor det ikke har blitt tatt kontakt med PPT osv, så har dette vært etter lærerens vurdering. (Vi har hatt dialog når det har skjedd noe). Det har jo vært gode perioder mellom episodene. Hjemme opplever vi lite problemer, utover det jeg vil anse som normalt. Litt krangling er det jo alltid mellom søsken osv men vold og utagerende oppførsel forekommer ikke hjemme. Anonymkode: a2ffd...7c7 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #12 Skrevet 16. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært min unge som ble slått, sparket og kastet ball i ansiktet på gjentatte ganger med to udugelige foreldre i andre enden, så hadde jeg tatt saken i egene hender, og skremt ungen din så til gangs at hun aldri hadde gått på sfo igjen. Så, her bør du be om profesjonell hjelp før noen gjør nettopp det. Anonymkode: 7b051...1bc Seriøst, søk hjelp. Tanker som dette er forstyrrende å høre at noen kan tenke om andre små barn. Du høres ikke veldig voksen og oppegående ut. Anonymkode: 03634...861 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #13 Skrevet 16. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst, søk hjelp. Tanker som dette er forstyrrende å høre at noen kan tenke om andre små barn. Du høres ikke veldig voksen og oppegående ut. Anonymkode: 03634...861 er en anonym bruker som frekventerer tråder her inne..mye stygge svar. Anonymkode: 1f191...3e1
mortilen Skrevet 16. januar 2017 #14 Skrevet 16. januar 2017 (endret) Barn er ikke vanskelig, det har det vanskelig. Barnet ditt forsøker å fortelle dere noe. Kanskje på tide å lytte? Søk etter foreldreveiledning... Endret 16. januar 2017 av mortilen 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #15 Skrevet 16. januar 2017 Min datter gikk i klasse med en jente som din datter. Kom jevnlig hjem med blåmerker, kloremerker, blåveis, slagmerker etc. Jeg meldte fra til skolen hver gang. Etter siste slag som endte opp på legevakten meldte jeg foreldrene til barnevernet. De trengte seriøst hjelp til å møte barnet på en bedre måte og hjelp til å hjelpe barnet sitt. Dere bør oppsøke hjelp og veiledning. Barnets adferd er mest sannsynlig et symptomuttrykk på at noe er ugreit og vanskelig. Anonymkode: eb90f...624 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #16 Skrevet 16. januar 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter gikk i klasse med en jente som din datter. Kom jevnlig hjem med blåmerker, kloremerker, blåveis, slagmerker etc. Jeg meldte fra til skolen hver gang. Etter siste slag som endte opp på legevakten meldte jeg foreldrene til barnevernet. De trengte seriøst hjelp til å møte barnet på en bedre måte og hjelp til å hjelpe barnet sitt. Dere bør oppsøke hjelp og veiledning. Barnets adferd er mest sannsynlig et symptomuttrykk på at noe er ugreit og vanskelig. Anonymkode: eb90f...624 har du lest tråden? Jenta ble plaget/ mobbet! Mobber ditt barn folk så trenger hun hjelp! Anonymkode: f0db7...1f9 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #17 Skrevet 16. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hatt en lang samtale med henne i dag, og nå kom hele historien frem. Årsaken til hendelsen i dag var at 4 andre barn hadde plaget henne, kalt henne stygge ting og truet henne, og så hadde hun blitt så sinna at hun til slutt eksploderte. De tidligere episodene jeg nevnte (har vel totalt vært 4 episoder) sier hun har vært pga plaging, men hun har ikke turt å fortelle det fordi disse barna har truet henne. Nå sier jeg ikke at mitt barn er uskyldig, men mobbingen/plagingen kan kanskje være med på å gi en forklaring. Har sendt en lang mail til læreren vedrørende dette. Når det gjelder hvorfor det ikke har blitt tatt kontakt med PPT osv, så har dette vært etter lærerens vurdering. (Vi har hatt dialog når det har skjedd noe). Det har jo vært gode perioder mellom episodene. Hjemme opplever vi lite problemer, utover det jeg vil anse som normalt. Litt krangling er det jo alltid mellom søsken osv men vold og utagerende oppførsel forekommer ikke hjemme. Anonymkode: a2ffd...7c7 Mulig symtom på mobbing ja, her må skolen ta tak. Anonymkode: 1f191...3e1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #18 Skrevet 16. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Seriøst, søk hjelp. Tanker som dette er forstyrrende å høre at noen kan tenke om andre små barn. Du høres ikke veldig voksen og oppegående ut. Anonymkode: 03634...861 Skader noen barnet mitt fordi foreldrene er udugelige så må man nesten regne med reaksjoner. Jeg hadde forlangt tiltak, laget ett helvete frem til det skjedde endringer, eller så hadde jeg kontaktet bv og media. Dårlig gjort av dere å la andre barn unngjelde fordi dere ikke makter å oppdra ungen deres. Anonymkode: 1a653...544 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #19 Skrevet 16. januar 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skader noen barnet mitt fordi foreldrene er udugelige så må man nesten regne med reaksjoner. Jeg hadde forlangt tiltak, laget ett helvete frem til det skjedde endringer, eller så hadde jeg kontaktet bv og media. Dårlig gjort av dere å la andre barn unngjelde fordi dere ikke makter å oppdra ungen deres. Anonymkode: 1a653...544 Anonymkode: 1f191...3e1 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #20 Skrevet 17. januar 2017 Du må fortelle skolen om hva datteren din fortalre om at hun ble mobbet. Jeg håper dere (alle foreldre her pluss skolen) klarer å ordne opp i mobbingen. Det er ofte grunner til at så gamle ungee tyr til vold og trenger ts hjelp i oppdragesen, så trenger foreldrene til de jentene som mobbet ts sin datter også hjelp mener nå jeg. Jeg husker da jeg gikk på skolen gikk jeg i en klasse med veldig dårlig miljø. Det var ei av jentene som noen av de andre var spesielt stygg mot, hvor de gjerne kom i en gjeng på 4/5 stykk bort til hun ene jenta for å bare si stygge ting og trakasere henne. Det endte opp med at hun som ble mobbet kløp for å forsvare seg. Anonymkode: ec77b...57a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå