Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt god effekt av Epiduo som jeg fikk utskrevet av legen. Det er kanskje ikke like lettvint som å ta piller, men sannsynligvis mindre skadelig på sikt, og det er uansett greit å innføre en renserutine morgen og kveld først som sist.

Anonymkode: 1a3bd...bc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv gått på diane i flere år, og for 1 år siden måtte jeg slutte, da disse kom i konflikt med annen sykdom og medisiner. Ble henvist til hudlege, og begynte på en 6mnd kur med isotretinoin, rensemiddel med syre, og krem med syre. Så ikke tegn til bedring, og etter endt kur gikkjeg igjen til fastlegen min. Fikk heldigvis begynne på igjen på diane, men dessverre har huden min fått store konsekvenser etter oppholdet på diane. 
Nå er jeg på 6mnd igjen med diane, og ser tegn til bedring igjen. Skal også sies at huden min har masse røde merker, noen arr og store porer... 

Få henvisning så snart som mulig til en hudlege, er mitt råd! Det er ofte lang ventetid. (Jeg ventet 4mnd). 

Skrevet

Flere her uttaler seg om ting de ikke bør uttale seg om. Kom deg til en hudlege og få råd der! Både p-piller og Iso KAN ha alvorlige bivirkninger og behandling for deg bør vurderes av noen som har skikkelig kunnskap om dette. Jeg har selv brukt begge deler og har gjort meg opp en PERSONLIG erfaring. Jeg vet selv hva som hjelper for meg, uten de store negative bivirkningene men det betyr ikke at du vil få en lik erfaring.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt god effekt av Epiduo som jeg fikk utskrevet av legen. Det er kanskje ikke like lettvint som å ta piller, men sannsynligvis mindre skadelig på sikt, og det er uansett greit å innføre en renserutine morgen og kveld først som sist.

Anonymkode: 1a3bd...bc4

Alle har vel renserutiner?

Jeg hadde alvorlig akne og legene ville aller helst at jeg skulle gå på Roaccutane. Jeg nektet å begynne på Roaccutane, begynte på Diane i stedet, og med Epiduo i tillegg. Epiduo er sjelden nok ved alvorlig akne, og man skal ta alvorlig akne på alvor. Diane er helt perfekt, og det er dumt at så mange velger å utsette seg for farlige medisiner. Etter en stund sluttet jeg på Epiduo da det tørket ut huden. Begynte med propolis aloe-krem og REN roseolje i stedet, det virket mye bedre!

Min erfaring er at man ofte forsøker å tørke ut huden, og får motsatt effekt: irritert hud som produserer mer akne. Man bør heller roe huden. Rense forsiktig, unngå sol, spise riktig.

Anonymkode: b300b...6e5

Skrevet

Jeg har ikke hatt en kvisefri dag på 18-19 år før jeg i sommer begynte med betakaroten.. etter jeg begynte med de er alle kviser borte! Kjøpte de på sparkjøp, og da jeg gikk fri tok det bare 2 dager så begynte kvisene å poppe frem igjen. Var langt til sparkjøp så hadde ikke tatt meg tid til å kjøre å kjøpe. Men så fant jeg ut at de solgte det på rema og, dro å kjøpte en morning og på kvelden var kvisene alt begynt å tørke inn. Så nå er det vinter og ingen sol men jeg går fremdeles på de, og huden er enda kvisefri, hurra! Koster bare en 100 lapp for 60 tabletter så billig kvisemiddel :P er vel nattlysolje i de, mistenker det er det som hjelper på kvisene.

Anonymkode: d2c08...0e7

• Liker 1
Skrevet
På 1/16/2017 den 15.19, gladsoe skrev:

Jeg har slitt med kviser i over 7 år nå. 2 av disse 7 årene gikk jeg på Diane p-piller, og huden min ble kjempefin. Den ble ikke helt perfekt eller 100% kvisefri, men jeg var uansett veldig fornøyd. Nå er det 1 og et halvt år siden jeg sluttet, og jeg er gravid med termin rett rundt hjørnet. I begynnelsen av svangerskapet ble huden veldig stygg, men etterhvert ble den heldigvis bedre, men jeg sliter fortsatt med kviser, store porer, hudormer osv. I tillegg til at jeg har en del arr/ merker. (Huden min ble forresten verre med en gang jeg sluttet med Diane, selv før jeg ble gravid. Så det var ikke graviditeten som gjorde at urenhetene kom tilbake, jeg frykter heller at den gjør huden min bedre, og at huden min vil bli verre etter at min lille kommer til verden).

Jeg har begynt å tenke en del på p-piller nå som jeg snart skal begynne igjen. Eller om et par måneders tid, da. Jeg ble anbefalt å slutte på Diane, som dere kanskje vet er de veldig sterke og mer "farlige" enn vanlige p-piller, så de skal ikke brukes for mye. Og dermed har jeg liten tro på at jeg får begynne på dem igjen, i og med at jeg ikke har like stort behov som det jeg hadde da jeg begynte på dem for første gang. 

Så det jeg lurer på er om dere vet om noen p-piller som hjelper mot kviser? Eller andre prevensjonstyper? For meg virker det som at p-piller, i tillegg til p-stav og p-spiral heller gir MER kviser, noe jeg virkelig ikke er interessert i. Er det noen med erfaring? 

Hvordan er kostholdet ditt? Det påvirker mye om du får kviser eller ikke. Spiser du mye fett og sukker kan du fort få kviser noen dager senere. Kutt ut sjokolade ..pizza ...energidrikker osv....jeg slet med det en periode...og kom som oftest etter en helg med mye snop og drit. Har kuttet drastisk ned nå og alt er vekke. 

Skrevet
1 time siden, Chifru skrev:

Har selv gått på diane i flere år, og for 1 år siden måtte jeg slutte, da disse kom i konflikt med annen sykdom og medisiner. Ble henvist til hudlege, og begynte på en 6mnd kur med isotretinoin, rensemiddel med syre, og krem med syre. Så ikke tegn til bedring, og etter endt kur gikkjeg igjen til fastlegen min. Fikk heldigvis begynne på igjen på diane, men dessverre har huden min fått store konsekvenser etter oppholdet på diane. 
Nå er jeg på 6mnd igjen med diane, og ser tegn til bedring igjen. Skal også sies at huden min har masse røde merker, noen arr og store porer... 

Få henvisning så snart som mulig til en hudlege, er mitt råd! Det er ofte lang ventetid. (Jeg ventet 4mnd). 

Enig. Vanvittig dumt at så mange går på en kraftig uttørrende kur når hormonbehandling virker så mye bedre.

Anbefaler deg (og alle andre) de to vidundermidlene propoliskrem og roseolje! Etter mye prøving og feiling med all verdens akne-geleer/kremer/hudvask så var det de to som roet min hud aller best.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart det er farlig! Hvorfor i alle dager tror du AT dere følges opp?? Herregud! Det burde virkelig ringe noen alarmbjeller når man må følges opp for en medisin og hvor det er så nøye at man ikke blir gravid.

Det er veeeeeldig mange som bruker det og det føøøøles ikke farlig. Neivel. Men det ER det.

Jeg håper de som leser denne tråden tenker over følgende: Hvem vet mest om isotretinoin, hudleger eller vilkårlige mennesker på forum?

Og hør: Isotretinoin er et legemiddel. Det kan ha bivirkninger, og derfor følges man tett opp. Alle legemidler kan ha bivirkninger. Men de er godkjent for bruk fordi risikoen er liten og fordi effekten er god. Det er ikke bra å bruke for mye paracet heller. Og alkohol er også skadelig for fostre. 

Anonymkode: 9683c...0d3

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper de som leser denne tråden tenker over følgende: Hvem vet mest om isotretinoin, hudleger eller vilkårlige mennesker på forum?

Og hør: Isotretinoin er et legemiddel. Det kan ha bivirkninger, og derfor følges man tett opp. Alle legemidler kan ha bivirkninger. Men de er godkjent for bruk fordi risikoen er liten og fordi effekten er god. Det er ikke bra å bruke for mye paracet heller. Og alkohol er også skadelig for fostre. 

Selvfølgelig vet hudleger bedre enn vanlige mennesker! Men det i seg selv betyr ikke at behandlingen er ufarlig. Tenk bare på cellegift. Du driver hele tiden og drar i dette, som om du foretrekker å ikke tenke på at isotrentonin er svært skadelig for kroppen og at det er derfor det er under nøye overvåking.

Hudspesialistene (det var flere av de, og det var på hudavdelingen på Rikshospitalet, så det er de fremste i Norge), ønsket at jeg skulle begynne på isotrentonin, for å unngå arrdannelse. Jeg sa jeg ikke ville og de sa det var på eget ansvar.

Jeg begynte på Diane og Epiduo i stedet, et halvt år etter var jeg tilbake og samme legene så meg igjen, de måtte gi meg rett. Akne var godt påvei ned igjen og arrene er ikke så ille.

Er ikke alltid leger kan gjøre hva de vil eller gi de rådene de selv ønsker, de må forholde seg til nyeste forskning og kunnskap som ofte er litt "forsinket". Men jeg har ansvaret for min kropp, heldigvis. Jeg tok sjansen og endte opp med mye mindre skadelig medisin, og en hud som er HELT UTEN VERKEN KVISER ELLER AKNE. På grunn av Diane.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig vet hudleger bedre enn vanlige mennesker! Men det i seg selv betyr ikke at behandlingen er ufarlig. Tenk bare på cellegift. Du driver hele tiden og drar i dette, som om du foretrekker å ikke tenke på at isotrentonin er svært skadelig for kroppen og at det er derfor det er under nøye overvåking.

Hudspesialistene (det var flere av de, og det var på hudavdelingen på Rikshospitalet, så det er de fremste i Norge), ønsket at jeg skulle begynne på isotrentonin, for å unngå arrdannelse. Jeg sa jeg ikke ville og de sa det var på eget ansvar.

Jeg begynte på Diane og Epiduo i stedet, et halvt år etter var jeg tilbake og samme legene så meg igjen, de måtte gi meg rett. Akne var godt påvei ned igjen og arrene er ikke så ille.

Er ikke alltid leger kan gjøre hva de vil eller gi de rådene de selv ønsker, de må forholde seg til nyeste forskning og kunnskap som ofte er litt "forsinket". Men jeg har ansvaret for min kropp, heldigvis. Jeg tok sjansen og endte opp med mye mindre skadelig medisin, og en hud som er HELT UTEN VERKEN KVISER ELLER AKNE. På grunn av Diane.

Beklager å si det, men når du behandler akne med hormonell behandling fungerer det ofte bare mens du faktisk går på det. Har selv gått på Diane, og i likhet med 3 venninner av meg kom kvisene tilbake da vi sluttet. For all del, jeg håper virkelig det fungerer for deg også i ettertid.

Men hvorfor i all verden er du så bastant på at iso er farlig og gud forby at man går på det? Det ville ikke vært et lovlig legemiddel hvis det var så skrekk og gru. Jeg begynte nylig på iso og har lest meg opp og ned i mente på bivirkningene. Pakningsvedlegget viser tydelig at det er sjeldent at man får de verste. Og selv de verste bivirkningene kan man fortsett leve med, så frem blodprøvene er fine.

Anonymkode: 23c98...4f8

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi kan være enige om to ting:

1) All medisin er potensielt farlig for noen

2) Det er bedre jo mildere medisiner man behøver å bruke. Derfor tester også hudleger ut mildere behandlingsformer før isotretinoin anbefales.

Jeg er imidlertid sterkt uenig med deg i at lekfolket personlige vurderinger skal veie tyngre enn medisinsk forskning.

Hva isotretinoin angår var man svært forsiktig med å behandle folk med det i mange år. Det skyldtes udokumenterte påstander om alvorlige bivirkninger som psykose. Flere år har gått, og det er nå klart at det ikke finnes sammenheng mellom isotretinoin og psykose. Men siden det har vært skrevet mye om ser fort et googlesøk på isotretinoin skremmende ut. I dag mener hudleger at problemet er motsatt, nemlig at for mange vegrer seg for å begynne på isotretinoin.

Og her har du grunnen til at jeg engasjerer meg i denne diskusjonen: Jeg var også en av dem. Jeg har hatt kviser i "alle år", er i midten av tredveårene, vegret meg for å bruke isotretinoin. Antibiotika og annet hadde ikke effekt på meg. Etter to måneder på isotretinoin er jeg nesten helt fin. Det er en veldig stor lettelse. Og det er bittert at jeg kunne ha gjort dette her for mange år siden. Jeg håper virkelig så få som mulig gjør som meg.

Bivirkninger? Bittelitt tørrere hud, ellers ingenting. Jeg tar blodprøve månedlig, alle verdier er normale. Smører huden med en bra krem morgen og kveld, og det er det. Det er nesten som om jeg ikke skulle gått på kur i det hele tatt. Alle er ikke like heldige som meg, det vet jeg. Men bivirkningene er milde for de aller fleste. Og uansett vel verdt det for å bli kvitt kviser.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å si det, men når du behandler akne med hormonell behandling fungerer det ofte bare mens du faktisk går på det. Har selv gått på Diane, og i likhet med 3 venninner av meg kom kvisene tilbake da vi sluttet. For all del, jeg håper virkelig det fungerer for deg også i ettertid.

Men hvorfor i all verden er du så bastant på at iso er farlig og gud forby at man går på det? Det ville ikke vært et lovlig legemiddel hvis det var så skrekk og gru. Jeg begynte nylig på iso og har lest meg opp og ned i mente på bivirkningene. Pakningsvedlegget viser tydelig at det er sjeldent at man får de verste. Og selv de verste bivirkningene kan man fortsett leve med, så frem blodprøvene er fine.

Anonymkode: 23c98...4f8

Jeg tenker at det er en vurdering man selv gjør. Her er det snakk om en kvinne som bruker Diane og er fornøyd med det, men lurer på om det går an å fortsette på det. Det gjør det! Ikke minst er det lurt å fortsette på det siden hun har god effekt.

Så kommer det inn folk fra sidelinjen og begynner å snakke om isotrentonin som det altså IKKE er snakk om i HI. Akkurat som om det et helt greit å begynne å misjonere om det uten å møte motbør.

Jeg er motbøren. Jeg mener isotrentonin er å skyte spurv med kanon. I mitt tilfelle kom akneutbruddet som et resultat av annen sterk medisin, og dermed var det lite fristende å gå på ny sterk medisin. 

Å fortsette på noen piller man har effekt av og som har noen bivirkninger, er da vel mye bedre enn å gå på noen med stor helserisiko, bare for å ikke risikere tilbakefall (sier ikke den siste halvsetningen min nok om hvor intenst dette middelet virker?). Det er som å skjære av seg nesen for å unngå snue.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi kan være enige om to ting:

1) All medisin er potensielt farlig for noen

2) Det er bedre jo mildere medisiner man behøver å bruke. Derfor tester også hudleger ut mildere behandlingsformer før isotretinoin anbefales.

Jeg er imidlertid sterkt uenig med deg i at lekfolket personlige vurderinger skal veie tyngre enn medisinsk forskning.

Hva isotretinoin angår var man svært forsiktig med å behandle folk med det i mange år. Det skyldtes udokumenterte påstander om alvorlige bivirkninger som psykose. Flere år har gått, og det er nå klart at det ikke finnes sammenheng mellom isotretinoin og psykose. Men siden det har vært skrevet mye om ser fort et googlesøk på isotretinoin skremmende ut. I dag mener hudleger at problemet er motsatt, nemlig at for mange vegrer seg for å begynne på isotretinoin.

Og her har du grunnen til at jeg engasjerer meg i denne diskusjonen: Jeg var også en av dem. Jeg har hatt kviser i "alle år", er i midten av tredveårene, vegret meg for å bruke isotretinoin. Antibiotika og annet hadde ikke effekt på meg. Etter to måneder på isotretinoin er jeg nesten helt fin. Det er en veldig stor lettelse. Og det er bittert at jeg kunne ha gjort dette her for mange år siden. Jeg håper virkelig så få som mulig gjør som meg.

Bivirkninger? Bittelitt tørrere hud, ellers ingenting. Jeg tar blodprøve månedlig, alle verdier er normale. Smører huden med en bra krem morgen og kveld, og det er det. Det er nesten som om jeg ikke skulle gått på kur i det hele tatt. Alle er ikke like heldige som meg, det vet jeg. Men bivirkningene er milde for de aller fleste. Og uansett vel verdt det for å bli kvitt kviser.

1) Det er en avsporing fra tema og har ingenting med det jeg sa å gjøre. Jeg sa at isotrentonin er svært farlig. Man kan ikke sammenligne med paracet, men med cellegift.

2) Riktig. Og nettopp derfor er det svært rart at dere snakker om isotrentonin i en tråd hvor ts er svært for øyd med Diane.

Jeg har aldri sagt at man heller bør høre på lekfolk fremfor leger - nok en avsporing fra deg! - men at hvert individ selv kan bestemme over egen kropp. Man blir ikke tvangsinnlagt og tvangsmedisinert for akne og kviser. Heldigvis.

Jeg forstår at du har personlige erfaringer som gjør at du føler for å bedrive misjon. Jeg har også erfaringer - bare motsatte av dine - at Diane er mer enn godt nok mot alvorlig akne, og i tillegg har jeg fortsatt på de etterpå, ikke fordi aknen kom tilbake, men fordi de var perfekte i forhold til PMS og annet besvær og jeg har et generelt bedre liv når jeg bruker Diane.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...