Gå til innhold

Sykemeldt ett år, holde jobben?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om et par mnd ender min sykemelding vart i 1 år. Jeg vil jobbe, lege ber om å ta det med ro. (brutal historie)

Må jeg si opp jobben om jeg hører på legen?

Eller kan man ta å holde på jobben?

Og hvordan gjør man det?

Vil da slutte å få penger derfor, men hva blir det da å få fra nav?

Og må da ikke si opp?

Anonymkode: 2a675...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må for all del ikke si opp jobben selv. Arbeidsgiver kan gjøre det når du har vært sykemeldt ett år.

Du kan søke AAP fra nav, og siden du har vært sykemeldt får du det nok innvilget ganske greit også. Husk å få med all relevant dokumentasjon i søknaden.

Anonymkode: 876cd...d4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så det er ikke mulig å beholde jobben? Permisjon uten lønn?

Hva om de ikke sier meg opp?

Men om de sier meg opp, vil jeg få noe lønn fra dem og ha oppsigelsesperiode, eller blir det AAP?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt flere tilfeller på min jobb, hvor arbeidstaker har beholdt jobben etter å ha vært sykemeldt i over ett år. Du har vel dialog med arbeidsgiver? Du må jo ta dette opp med dem og legge en plan for hvordan du skal kunne komme tilbake. 

Anonymkode: 57cbd...8c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Så det er ikke mulig å beholde jobben? Permisjon uten lønn?

Hva om de ikke sier meg opp?

Men om de sier meg opp, vil jeg få noe lønn fra dem og ha oppsigelsesperiode, eller blir det AAP?

Etter 1 års sykemelding kan bedriften si deg opp, men må ha gyldig grunn. Hvis det er så at sannsynligheten til at du kan komme tilbake er 0, så er det klart de vurderer muligheten for oppsigelse. Du er vel i dialog med NAV, og har søkt AAP? Er det mulighet for at du kan komme tilbake, så tar de nok inn en vikar i mellomtiden. Pengene du har fått, minus 16 dager av sykepengene dine, har du fått av NAV, (bedriften din har betalt deg, men fått refundert din lønn av NAV hver mnd) og fortsetter å få penger av NAV om du nå kommer på AAP. 

Du må ikke si opp jobben din!

Anonymkode: a6095...315

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter 1 års sykemelding kan bedriften si deg opp, men må ha gyldig grunn. Hvis det er så at sannsynligheten til at du kan komme tilbake er 0, så er det klart de vurderer muligheten for oppsigelse. Du er vel i dialog med NAV, og har søkt AAP? Er det mulighet for at du kan komme tilbake, så tar de nok inn en vikar i mellomtiden. Pengene du har fått, minus 16 dager av sykepengene dine, har du fått av NAV, (bedriften din har betalt deg, men fått refundert din lønn av NAV hver mnd) og fortsetter å få penger av NAV om du nå kommer på AAP. 

Du må ikke si opp jobben din!

TAKK, det var godt jeg spurte.

Så når 1 år er over, mest sannsynlig blir jeg sagt opp. Men igjen om de sier meg opp, er det 3 mnd?

Og vil jeg motta noe for de mnd eller er det aap direkte etter 1 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TAKK, det var godt jeg spurte.

Så når 1 år er over, mest sannsynlig blir jeg sagt opp. Men igjen om de sier meg opp, er det 3 mnd?

Og vil jeg motta noe for de mnd eller er det aap direkte etter 1 år?

Du må sjekke kontrakten din, men det er jo vanligst med 3 mnd oppsigelse. Om du blir sagt opp kommer an på deg, jeg var sykemeldt + AAP i totalt 1,6 år, men kom meg da 30% tilbake i jobben, og deretter opp til 100% i løpet av 1 år og har vært der siden. Tør derfor ikke svare på hvordan ordningen er ved oppsigelse/lønn i oppsigelse når man er på AAP. Men sykepengene opphører etter 12 mnd ja, måned 13 er det AAP

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 1 år som sykemeldt går man over på AAP som er 66% av tidligere inntekt. Hvor mange mnd oppsigelse du har spiller ingen rolle når det året er oppbrukt, da er det NAV som overtar utbetalingene og du må begynne å sende meldekort etc. 

Anonymkode: 615e2...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring NAV og få dem til å forklare. De kan reglene og er ofte flinke. 

Hvis du går over på AAP så kan du jobbe litt når du klarer det. Da blir det også en mykere overgang. 

Og ikke si opp jobben din.  Møt opp til de møter du blir innkalt til og vær tydelig på at du ønsker å komme tilbake i jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å komme tilbake til jobb 20%? 1 dag i uken? Da beholder du plassen samtidig som du er sykemeldt/AAP.

Hvorfor skal du beholde jobben? Tenker du å komme tilbake til den snart? Eller er det for å ha en plass å komme til og ikke væe arbeidsledig den dag du blir frisk?

Anonymkode: 16a01...0fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så om jeg vil tilbake på jobb eller ei, skal jeg ikke si opp? Bedre å bli sagt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du sier opp selv så får du 8 uker karenstid før du får dagpenger, uten noen inntekt. Deretter dagpenger som er ca likt med AAP. 

Anonymkode: aa7df...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sa opp selv, det var ikke jobb igjen i det hele tatt. Dette går ikke på meg, men en snart konk bedrift. Ble permittert. Så det får de legge til grunn.

Anonymkode: b3dde...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...