AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #1 Skrevet 16. januar 2017 Hei! Jeg har vært å tatt celleprøve og jeg fikk beskjed av legen at om jeg ikke hører noen ting, så er prøvene fine. I dag fikk jeg brev av legen hvor det står.. "celleprøve viste celleforandring av usikker betydning. resultat; Porto UNS-ASC-US, irregulære plateepitelceller med forandringer av usikker betydning. Prøven inneholder mye blod. Få plateepitelceller. Ny cytologiske prøve anbefales om 6 mnd...." Hva er plateepitelceller? Hva er Porto-UNS-Asc-US? Jeg er stressa, nervøs og skjønner ingenting. Kan noen hjelpe? Anonymkode: 49263...912
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #2 Skrevet 16. januar 2017 For å ta en litt dårlig metafor her i farten: Livmorhalsen din nyser og er snørrete, og pga at det KAN være lungebetennelse, de vil sjekke det senere. Mest sannsynlig er det bare en lite rusk i systemet som går over av seg selv. Litt mer seriøst: Prøven har blitt rotet til med blod, og det er noen celler som ser litt rare ut. De har og fått lite prøvemateriale. Ny prøve om 6 måneder for å være sikker på at det ikke er noe galt. Anonymkode: 28b18...d7d 1
Lillahjerte Skrevet 16. januar 2017 #3 Skrevet 16. januar 2017 Skjønner du blir engstelig. Mitt beste råd er å ringe til gynekologen å spør. Der får du det beste svaret
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #4 Skrevet 16. januar 2017 ASC-US betyr at det er usikre celleforandringer, mest sannsynlig lettgradige. Dette er IKKE farlig. Når man ser på celleprøven i mikroskopet er det plateepitelcellene man ser på, og her har det nok skjedd noe "feil" ved prøvetaking som gjør at det er kommet for lite celler i prøven, noe som gjør det vanskelig å stille en diagnose. Når det i tillegg er mye blod i prøven blir det enda vanskeligere. Jeg forstår godt at du stresser, men dette er som sagt ikke noe å stresse for. Bestill deg en ny legetime dersom du vil snakke med legen om dette. Mest sannsynlig er celleprøven helt normal om 6 mnd 🙂 Anonymkode: e1cec...ee8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #5 Skrevet 16. januar 2017 Du vet vel dette smitter via hyppige sexpartnere? Kondom hjelper ikke. Du må tenke på helsen din. Er ny sex med fremmede menn verdt å bli kreftsyk for? Denne sjekkmeg aksjonen er bra, men det er holdninger som må til. Ro ned sexpartnere, ons og hyppige partnere. Jeg er singel på 3.året og det går fint. Hopper jeg uti det livet igjen så skal han ha meget få partnere og det skal bli min siste. Helsen min er viktigste enn alle menn i verden. Anonymkode: 471a8...f4a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #6 Skrevet 16. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du vet vel dette smitter via hyppige sexpartnere? Kondom hjelper ikke. Du må tenke på helsen din. Er ny sex med fremmede menn verdt å bli kreftsyk for? Denne sjekkmeg aksjonen er bra, men det er holdninger som må til. Ro ned sexpartnere, ons og hyppige partnere. Jeg er singel på 3.året og det går fint. Hopper jeg uti det livet igjen så skal han ha meget få partnere og det skal bli min siste. Helsen min er viktigste enn alle menn i verden. Anonymkode: 471a8...f4a Unnskyld meg, men hvordan kan du uttale deg om mitt sexliv? Jeg har vært i to faste forhold og ikke hatt sex med mange utenom disse forholdene. Så ikke kom her å snakk om noe du absolutt ikke har peil på, for mange sexpartnere har jeg definitivt IKKE hatt. Anonymkode: 49263...912 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #7 Skrevet 16. januar 2017 Ellers, vil jeg takke for alle saklige svar og takk for at dere beroliget meg bittelitt. Skal bestille ny time :-) Anonymkode: 49263...912 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #8 Skrevet 16. januar 2017 Ikke bekymr deg! Det at det anbefales ny prøve om et halvt år viser at det ikke er alvorlig. Men sjekk deg regelmessig! Jeg sluntret unna og endte opp med CIN 3 og konisering. I mange land anbefales det å sjekkes hvert år, ikke hvert 3. år som her i Norge. Forholder meg til rådet om å sjekkes hvert år, ga meg et vanvittig sjokk da jeg hadde alvolige celleforandringer. Anonymkode: b05b1...233
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #9 Skrevet 16. januar 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bekymr deg! Det at det anbefales ny prøve om et halvt år viser at det ikke er alvorlig. Men sjekk deg regelmessig! Jeg sluntret unna og endte opp med CIN 3 og konisering. I mange land anbefales det å sjekkes hvert år, ikke hvert 3. år som her i Norge. Forholder meg til rådet om å sjekkes hvert år, ga meg et vanvittig sjokk da jeg hadde alvolige celleforandringer. Anonymkode: b05b1...233 Takk for råd og tips. Jeg er selv bare 20 år og det er vel ikke anbefalt før fylte 25.. glad jeg ikke ventet 5 år til..! Anonymkode: 49263...912
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #10 Skrevet 16. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du vet vel dette smitter via hyppige sexpartnere? Kondom hjelper ikke. Du må tenke på helsen din. Er ny sex med fremmede menn verdt å bli kreftsyk for? Denne sjekkmeg aksjonen er bra, men det er holdninger som må til. Ro ned sexpartnere, ons og hyppige partnere. Jeg er singel på 3.året og det går fint. Hopper jeg uti det livet igjen så skal han ha meget få partnere og det skal bli min siste. Helsen min er viktigste enn alle menn i verden. Anonymkode: 471a8...f4a Du virker jo helt hysterisk. Anonymkode: d4d83...f5d 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #11 Skrevet 16. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld meg, men hvordan kan du uttale deg om mitt sexliv? Jeg har vært i to faste forhold og ikke hatt sex med mange utenom disse forholdene. Så ikke kom her å snakk om noe du absolutt ikke har peil på, for mange sexpartnere har jeg definitivt IKKE hatt. Anonymkode: 49263...912 Det finnes noen mennesker her inne som er litt gale , ikke ta deg nær av de. Sender deg en klem Det går bra dette! Bare ta ny prøve om 6 mnd. Anonymkode: 5bf65...3bb 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #12 Skrevet 16. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for råd og tips. Jeg er selv bare 20 år og det er vel ikke anbefalt før fylte 25.. glad jeg ikke ventet 5 år til..! Anonymkode: 49263...912 Mange har celleforandring før fylte 25. Dette trenger ofte ikke behandles fordi de går tilbake av seg selv mange ganger, og derfor vil man heller ikke screene pasienter før de er 25 fordi man kan da overbehandle når det egentlig er unødvendig (med mindre man har sykdommer som gjør at man har større sannsynlighet for å utvikle livmorhalskreft som f.eks immunsviktssykdommer), så du må ikke tro at celleforandringer = at man vil få kreft dersom det ikke blir behandlet, for slik er det absolutt ikke. Anonymkode: 5bf65...3bb 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå