hobbykokken Skrevet 16. januar 2017 #1 Skrevet 16. januar 2017 Hei! Jeg er hjemme med sykt barn. Hadde siste del av permisjon som ferie. Dvs, jeg fikk full lønn den 2 januar og begynte på jobb igjen da. Er hjemme med dattera mi som er sjuk idag. Trekkes dagslønna for idag da eller hva skjer?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #2 Skrevet 16. januar 2017 Hei, jeg tror jeg vet men jeg er ikke 100% sikker: For å ha rett på å benytte egenmelding må man ha jobbet i 8 uker ( http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2012/8/nar-kan-egenmelding-benyttes/ ) etter oppstart i stillingen, og permisjon nullsetter dette, så du må jobbe (eller ha lønnet ferie) i åtte uker for at dette skal gjelde. Dersom du blir syk før dette bør du få sykemelding fra lege. Vedørende sykt barn så gjelder det her 4 uker ansettelse eller lønnet arbeid før dette betales direkte fra arbeidsgiver, også her nullstiller permisjonen så du må spare opp nye 4 uker med enten jobb eller lønnet ferie før du får lønnet syke-barn dager fra arbeidsgiver. Her har du i mildertidig rett på penger fra dag 1, men dersom du må benytte syke-barn dager FØR du har jobbet 4 uker, så må du søke refusjon/lønn for denne dagen direkte fra NAV. Men dette er lovens begrensninger (slik jeg forstår dem) og jeg vet at arbeidsgivere kan velge å gi sine ansatte bedre goder enn det loven krever, så enkelte lar ansatte bruke sykemeldinger betalt fra dag 1. Jeg ville kontaktet HR/lønn på jobben din og spurt hvordan dette blir håndtert fra deres side, og deretter kontaktet NAV for å søke refusjon om de ikke utbetaler lønn for deg i dag. Anonymkode: 6cda8...172
Blackbird Skrevet 17. januar 2017 #3 Skrevet 17. januar 2017 I min bedrift ville nok ikke arb giver visst nok til å nekte lønn på sykt barn -dag. Så hvis du jobbet hos oss kunne du nok bare levert egenmelding og sett hva som skjedde...😉
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #4 Skrevet 17. januar 2017 1 time siden, Blackbird skrev: I min bedrift ville nok ikke arb giver visst nok til å nekte lønn på sykt barn -dag. Så hvis du jobbet hos oss kunne du nok bare levert egenmelding og sett hva som skjedde...😉 Ja, virkelig, "alle" har barn i alle bedrifter og posisjoner og ja, de blir syke. Hos oss er "hjemme med sykt barn" alltid gyldig. Anonymkode: 39cc9...f16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå