Gå til innhold

hjemme med sykt barn trekk i lønn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er hjemme med sykt barn. Hadde siste del av permisjon som ferie. Dvs, jeg fikk full lønn den 2 januar og begynte på jobb igjen da. Er hjemme med dattera mi som er sjuk idag. Trekkes dagslønna for idag da eller hva skjer? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg tror jeg vet men jeg er ikke 100% sikker:

For å ha rett på å benytte egenmelding må man ha jobbet i 8 uker ( http://www.infotjenester.no/kompetanse/personal/2012/8/nar-kan-egenmelding-benyttes/ ) etter oppstart i stillingen, og permisjon nullsetter dette, så du må jobbe (eller ha lønnet ferie) i åtte uker for at dette skal gjelde. Dersom du blir syk før dette bør du få sykemelding fra lege. 

Vedørende sykt barn så gjelder det her 4 uker ansettelse eller lønnet arbeid før dette betales direkte fra arbeidsgiver, også her nullstiller permisjonen så du må spare opp nye 4 uker med enten jobb eller lønnet ferie før du får lønnet syke-barn dager fra arbeidsgiver. Her har du i mildertidig rett på penger fra dag 1, men dersom du må benytte syke-barn dager FØR du har jobbet 4 uker, så må du søke refusjon/lønn for denne dagen direkte fra NAV. 

Men dette er lovens begrensninger (slik jeg forstår dem) og jeg vet at arbeidsgivere kan velge å gi sine ansatte bedre goder enn det loven krever, så enkelte lar ansatte bruke sykemeldinger betalt fra dag 1. 

Jeg ville kontaktet HR/lønn på jobben din og spurt hvordan dette blir håndtert fra deres side, og deretter kontaktet NAV for å søke refusjon om de ikke utbetaler lønn for deg i dag.

Anonymkode: 6cda8...172

Skrevet

I min bedrift ville nok ikke arb giver visst nok til å nekte lønn på sykt barn -dag. Så hvis du jobbet hos oss kunne du nok bare levert egenmelding og sett hva som skjedde...😉

Skrevet
1 time siden, Blackbird skrev:

I min bedrift ville nok ikke arb giver visst nok til å nekte lønn på sykt barn -dag. Så hvis du jobbet hos oss kunne du nok bare levert egenmelding og sett hva som skjedde...😉

Ja, virkelig, "alle" har barn i alle bedrifter og posisjoner og ja, de blir syke. 

Hos oss er "hjemme med sykt barn" alltid gyldig.

Anonymkode: 39cc9...f16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...