AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #1 Skrevet 16. januar 2017 Måtte slutte på skolen fordi jeg ikke mestret akademisk skriving, veldig synd, men jeg lurer på om det kan læres? Anonymkode: a17e1...86d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #3 Skrevet 16. januar 2017 Hvor mange innlegg skal du skrive om dette? Jeg forstår at det er kjipt for deg, men det hjelper ikke å lage tråd etter tråd. Du har allerede fått mange gode innspill og råd. Anonymkode: 6db47...321 3
tannfortunge Skrevet 16. januar 2017 #4 Skrevet 16. januar 2017 Er det ikke derfor man studerer? For å lære? 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #5 Skrevet 16. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange innlegg skal du skrive om dette? Jeg forstår at det er kjipt for deg, men det hjelper ikke å lage tråd etter tråd. Du har allerede fått mange gode innspill og råd. Anonymkode: 6db47...321 Sant nok, takk for det. Anonymkode: a17e1...86d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #6 Skrevet 16. januar 2017 Ja. Men trikset er ikke å lære skrivemåten, trikset er å lære tenkemåten. Du må lære deg å tenke på en undersøkende og analyserende måte, da vil skrivingen komme av seg selv (selvsagt ikke 100% korrekt og grammatisk altså, men strukturen vil bli bedre) Dersom din evne til å tenke på den måten er naturlig begrenset (ikke alle har talent for den type dyperegående refleksjon), så er det nok bedre å se deg etter en utdanning eller jobb der du kan bruke dine andre evner Anonymkode: 7a52e...ecb 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #7 Skrevet 16. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja. Men trikset er ikke å lære skrivemåten, trikset er å lære tenkemåten. Du må lære deg å tenke på en undersøkende og analyserende måte, da vil skrivingen komme av seg selv (selvsagt ikke 100% korrekt og grammatisk altså, men strukturen vil bli bedre) Dersom din evne til å tenke på den måten er naturlig begrenset (ikke alle har talent for den type dyperegående refleksjon), så er det nok bedre å se deg etter en utdanning eller jobb der du kan bruke dine andre evner Anonymkode: 7a52e...ecb Jeg er enig, Har jobbet med slik type jobb i snart 8 år, kravet til skriving i jobb sammenheng er mer "muntlig tekst"jobben er jeg veldig flink til, synd det skal ødelegges fordi jeg ikke mestret akademisk. Har en annen høyere utdannelse fra tidligere, fikk D på baceheloroppgaven. Takk for svar, skal ikke lage flere tråder om dette:) Anonymkode: a17e1...86d 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #8 Skrevet 16. januar 2017 Har hørt min styrke er at jeg er veldig reflektert, merkelig dette- sikkert skrivesperre. Anonymkode: a17e1...86d
Gjest Raindrops Skrevet 16. januar 2017 #9 Skrevet 16. januar 2017 Ingen er født med evnene til å skrive akademisk, like lite som man et født med evnen til å skrive navnet sitt. Det kan absolutt læres. Mitt tips er å være bevisst på hva du leser når du leser akademiske tekster, det har hjulpet meg veldig mye. Se på hvordan de formulerer seg og legger opp teksten. Finnes også mange gode bøker å lære fra, f.eks disse: https://www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/writing-for-scholars-1-uf.html https://www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/skriving-ved-universitet-og-hogskolar-uf.html
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #10 Skrevet 16. januar 2017 Jeg har dyskalkuli, lurer på om jeg lærer på en annen måte, og om det henger sammen med slike analytiske evner. Takk for svar, og forslag til bøker. Anonymkode: a17e1...86d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #11 Skrevet 16. januar 2017 Jeg forstår ikke helt hva du mener med at du ikke mestrer akademisk skriving. Du skriver helt greit her inne, og hvis du oppleves som reflektert ellers, burde det ikke være umulig å lære seg å skrive akademisk. Har du fått noen med peiling (foreleser, dyktig medstudent el.l.) til å lese gjennom oppgavene dine og fortelle nøyaktig hva som ikke er bra nok? Er språket for muntlig? Vet du ikke hvordan du skal referere? Siterer du bare pensum uten å reflektere noe rundt innholdet? Har du misforstått oppgaveteksten? Eller hva er egentlig problemet? Begrepet "akademisk skriving" sier meg egentlig ingenting til tross for at jeg har publisert vitenskapelige artikler i en årrekke. Det må være noe konkret du kan forbedre deg på? Anonymkode: 3554c...0ca
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #12 Skrevet 16. januar 2017 Tusen takk for svar til alle. Jeg er veldig ydmyk og takknemlig for at dere tar dere tid til å svare meg. Og opprette tåder om dette emnet gjør jeg egentlig bare fordi jeg er fortvilet, ber om forståelse for det. Mulig jeg bare har fått en skrivesperre, snakker med skolen nå og ser om det kan være rom for hjelp på veien. Er vant til å skrive muntlig, noe jeg har gjort i 8 år i jobbsammenheng. Har mestret jobb, nå når jeg opplever å komme til kort får jeg helt panikk. Anonymkode: a17e1...86d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #13 Skrevet 16. januar 2017 Ingen grunn til panikk. Som jeg skrev i stad bør du få noen til å se på hva det er du kan gjøre annerledes. Å bare si til noen at de ikke skriver bra nok akademisk sier jo ingenting i det hele tatt. Kanskje du kunne diktet opp en veldig enkel oppgave og skrevet et veldig kort svar til denne her inne så vi kan se om vi ser problemet? Anonymkode: 3554c...0ca
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #14 Skrevet 16. januar 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt hva du mener med at du ikke mestrer akademisk skriving. Du skriver helt greit her inne, og hvis du oppleves som reflektert ellers, burde det ikke være umulig å lære seg å skrive akademisk. Har du fått noen med peiling (foreleser, dyktig medstudent el.l.) til å lese gjennom oppgavene dine og fortelle nøyaktig hva som ikke er bra nok? Er språket for muntlig? Vet du ikke hvordan du skal referere? Siterer du bare pensum uten å reflektere noe rundt innholdet? Har du misforstått oppgaveteksten? Eller hva er egentlig problemet? Begrepet "akademisk skriving" sier meg egentlig ingenting til tross for at jeg har publisert vitenskapelige artikler i en årrekke. Det må være noe konkret du kan forbedre deg på? Anonymkode: 3554c...0ca Jeg har fått godkjendt mindre arbeidskrav, praksis og eksamener til nå. For meg blir det akademiske et puslespill. " Hvis jeg skriver noe nå, må jeg ha en passende teori" Språket er muntlig, har ikke fått veiledning i hvordan å skrive, fikk godkjent en akademisk tekst på 1500 ord på "feil grunnlag" mener jeg. ( Det var like før eksamen). De godkjendte alle slik at alle kunne gå opp til eksamen. Fikk tilbakemelding på at teksten var ustrukturert. Så kom jeg til eksamen, skulle skrive rapport, fagskriv, profesjonsskriv og bokmelding. Gikk til legen for å få eksamen utsatt, så jeg har faktisk et forsøk til. Satt oppe hele natten, kjøpte bøker om akademisk skriving, men jo mer jeg leste jo mer fortvilet ble jeg, prøvde virkelig, til slutt så vokste bøkene over hodet på meg. Når jeg var yngre fullførte jeg en annen høyere utdannelse, fikk B på et refleksjonsnotat, men de andre tekstene lå på en D. Jeg mestrer muntlig skrivemåte og har null problemer i jobbsammenheng, har hørt min sterke side er at jeg er veldig reflektert. Så slik er det. Anonymkode: a17e1...86d
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #15 Skrevet 16. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen grunn til panikk. Som jeg skrev i stad bør du få noen til å se på hva det er du kan gjøre annerledes. Å bare si til noen at de ikke skriver bra nok akademisk sier jo ingenting i det hele tatt. Kanskje du kunne diktet opp en veldig enkel oppgave og skrevet et veldig kort svar til denne her inne så vi kan se om vi ser problemet? Anonymkode: 3554c...0ca Tverrfaglig skriving, flere fag i en tekst-og det akademisk. Anonymkode: a17e1...86d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå