AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #1 Skrevet 16. januar 2017 Hvordan er de, voktermessig? Vil de f.eks bjeffe hvis det banker på døren midt på natten? Går de ofte godt overens med barn? Hvordan er personligheten, generelt sett? Krever de mye mental og fysisk trening? Svetter de ihjel i 30 varmegrader, om sommeren? Eurasier er vel en av de få hundene som ikke trenger noe som helst form for dekken osv om vinteren. DErfor jeg tenkte at sommeren må jo være forferdelig for dem? Jeg har hatt 2 hunder før, men små selskapshunder. Fikk anbefalt Eurasier, men litt usikker. Anonymkode: 83007...e3d
palamina Skrevet 16. januar 2017 #2 Skrevet 16. januar 2017 Hvordan er de, voktermessig? Min hann har både vakt og vokterinstinkt, det kommer vel fra chow chowen. Den egenskapen er det jeg liker minst. Nåer jeg er hjemme så er det jo ikke noe problem, han er meget lydig og vet at han ikke har ansvaret. Men hvis han er alene hjemme stoler jeg ikke på at han slipper folk inn uten bråk hvis det er nødvendig. Barn går fint, men hvis foreldrene kommer for å hente for eksempel så kan han bryske seg opp. Skulle noen finne på å bryte seg inn i huset om natta når familien sover tror jeg han kan finne på å gå til angrep, i hvert fall late som. Men når han vet at folk er "godkjent" er de helt ok og som familie. Vil de f.eks bjeffe hvis det banker på døren midt på natten? Hehe, ja. Vil ikke alle hunder det? Alle mine varsler når de hører lyder som ikke skal være der. Går de ofte godt overens med barn? Eurasiere går fortere lei enn mange andre raser, da trekker de seg tilbake. Men jeg må si at etter at min hann ble kastrert som voksen så har han blitt utrooolig kosete og glad i unger. Hvordan er personligheten, generelt sett? Flokkorientert og glad i familien sin. Veldig spreke og spretne hunder, mange gjør det godt i agility. Generelt gidder de ikke terping på lydighetskommandoer, men er utrolig kjappe i hodet og lærer fort. Kan bli veldig lydige. Som voksne er det mange som har lite jaktinstinkt, min har omtrent ingen ting. (så klart har jeg også øvd på å trene det av han). Krever de mye mental og fysisk trening? Ja jeg vil si de krever en god del fysisk, de har jo samojed i seg. Men de blir ikke stresset og masete av lite trening i perioder heller, bare deppa. Vil si det er en hund som ikke gjør så mye ut av seg inne. Fin avknapp. Svetter de ihjel i 30 varmegrader, om sommeren? Nei. Pelsen isolerer begge veier. Men bading er populært om sommeren. Når det gjelder pels så er det stormrøyting to ganger i året, ellers holder det å gå gjennom den med en børste hver 14. dag eller hver uke.
Rainbow Skrevet 16. januar 2017 #3 Skrevet 16. januar 2017 Jeg har en eurasiergutt på 3.5 år. Jeg kan da bare snakke for ham, men prøver å si noe generelt også. Hvordan er de, voktermessig? Vil de f.eks bjeffe hvis det banker på døren midt på natten? Midt på natta vil jeg tro alle hunder vil bjeffe, ja. Men tror jeg har hørt min hund bjeffe 10 ganger hittil. Han er ikke noe opptatt av å vokte, knurre eller bjeffe på fremmede, og løper ivrig ned for å sjekke når det ringer på. Vi bodde i blokk før og har akkurat flytta til hus, og i blokka bjeffa han én gang når noen snakka veldig høyt og mørkt på gangen, ellers har han aldri vokta. Går de ofte godt overens med barn? Vår er redd barn, men det tror jeg er fordi han ikke møter mange, og dermed er usikker på dem. En toåring sparka ham en gang da han var valp, og etter det har han vært veldig skeptisk. Han lar seg ikke klappe på tur generelt, men voksne får lov hvis de setter seg ned og er rolige. Barn har ikke sjans, de hopper han unna. Men jeg vet om mange eurasiere som er familiehunder, så dette er nok mer individuelt. Generelt syns jeg de er veldig flinke til å dempe (les deg opp om dempende signaler om du ikke kan mye om det), så det er lett å lese om de er komfortable med situasjonen eller ei. Hvordan er personligheten, generelt sett? Vår er veldig glad i oss, opptatt av hvor vi er og hva vi gjør, og han er generelt veldig nysgjerrig. Kan stå ute og glo på folk, men vil ikke klappes. Ikke spesielt kosete, heller ikke med oss. De er reserverte, som ofte innebærer at de ikke bryr seg om så mange andre enn familien sin, men jeg har møtt veldig imøtekommende eurasiere også. Men jeg har møtt eurasiere som er redde og usikre, så viktig å undersøke hvordan mentaliteten til foreldrene er. Vår er veldig glad i andre hunder, omgjenglig og kan være med overalt. Veldig rolig inne, og bare vi er der er han fornøyd. Vi brukte lang tid på å gjøre ham trygg på å være alene hjemme, men det var verdt å legge arbeid i det. Han vil gjerne finne på noe, og får trening hver dag. Krever de mye mental og fysisk trening? Ikke like mye som mange andre raser. Men mange tror de bare er en kosebamse som ikke trenger noenting, og det gjør de. De synes i alle fall det er gøy å gjøre noe. Vi driver med flere hundesporter med vår, og han syns det er veldig gøy. Samtidig er spisshund-greia og det faktum at det meste av jakt, vokt og gjet er avlet bort noe som fører til at de kan være utfordrende å trene. Å belønne med lek er det for eksempel mange som ikke får noe ut av. De tenker veldig "hva får jeg ut av dette?" Så godbitene må være bra nok, og man kan ikke ta ørten repetisjoner, man må ta et par, og så pause, og så et par igjen. Men man kan komme langt i mange sporter likevel, man må bare ha tålmodighet og gjøre det litt på hundens premisser. Samtidig kan du "komme unna med" å bare gi et søk og litt kong og trenger ikke trene masse masse hver dag. Vi er bitt av hundesportbasillen og kommer til å skaffe en hund som får mer utav trening enn ham også etter hvert, altså en som gjerne tar ørten repetisjoner og er mer utholdende. Han liker godt å løpe, så han trives godt med agility og med lange turer i skogen. Svetter de ihjel i 30 varmegrader, om sommeren? Vår gjør det. Han syns sommeren er fæl, går i skyggen, orker nesten ikke bevege seg, vil ikke være aktiv. Han elsker vinter og kulde og kunne sikkert bodd i en snøfonn om han fikk lov. Man skal jo ikke barbere dem fordi pelsen skal lufte vekk varmen, men det er ikke godt å se en hund som syns varme er SÅ ille. Men grer ham ofte om sommeren og bader ham også i dusjen. Han svømmer ikke selv. Hvis du skaffer eurasier, undersøk mye om foreldrene, om sykdommer (er det feks hypo eller epi i linjene, det kan være arvelig selv om ikke hunden selv har det) og om mentalitet så godt det lar seg gjøre da få mentaltester. Det er en rase som har eksplodert enormt bare de siste årene, som fører til at det lett avles på det meste også. Så bruk tid på å finne gode foreldredyr og undersøk gjerne i dogweb om slekta og sykdommer. Jeg elsker eurasieren min, men det kommer jo an på hva du vil bruke hunden til og hva slags liv du lever om det er en rase for deg! 1
Gjest O.G. Skrevet 16. januar 2017 #4 Skrevet 16. januar 2017 Eurasier.. Baahhhh Chow Chow er tingen. viser stolt frem bildet av snuppa mi!!
palamina Skrevet 16. januar 2017 #5 Skrevet 16. januar 2017 7 timer siden, Rainbow skrev: Vi er bitt av hundesportbasillen og kommer til å skaffe en hund som får mer utav trening enn ham også etter hvert, altså en som gjerne tar ørten repetisjoner og er mer utholdende. Hehehe, akkurat det gjorde vi også, fordi vi ble så inspirert av eurasiern og hvor kjapt han tok ting. Men det ble en vekker gitt. Kjøpte en gjeterhund av lydighets og agilitylinjer og oppdaget at han trengte jo faktisk ørten repetisjoner i forhold for å få med seg det samme som eurasiern nailet med en gang. Jeg er nok fortsatt eurasierfan. Jeg blir stadig overrasket over hvor kjapt rasen tar ting og det var også noe jeg hadde hørt om før jeg anskaffet meg en. I julen for eksempel skulle jeg og hunden gå på ski langs en trafikkert vei og jeg ble nødt til å ha han ved siden av meg på motsatt side av hva han er vant til, på grunn av bilene. Han gikk løs og jeg ville ha han ved låret mitt. Det tok to minutter så hadde han lært fri ved foten på motsatt side. Dvs jeg måtte gi kommandoen et annet navn og det ble "gå". Problem solved. Han er 9 år nå med det er ingen hindring, like lettlært.
palamina Skrevet 16. januar 2017 #6 Skrevet 16. januar 2017 8 timer siden, O.G. skrev: Eurasier.. Baahhhh Chow Chow er tingen. viser stolt frem bildet av snuppa mi!! Chowen skulle vært ekstrahert fra rasen.
Gjest O.G. Skrevet 16. januar 2017 #7 Skrevet 16. januar 2017 1 time siden, palamina skrev: Chowen skulle vært ekstrahert fra rasen. Ikke rett svar.
Rainbow Skrevet 17. januar 2017 #8 Skrevet 17. januar 2017 13 timer siden, palamina skrev: Hehehe, akkurat det gjorde vi også, fordi vi ble så inspirert av eurasiern og hvor kjapt han tok ting. Men det ble en vekker gitt. Kjøpte en gjeterhund av lydighets og agilitylinjer og oppdaget at han trengte jo faktisk ørten repetisjoner i forhold for å få med seg det samme som eurasiern nailet med en gang. Jeg er nok fortsatt eurasierfan. Jeg blir stadig overrasket over hvor kjapt rasen tar ting og det var også noe jeg hadde hørt om før jeg anskaffet meg en. I julen for eksempel skulle jeg og hunden gå på ski langs en trafikkert vei og jeg ble nødt til å ha han ved siden av meg på motsatt side av hva han er vant til, på grunn av bilene. Han gikk løs og jeg ville ha han ved låret mitt. Det tok to minutter så hadde han lært fri ved foten på motsatt side. Dvs jeg måtte gi kommandoen et annet navn og det ble "gå". Problem solved. Han er 9 år nå med det er ingen hindring, like lettlært. Hah, så gøy! Jeg ser liksom for meg at en mer treningsfokusert hund vil få til ting raskere fordi man kan terpe, men du har helt rett i at han lærer fort han eurasieren! Med belønning på rett tidspunkt vil han alltid tilby den atferden som ga jackopot sist! Din hørtes kjempeflink ut som gikk løs ved siden av deg ved bilvei. Vår har nemlig null respekt for biler og hadde lett løpt ut foran en om han så en katt eller hund. Jeg syns det er veldig gøy å trene med ham fordi man må jobbe litt også, da vet vi at han ikke gjør ting for å "please" ut, men fordi han vil. (Eller han vil i alle fall gjøre noe for å få belønning, mye hundetrening er jo på mange måter avansert tigging, hehe!) 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #9 Skrevet 17. januar 2017 TS HER!! Takk for svar Vil i så fall være en valp da, som blir vant til barna fra den er liten. Jeg ønsker meg en relativt selvstendig hund, men vil at den skal kunne kose også. Høres kanskje rart ut, men slik det er nå står det mellom labrador og eurasier. Selv om de er ganske forskjellige. Det som stopper meg litt med labradoren er at den er "labradorisert", kommer det en innbruddstyv vil den vel gå bort og kose med den + at de er forferdelige som valper/unghunder. Jaja, kan vel ikke være stort mer krevende enn min forrige hund, men når man vet hva man går til så vil man gjøre det beste ut av det ! Jeg har lest at eurasiere er svært tålmodige. Deres erfaring er det motsatte? Anonymkode: 83007...e3d
Rainbow Skrevet 17. januar 2017 #10 Skrevet 17. januar 2017 Kommer an på hva du mener med tålmodig og i hvilke situasjoner. Siden vår ikke liker barn vet jeg ikke hvordan han ville vært om han hadde vokst opp med dem, men han ville aldri gått i konflikt, han er unnvikende i stedet, og går unna situasjoner han ikke liker. Jeg mener dessuten at ikke hunder skal trenge å være tålmodig med barn, de skal slippe å tåle ting. Det er ikke stas å bli klatra på og tvangskost, og de voksne må passe på om hunden demper eller bare er apatisk og passe på at hunden har et fristed, slik at man ikke ender med å tro hunden liker/godtar/er tåmodig, mens den egentlig bare skjønner at det er lurt å være forsikig, men egentlig mistrives. Så eurasiere jeg kjenner er i alle fall flinke til å heller gå unna enn å godta (noe som til slutt kan føre til bitt fordi menneskene ikke har sett dempingen). Ellers finner vår seg i det meste tåmodighetsmessig på andre områder, han kan være med på Biltema og Expert og bare vente, feks. Og han var slitsom som unghund, for det skal hunder være! Men man slipper det jeg har sett mange med labrador sliter med, da, at de elsker alle mennesker i verden og derfor vil bort til alle. Vår kan gå med slakt bånd forbi alle slags folk på fortauet fordi han ikke kjenner dem - og dermed ikke bryr seg om dem. Men jeg tror at om det kom en fremmed om natta og var skummel ville også en labrador reagert. Og sånn rent avlsmessig vil nok en lab ha mer vokt i seg, ettersom man på eurasier bevisst har prøvd å avle dette vekk. Vår største utfordring er at han elsker hunder og er veeeeldig glad i tisper. Ikke så lett å konse på trening hvis noen nettopp har hatt, har eller kanskje muligens kommer til å få løpetid. Opplever i alle fall at eurasieren responderer veldig godt på positiv trening og er veldig lett å ha med å gjøre når man benytter det (nå mener jeg man alltid skal bruke det uansett rase uten unntak, men har merka at han nærmest blir redd om andre hyler til sin hund eller han hører sinna stemmer, mens vi kan si ting i superlett tone og få god respons på "kommandoer").
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #11 Skrevet 20. januar 2017 På 17.1.2017 den 16.01, Rainbow skrev: Kommer an på hva du mener med tålmodig og i hvilke situasjoner. Siden vår ikke liker barn vet jeg ikke hvordan han ville vært om han hadde vokst opp med dem, men han ville aldri gått i konflikt, han er unnvikende i stedet, og går unna situasjoner han ikke liker. Jeg mener dessuten at ikke hunder skal trenge å være tålmodig med barn, de skal slippe å tåle ting. Det er ikke stas å bli klatra på og tvangskost, og de voksne må passe på om hunden demper eller bare er apatisk og passe på at hunden har et fristed, slik at man ikke ender med å tro hunden liker/godtar/er tåmodig, mens den egentlig bare skjønner at det er lurt å være forsikig, men egentlig mistrives. Så eurasiere jeg kjenner er i alle fall flinke til å heller gå unna enn å godta (noe som til slutt kan føre til bitt fordi menneskene ikke har sett dempingen). Ellers finner vår seg i det meste tåmodighetsmessig på andre områder, han kan være med på Biltema og Expert og bare vente, feks. Og han var slitsom som unghund, for det skal hunder være! Men man slipper det jeg har sett mange med labrador sliter med, da, at de elsker alle mennesker i verden og derfor vil bort til alle. Vår kan gå med slakt bånd forbi alle slags folk på fortauet fordi han ikke kjenner dem - og dermed ikke bryr seg om dem. Men jeg tror at om det kom en fremmed om natta og var skummel ville også en labrador reagert. Og sånn rent avlsmessig vil nok en lab ha mer vokt i seg, ettersom man på eurasier bevisst har prøvd å avle dette vekk. Vår største utfordring er at han elsker hunder og er veeeeldig glad i tisper. Ikke så lett å konse på trening hvis noen nettopp har hatt, har eller kanskje muligens kommer til å få løpetid. Opplever i alle fall at eurasieren responderer veldig godt på positiv trening og er veldig lett å ha med å gjøre når man benytter det (nå mener jeg man alltid skal bruke det uansett rase uten unntak, men har merka at han nærmest blir redd om andre hyler til sin hund eller han hører sinna stemmer, mens vi kan si ting i superlett tone og få god respons på "kommandoer"). Med tålmodig mener jeg f.eks ang. skriking og bråk, eller stress. Noe som jo forekommer i en småbarnsfamilie, relativt hyppig. Og at man har en slags sikkerhetsmur, dersom det skulle oppstå en situasjon der et barn f.eks ramler på hunden litt, at det generelt sett ikke er en rase som biter først. Jeg foretrekker at hunden fjerner seg fra situasjonen (går vekk) fremfor knurring (at den blir i situasjonen, men sier ifra). Så det høres positivt ut for min del. En kjøreregel er jo at hunden har en kurv der den kan få fred, og skal få fred. Men da må jo hunden ville bruke den og, jeg vet om enkelte hunder som som du sier "godtar" det (helt til de ikke "godtar" det lenger) fremfor å søke ly. Foreldre skal passe på barna, men det er jo lettere om hunden selv går vekk når den er lei. Anonymkode: 83007...e3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå