Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, så da blir jeg plutselig helt alene med mitt kommende barn. Livet tok virkelig en vending og nå sitter jeg her ganske fortvilet og ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Samboer sier plutselig at han vil flytte ut og jeg er arbeidsledig... 

Jeg har prøvd å lese på nav sine sider men blir ikke klok på det som står der. Føler meg så hjelpesløs. Hva har jeg krav på, hvordan går jeg frem? 

Anonymkode: 5b825...d1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du fortsetter med dagpenger, får foreldrepenger i permisjonen og overgangsstønad etterpå. Litt ekstra barnetrygd og selvsagt bidrag fra samboeren din. Muligens bostøtte og supplerende sosialstønad hvis inntekten er svært lav.

https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html

Anonymkode: e695b...47d

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fortsetter med dagpenger, får foreldrepenger i permisjonen og overgangsstønad etterpå. Litt ekstra barnetrygd og selvsagt bidrag fra samboeren din. Muligens bostøtte og supplerende sosialstønad hvis inntekten er svært lav.

https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html

Jeg har dessverre ikke rett på dagpenger. Ble ferdig med studie i fjor sommer og har gått arbeidsledig siden det. Har ikke jobbet på et år og fikk avslag på søknaden min om dagpenger da jeg søkte etter studie. 

Skrevet (endret)

Regner med at du får dagpenger eller eventuelt aap nå, og det fortsetter du med frem til du går i permisjon/barnet er født, før den tid må du søke foreldrepenger, og du har også krav på overgangsstønad og barnebidrag fra barnets far. Godt mulig du har krav på mer. Ring NAV-kontoret eller eventuelt saksbehandler hvis du har det, som kan hjelpe deg med hva du har krav på og spørsmål om hva de trenger fra deg. 

Jeg forstår godt at du er fortvilet, og at det blir mye å tenke på i en situasjon som sikkert er vond, men dette klarer du TS, og det kommer til å gå så bra :klem: Ønsker deg masse lykke til! 

Edit: Ser nå at du ikke får dagpenger, men om du ikke går på aap skal ha ihvertfall ha krav på sosial stønad, (vet ikke om hvordan det er når du bor med noen) og når samboeren din flytter vil du da også ha krav på bostøtte. Ring eller møt opp på nav-kontoret så fort det åpner. 

Endret av lostpenguin
Skrevet

Kanskje du kan få overgangsstønad hvis du er på aap, skader uansett ikke å søke.

Anonymkode: 2be21...7a5

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre ikke rett på dagpenger. Ble ferdig med studie i fjor sommer og har gått arbeidsledig siden det. Har ikke jobbet på et år og fikk avslag på søknaden min om dagpenger da jeg søkte etter studie. 

Unnskyld meg, men hvorfor følte du at dette var et bra tidspunkt å få barn på? Uten egen inntekt?

Velferdsstane Norge vil jo ta seg av degm så det er jo ikke noe problem rent økonomisk, men det er jo et utrolig uansvarlig valg. 

• Liker 16
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men hvorfor følte du at dette var et bra tidspunkt å få barn på? Uten egen inntekt?

Velferdsstane Norge vil jo ta seg av degm så det er jo ikke noe problem rent økonomisk, men det er jo et utrolig uansvarlig valg. 

Staten behøver at damer får barn i fruktbar alder, det er bl.a. derfor støtteordningene finnes. Å kimse av kvinner fordi de vil ha barn mens de ennå er fruktbare er å tråkke folk ned i søla uten grunn. Fruktbarhet er utrolig uforutsigbart og det å prøve å kontrollere ved å si at damer er duster som får barn når de selv ønsker det blir helt bak mål.

Endret av Nordvesta
Innlegg ryddet for personangrep
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Staten behøver at damer får barn i fruktbar alder, det er bl.a. derfor støtteordningene finnes. Å kimse av kvinner fordi de vil ha barn mens de ennå er fruktbare er å tråkke folk ned i søla uten grunn. Fruktbarhet er utrolig uforutsigbart og det å prøve å kontrollere ved å si at damer er duster som får barn når de selv ønsker det blir helt bak mål.

Mens de ennå er fruktbare? I og med at TS nettopp har fullført utdannelsen sine r det rimelig å anta at hun er under 30, antageligvis 25-26, kanskje yngre enn det også.

Hun hadde neppe hastverk. Stakkars samboeren som måtte forsørge henne og så valgte hun å bli gravid i tillegg. Ikke rart han flytter ut, det er bedre å la staten ta regninga her.

Endret av Nordvesta
Innlegg ryddet for personangrep i sitat
  • Liker 6
Skrevet

Mens de ennå er fruktbare? I og med at TS nettopp har fullført utdannelsen sine r det rimelig å anta at hun er under 30, antageligvis 25-26, kanskje yngre enn det også.

Hun hadde neppe hastverk. Stakkars samboeren som måtte forsørge henne og så valgte hun å bli gravid i tillegg. Ikke rart han flytter ut, det er bedre å la staten ta regninga her.

Hvordan vet du at det ikke var planlagt?

Anonymkode: 455c4...04c

• Liker 8
Skrevet

kan du ikke ta abort ? 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at det ikke var planlagt?

Det er jo det jeg sier, å planlegge å bli gravid når man ikke engang har inntekt er fullstendig bak mål, selv om man kan snylte på samboeren. Jeg skjønner godt at han stakk.

Skrevet
1 minutt siden, brownbrown skrev:

kan du ikke ta abort ? 

Hun er vel over 12 uker, da. 

Men, som alle vet, det er kun en formalitet å få abort frem til 18 uker her i Norge. Man fyller bare ut en søknad. 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo det jeg sier, å planlegge å bli gravid når man ikke engang har inntekt er fullstendig bak mål, selv om man kan snylte på samboeren. Jeg skjønner godt at han stakk.

De kan jo ha blitt gravide mens hun hadde jobb. Du antar jo bare masse.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De kan jo ha blitt gravide mens hun hadde jobb. Du antar jo bare masse.

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lønner seg å lese hva TS skriver. Hun hadde ikke jobb.

• Liker 4
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva i alle dager har du levd av dette året da?? Eller har du virkelig levd på samboeren din? Du hadde rett på sosialstønad allerede da du ble arbeidsledig, for din del av utgiftene. 

Ikke tror jeg på at du har slitt et år med å få jobb heller, det er ALLTID ledig jobb, blant annet butikk, helsevesenet, barnehager. Melder man seg som tilkallingsvikar flere steder så får man dekket opp ganske mange prosent. 

Er faktisk enig med de andre at dette var svært lite gjennomtenkt. Og jeg synes litt synd på eksen din om det virkelig er slik at du har levd på hans penger hele dette året. 

For å svare på spørsmålene: 

Du kan søke overgangsstønad allerede under graviditeten. Du vil få engangsstønad på 61000. Etter fødsel vil du få en ekstra barnetrygd, dvs 1940 tilsammen. Du vil kunne søke bostøtte. Og du får barnebidrag. Det beste for deg er å ringe Nav og be om et møte fordi du må søke diverse stønader. Så hjelper de deg med både sosialsøknad, søknad til overgangsstønad osv. Du må skaffe en del papirer til søknadene, men det kan du levere etter du har vært på møtet og vet hva du skal gjøre. 

Anonymkode: e68aa...bfa

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Penger får man av staten, lånekassa og overgangsstønad får man til utdanning når man har barn, en del studerer vel under permisjonen også så tror det er fullt lovlig, og jobb skaffer man seg etterpå. Vil samfunnet gå rundt er man nødt til å føde barn, det har det norske samfunnet tatt høyde for på alle mulige måter.

det fødes nok barn. samfunnet går nok rundt selv TS ikke får barn akkurat nå. hun kan vell vente noen år når hun har alt på stell og enfar tilstedet ? Nav betaler mange 100 millioner til  aleneforeldre i året som ikke klarer å forsørge seg selv og det er en stor byrde for samfunnet. 

• Liker 3
Skrevet

Det lønner seg å lese hva TS skriver. Hun hadde ikke jobb.

Gjør det selvom jeg ikke fikk med meg ett innlegg.

Igjen, hvor står det at barnet ikke var planlagt, at barnefar ikke synes det var greit å betale? Hvis han har planlagt å få barn med ei som er arbeidsledig så er det jo ikke synd på han!!

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, hvor står det at barnet ikke var planlagt

Du er nødt til å lese hva folk skriver.

JEG har ikke hevdet noe om at barnet ikke var planlagt.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han har planlagt å få barn med ei som er arbeidsledig så er det jo ikke synd på han!!

Kan jo hende at det gikk opp for ham hvilken økonomisk byrde TS har vært og ville fortsette å være etter hvert.

• Liker 2
Skrevet

Du er nødt til å lese hva folk skriver.

JEG har ikke hevdet noe om at barnet ikke var planlagt.

Jeg gjør det. Det er et spørsmål jeg stiller de som hevder dette. Har du ikke gjort det er det jo ikke deg jeg stiller det til.

Kan jo hende at det gikk opp for ham hvilken økonomisk byrde TS har vært og ville fortsette å være etter hvert.

Too little, too late. Når man er voksen må en ta konsekvensene av valgene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...