AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #1 Skrevet 16. januar 2017 Hvordan er holdningene rundt drapsmenn etter endt soning? syns du de har rett til å starte på nytt? ville du kuttet kontakten med noen om du visste at han/hun var dømt for drap? Anonymkode: 9ce3f...2e5
tannfortunge Skrevet 16. januar 2017 #2 Skrevet 16. januar 2017 Dette er vel så avhengig av situasjonen som du får det.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #3 Skrevet 16. januar 2017 Jeg synes drap er slemt. Anonymkode: 10ebd...38b 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #4 Skrevet 16. januar 2017 Ja selvfølgelig men de fleste jeg kjenner er veldig harde på det. Sånn låse dem inne å kaste nøkkelen holdning. Anonymkode: 9ce3f...2e5
Derpderp Skrevet 16. januar 2017 #5 Skrevet 16. januar 2017 Det kommer vel an på omstendighetene. Det føles litt rart å si, for dersom noen hadde voldtatt hadde jeg kutta dem tvert. 1
tannfortunge Skrevet 16. januar 2017 #6 Skrevet 16. januar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja selvfølgelig men de fleste jeg kjenner er veldig harde på det. Sånn låse dem inne å kaste nøkkelen holdning. Anonymkode: 9ce3f...2e5 Jeg hadde ikke dømt noen som drepte i selvforsvar eller for å redde barna sine, for eksempel. Som en motsats kan man nevne seriemordere. Jeg tror dette er mer nyansert enn du tror. 1
Djungelvrål Skrevet 16. januar 2017 #7 Skrevet 16. januar 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes drap er slemt. Anonymkode: 10ebd...38b Du vet at ikke KG er tillatt for barn? KG er et voksenforum. 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #8 Skrevet 16. januar 2017 Jeg er nok mer opplyst en du tror. Har selv en som står meg nær som er dømt for drap. spør bare som holdningene rundt det er som de rundt meg har. 11 minutter siden, tannfortunge skrev: Jeg hadde ikke dømt noen som drepte i selvforsvar eller for å redde barna sine, for eksempel. Som en motsats kan man nevne seriemordere. Jeg tror dette er mer nyansert enn du tror. Anonymkode: 9ce3f...2e5
tannfortunge Skrevet 16. januar 2017 #9 Skrevet 16. januar 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja selvfølgelig men de fleste jeg kjenner er veldig harde på det. Sånn låse dem inne å kaste nøkkelen holdning. Anonymkode: 9ce3f...2e5 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nok mer opplyst en du tror. Tydeligvis ikke.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #10 Skrevet 16. januar 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja selvfølgelig men de fleste jeg kjenner er veldig harde på det. Sånn låse dem inne å kaste nøkkelen holdning. Anonymkode: 9ce3f...2e5 1 minutt siden, tannfortunge skrev: Tydeligvis ikke. Jeg har selvfølgelig ikke de holdningene da jeg kjenner til grunnene for at noen kan komme i den situasjonen. Jeg mener at man har rett til å gå videre etter endt soning. Alle fortjener en ny sjanse uansett handlingen. men rehabilitering er veldig viktig og det er kriminal omsorgen veldig dårlige på. noen ganger skjer tragedier som man må leve med resten av livet. Jeg vet at personen som har drept noen må slite med det resten av livet. De fleste drapsmenn er som meg og deg. De fleste føler anger og skyld i løpet av kort tid etter handlingen. Det er ikke noe de glemmer. Jeg kan nevne mange ting men mareritt om at offer kommer å skal drepe de. Står ved siden av de. Som vedkomenet har sagt selv. Du er kanskje ferdig sonet men samfunnet glemmer aldri. Du vil aldri slippe unna den delen av deg. Jeg tror få folk er klar over hvor vanskelig det er å leve med det de har gjort. Vedkommenet jeg kjenner har prøvd å ta livet sitt 6 ganger. Er bare flaks at han/hun lever. Anonymkode: 9ce3f...2e5
tannfortunge Skrevet 16. januar 2017 #11 Skrevet 16. januar 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selvfølgelig ikke de holdningene da jeg kjenner til grunnene for at noen kan komme i den situasjonen. Jeg mener at man har rett til å gå videre etter endt soning. Alle fortjener en ny sjanse uansett handlingen. Anonymkode: 9ce3f...2e5 Der må jeg si at jeg er svært uenig med deg. Enkelte monstre fortjener kun å dø. Som et eksempel, jeg synes det er beklagelig at ABB ikke ble skutt på Utøya. Flott at vi har sindige politimenn i Norge, men han hadde ikke trengt å leve videre. Endret 16. januar 2017 av tannfortunge 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #12 Skrevet 16. januar 2017 Akkurat nå, tannfortunge skrev: Der må jeg si at jeg er svært uenig med deg. Enkelte monstre fortjener kun å dø. Men da er jo ikke vi noe bedre. Jeg syns det er forferdelig når barn blir skadet på noen måte men det gir ikke oss retten til å drepe for det. Anonymkode: 9ce3f...2e5 1
tannfortunge Skrevet 16. januar 2017 #13 Skrevet 16. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men da er jo ikke vi noe bedre. Jeg syns det er forferdelig når barn blir skadet på noen måte men det gir ikke oss retten til å drepe for det. Anonymkode: 9ce3f...2e5 Det som er fint er at vi kan ha ulike meninger. Mennesker som torturerer og/eller dreper titalls andre mennesker kan avlives, i mine øyne. Disse, for eksempel: https://en.wikipedia.org/wiki/Luis_Garavitohttps://en.wikipedia.org/wiki/Yang_Xinhaihttps://en.wikipedia.org/wiki/Andrei_Chikatilo
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #14 Skrevet 16. januar 2017 Det spørs nok litt på hvordan drapet skjedde og hvorfor.. Vet om en som ble drapsmann etter en fyllekrangel, A hadde slått til B som mistet balansen av slaget og slo hodet i en spiss sten og døde av skaden fra stenen. A ble dømt for uaktsomt drap. Jeg kjenner ikke vedkommende (var en kollega av x'en min), så vet ikke hvordan jeg ville forholdt meg... Uhell kan jo skje, og denne saken viser jo hvor fort ting kan skje, som man aldri hadde intensjon om skulle skje i det hele tatt... Så derfor veldig vanskelig å svare på spørsmålet ditt uten å vite omstendighetene rundt, TS... Anonymkode: 61d4b...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #15 Skrevet 16. januar 2017 Kjenner to som kunne ha kommet i skade for å drepe noen, den ene med kniv og den andre ved kvelning. Heldigvis gikk det bra, men det er utrolig hvor lite som kan skille mellom vold og drap. Jeg hadde lite kontakt med dem etterpå, ikke fordi de hadde sittet inne for vold og drapsforsøk, men fordi den ene hadde rusproblemer som ble verre og verre og den andre er vel en slags narssisist og virket som han ble verre også, eller kanskje vi bare ikke gikk overens lenger. Så jeg vil si, nei, det betyr ikke noe for meg hva folk har gjort, men personlighetstypene til dem som roter seg opp i slikt er ofte vanskelig å forholde seg til, så det kan være andre grunner til at jeg ikke vil ha så mye med dem å gjøre. Anonymkode: 3544c...389
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #16 Skrevet 16. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er holdningene rundt drapsmenn etter endt soning? syns du de har rett til å starte på nytt? ville du kuttet kontakten med noen om du visste at han/hun var dømt for drap? Anonymkode: 9ce3f...2e5 Nei, de har ikke rett til å starte på nytt, men det kommer an på. Alle ville nok kuttet kontakten. Anonymkode: 93dd8...d42
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #17 Skrevet 16. januar 2017 De burde ha fotlenke. Anonymkode: 93dd8...d42
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #18 Skrevet 16. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da er jo ikke vi noe bedre. Jeg syns det er forferdelig når barn blir skadet på noen måte men det gir ikke oss retten til å drepe for det. Anonymkode: 9ce3f...2e5 Altså, ærlig talt: "Jeg mener ikke Breivik bør få starte på nytt på samme måte som enhver annen dersom han slipper ut av fengsel, da handlingene hans var så uhyrlige, kyniske og jævlige at jeg mener de forfølger ham resten av livet." "Vel, da er du som ikke tilgir og han som skyter titalls uskyldige barn i hodet like ille". Det der med "da er vi ikke bedre enn ham!" er et sånt bullshit-argument folk har gjentatt så mange ganger at de tydeligvis tror på det selv etter hvert. Jeg hadde for ordens skyld selvfølgelig ikke gjort fyren noe som helst om han mot formodning ble løslatt en eller annen gang (noe jeg er rimelig trygg på at han ikke blir), men enkelte skal ikke få en ny sjanse. Det samme gjelder f.eks. pedofile overgripere som vodltar barn i 20 år. At jeg ikke er storsinnet nok til å unne dem et godt liv etterpå gjør ikke meg "like ille" som en som voldtar småbarn. Jeg er enig i at det kanskje gjør meg til en mindre vennlig person enn jeg ideelt sett skulle vært, men det er en viss moralsk forskjell på drap og voldtekt av barn og det å være langsint. Anonymkode: 81412...d1c
Thatsme Skrevet 19. januar 2017 #19 Skrevet 19. januar 2017 På 16.1.2017 den 3.49, tannfortunge skrev: Der må jeg si at jeg er svært uenig med deg. Enkelte monstre fortjener kun å dø. Som et eksempel, jeg synes det er beklagelig at ABB ikke ble skutt på Utøya. Flott at vi har sindige politimenn i Norge, men han hadde ikke trengt å leve videre. Da hadde han slippet veldig billig unna. Det er i grunn derfor jeg er i mot dødsstraff. De slipper billig unna og de eneste som blir straffet er familien til gjerningsmennene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå