Gjest LadyAntebellum Skrevet 15. januar 2017 #1 Skrevet 15. januar 2017 (endret) Hei! for et par år siden gikk jeg på lavkarbo, gikk ned 16 kg. Gikk tilbake til vanlig kosthold og gikk selvfølgelig opp igjen..nå skal jeg opereres pga en tilstand i ryggen, hvor operasjon er eneste utvei. Medfødt tilstand som har utviklet seg. Jeg må ned i vekt før operasjonen og generelt burde jeg gå ned i vekt da jeg er veldig stor. Ikke litt stor, men veldig. Tok opp lavkarboen igjen fordi jeg trives med kostholdet og takler godt denne måten og være streng med meg selv på. Har lettere for og sprekke på lavkalori. Har aldri sprukket på lavkarbo. Problemet mitt er at jeg går så sinnsykt treigt ned i vekt! Jeg har dårlig tid og føler at jeg gjør alt etter lavkarbo-boka. Prøver og være i ketose så er veldig streng. Men det er akkuratt som om kroppen streiker! Andre med slike erfaringer på lavkarbo som har knukket "koden" og fått det til og løsne? Iom at jeg har så mye og gå ned hadde jeg trodd at det skulle gå raskere nå i starten. Blæ Endret 15. januar 2017 av LadyAntebellum
Hyachint31 Skrevet 18. januar 2017 #2 Skrevet 18. januar 2017 Det er ikke unormalt at det går tregere ned når man har forsøkt lavkarbo tidligere. Hvor lenge siden er det du startet opp igjen ? Spiser du meieri produkter? Kunstig søtning ? Brøderstatning? Det kan for mange være vektstoppere og du kan i såfall prøve å unngå det en periode for å se om det har effekt 😊 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #3 Skrevet 18. januar 2017 Du er på feil underforum. Du får sikkert mer hjelp på Kosthold, trening og sport. Anonymkode: f9d29...609 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #4 Skrevet 18. januar 2017 Har du lest/sett på kostdoktorn.se? Jeg vil anbefale å teste periodisk faste (hvor du spiser innenfor 12 eller 8 timer om dagen, eller en gang om dagen eller på en annen måte) sammen med lavkarbo/LCHF og se videoene med Jason Fung (Kanadisk nyrespesialist) som forklarer godt om forskjellene mellom faste og sult. http://www.kostdoktorn.se/medlem/forelasningar/fung-sd#more-567314 (du kan ta en gratismåned og se de videoene du vil) Lykke til. Jeg må ofte ha mere fett en periode om jeg har spist litt for mye karber. Anonymkode: b98ec...a2f
Pringle Skrevet 18. januar 2017 #5 Skrevet 18. januar 2017 (endret) Enten har du for store forventninger til hvor fort du kan gå ned, eller så spiser du mer enn du gjorde forrige gang. Er du i mindre aktivitet enn før, vil det også spille inn. Endret 18. januar 2017 av Pringle 1
Hot mess Skrevet 18. januar 2017 #6 Skrevet 18. januar 2017 Det er jo ikke noe magisk med lavkarbo, ikke noen kode å knekke. De aller fleste spiser færre kalorier på lavkarbo enn de gjorde før, grunnet faktore som mer begrenset matutvalg, mindre andel kaloritett junk-mat i kosten, metthetsfølelsen en får av å få nok fett og ha jevnt blodsukker- mange kan ende med å spise mindre fordi maten bare ikke er så spennende. Det er gjerne de som lykkes også. Utover at du spiser mindre og derfor holder kaloriinntaket nede uten å nødvendigvis telle kalorier, kan vel økt proteininntak og at kroppen må bruke fett som brennstoff, muligens gi en termogen effekt som gjør at du forbrenner rundt 200 kcal ekstra, totalt. I beste fall. Det er så og si ingenting. Meieriprodukter og erstatningsprodukter som lavkarbobrød- og godterier blir ofte nevnt som faktore som kan hindre vekttap (såkalte partystoppere), men det kommer vel helt ærlig av at både meieriprodukter, lavkarbobrød, pasta, sjokolade, etc, smaker godt, ofte er energirike/energitette, slik at du sannsynligvis spiser flere kalorier når du spiser dem. Hvis du står fast, se over hvor mange kalorier du spiser/forbrenner. At de selger inn lavkarbo som enten kur eller livsstil der du ikke trenger telle kalorier, gjelder bare så lenge du går ned uten å gjøre det. Og det betyr ikke at du ikke kan gjøre det. Så: kutt ut barer og sjokolade og brødmat hvis du spiser sånt, spis ren, kjedelig mat- egg, kjøtt, fisk, grønnsaker! Se over kaloriene, lavkarbo er bare en måte å spise mindre/passe mengder. Å spise sånn er et hjelpemiddel, ikke hele løsningen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #7 Skrevet 18. januar 2017 Prøv eggfaste. Det kan booste prosessen. Jeg husker ikke helt hva man spiser, men hvis du googler finner du kjapt ut av det. Anonymkode: e14ac...83b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #8 Skrevet 19. januar 2017 17 timer siden, Hot mess skrev: Det er jo ikke noe magisk med lavkarbo, ikke noen kode å knekke. De aller fleste spiser færre kalorier på lavkarbo enn de gjorde før, grunnet faktore som mer begrenset matutvalg, mindre andel kaloritett junk-mat i kosten, metthetsfølelsen en får av å få nok fett og ha jevnt blodsukker- mange kan ende med å spise mindre fordi maten bare ikke er så spennende. Det er gjerne de som lykkes også. Utover at du spiser mindre og derfor holder kaloriinntaket nede uten å nødvendigvis telle kalorier, kan vel økt proteininntak og at kroppen må bruke fett som brennstoff, muligens gi en termogen effekt som gjør at du forbrenner rundt 200 kcal ekstra, totalt. I beste fall. Det er så og si ingenting. Meieriprodukter og erstatningsprodukter som lavkarbobrød- og godterier blir ofte nevnt som faktore som kan hindre vekttap (såkalte partystoppere), men det kommer vel helt ærlig av at både meieriprodukter, lavkarbobrød, pasta, sjokolade, etc, smaker godt, ofte er energirike/energitette, slik at du sannsynligvis spiser flere kalorier når du spiser dem. Hvis du står fast, se over hvor mange kalorier du spiser/forbrenner. At de selger inn lavkarbo som enten kur eller livsstil der du ikke trenger telle kalorier, gjelder bare så lenge du går ned uten å gjøre det. Og det betyr ikke at du ikke kan gjøre det. Så: kutt ut barer og sjokolade og brødmat hvis du spiser sånt, spis ren, kjedelig mat- egg, kjøtt, fisk, grønnsaker! Se over kaloriene, lavkarbo er bare en måte å spise mindre/passe mengder. Å spise sånn er et hjelpemiddel, ikke hele løsningen. Det er litt flere faktorer som påvirker resultatet enn bare kaloriinntaket, det er mye mer fysiologi innblandet der. Som samspillet mellom insulin og glukagon. Glukagon gir tilgang til å bruke kroppsfett som energi og går opp når insulinet går ned. Dersom man over lengre tid lever på lavkalori eller har insulinproblemer så vil også basalforbrenning gå ned. Mye mer enn man kan tillegge eventuell nedgang i kroppsmasse. Dersom man i tillegg spiser slik at blodsukkeret og dermed insulinet ligger jevnt høyt/for høyt og man blir insulinresistent. Jeg vet jeg linker til samme kilde som i sted og at det kan virke som jeg ikke har lest mer, men jeg synes Jason Fung forklarer forståelig samtidig som han legger ved kilder og at han lar masse ligge åpent på nett. Her viser han hvordan metabolismen hos deltagerne i en sesong av The Biggest Loser endret seg over tid og forble endret. Ikke til det bedre. https://intensivedietarymanagement.com/biggest-loser-diet-explained/ Han anbefaler periodisk faste av forskjellig lengde fordi det er enklere å gjennoføre for og forklarer til "alle", enn å få alle til å spise lavkarbo(høyfett). Kombinasjonen gir enda bedre resultater. Det er egentlig ganske skremmende å se hvordan man kan ødelegge finstemte systemer i kroppen ved feilernæring. Det er godt mulig å ha masse lagret energi på kroppen og samtidig være underernært. Anonymkode: b98ec...a2f
Hot mess Skrevet 19. januar 2017 #9 Skrevet 19. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er litt flere faktorer som påvirker resultatet enn bare kaloriinntaket, det er mye mer fysiologi innblandet der. Som samspillet mellom insulin og glukagon. Glukagon gir tilgang til å bruke kroppsfett som energi og går opp når insulinet går ned. Dersom man over lengre tid lever på lavkalori eller har insulinproblemer så vil også basalforbrenning gå ned. Mye mer enn man kan tillegge eventuell nedgang i kroppsmasse. Dersom man i tillegg spiser slik at blodsukkeret og dermed insulinet ligger jevnt høyt/for høyt og man blir insulinresistent. Jeg vet jeg linker til samme kilde som i sted og at det kan virke som jeg ikke har lest mer, men jeg synes Jason Fung forklarer forståelig samtidig som han legger ved kilder og at han lar masse ligge åpent på nett. Her viser han hvordan metabolismen hos deltagerne i en sesong av The Biggest Loser endret seg over tid og forble endret. Ikke til det bedre. https://intensivedietarymanagement.com/biggest-loser-diet-explained/ Han anbefaler periodisk faste av forskjellig lengde fordi det er enklere å gjennoføre for og forklarer til "alle", enn å få alle til å spise lavkarbo(høyfett). Kombinasjonen gir enda bedre resultater. Det er egentlig ganske skremmende å se hvordan man kan ødelegge finstemte systemer i kroppen ved feilernæring. Det er godt mulig å ha masse lagret energi på kroppen og samtidig være underernært. Anonymkode: b98ec...a2f Jeg vet at jeg i svaret mitt både forenklet og generaliserte, det er masse små mekanismer vi både kan ødelegge, som vi ikke har kontroll over (f.eks stress), det er masse smådetaljer man kan tweake på, som man ikke engang helt kan se om har effekt- jeg har spurt-intervaller med i løpeøkta mye fordi det kan øke leptin-nivåene, og bruker selv lavkarbo og periodisk faste som verktøy - og har merket meg at streng diett kombinert med for lang faste syntes å ikke gjøre kroppen min særlig begeistret, slik kvinner kan oppleve. Hvis man først skal gå i detaljer, er det innmari mye som kan hindre/hjelpe på under vekttap, å holde vekta, eller bare føle seg bra. Men, TS spurte ikke om "hvordan/hvorfor funker lavkarbo". Hun har dårlig tid, hun må ned i vekt, og hun lurer på hva hun gjør som ikke funker. Og da er det faktisk logisk å se på de mest åpenbare feilene. For å sette det på spissen: hvis du spiser 3000 kcal om dagen og ikke rører på deg, og er overvektig, er det i mine øyne ikke naturlig å finne ut om ubalanse i tarmfloraen har bidratt til vektproblemet. Og når TS vil ned, og vil ned kjapt, og vil ha en "kode", tenker jeg at det er greit å prøve det mest åpenbare først. Nå er ikke observasjoner fra forum noe solid empirisk grunnlag for å påstå at noe er tilfelle, men jeg har merket meg at veldig mange jeg har sett som virkelig har slitt med lavkarbo, ofte er flittige bakere av lavkarbokaker, de med mest peiling på alt sukkerfritt iherb fører, og gjerne de som visst surfer matprat.no og finner oppskrifter de vil gjøre lavkarbo. For all del, hvis man skal gjøre lavkarbo til en livsstil på sikt, bør man bli kreativ med det mer begrensede utvalget matvarer, men perioden man skal ned i vekt er kanskje ikke den rett tidspunkt for å prøve nye oppskrifter, lese om mat, lage mat, tenke mest mulig på mat? Altså, når jeg ser folk lure på om tomater kanskje er en "partystopper" for vekktapet deres, når de bruker mye tomatsaus på lavkarbopizza og i lavkarbolasagne, tenker jeg at det kanskje ikke er tomatene. Og det er den viktigste koden å knekke, tror jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #10 Skrevet 19. januar 2017 2 timer siden, Hot mess skrev: Jeg vet at jeg i svaret mitt både forenklet og generaliserte, det er masse små mekanismer vi både kan ødelegge, som vi ikke har kontroll over (f.eks stress), det er masse smådetaljer man kan tweake på, som man ikke engang helt kan se om har effekt- jeg har spurt-intervaller med i løpeøkta mye fordi det kan øke leptin-nivåene, og bruker selv lavkarbo og periodisk faste som verktøy - og har merket meg at streng diett kombinert med for lang faste syntes å ikke gjøre kroppen min særlig begeistret, slik kvinner kan oppleve. Hvis man først skal gå i detaljer, er det innmari mye som kan hindre/hjelpe på under vekttap, å holde vekta, eller bare føle seg bra. Men, TS spurte ikke om "hvordan/hvorfor funker lavkarbo". Hun har dårlig tid, hun må ned i vekt, og hun lurer på hva hun gjør som ikke funker. Og da er det faktisk logisk å se på de mest åpenbare feilene. For å sette det på spissen: hvis du spiser 3000 kcal om dagen og ikke rører på deg, og er overvektig, er det i mine øyne ikke naturlig å finne ut om ubalanse i tarmfloraen har bidratt til vektproblemet. Og når TS vil ned, og vil ned kjapt, og vil ha en "kode", tenker jeg at det er greit å prøve det mest åpenbare først. Nå er ikke observasjoner fra forum noe solid empirisk grunnlag for å påstå at noe er tilfelle, men jeg har merket meg at veldig mange jeg har sett som virkelig har slitt med lavkarbo, ofte er flittige bakere av lavkarbokaker, de med mest peiling på alt sukkerfritt iherb fører, og gjerne de som visst surfer matprat.no og finner oppskrifter de vil gjøre lavkarbo. For all del, hvis man skal gjøre lavkarbo til en livsstil på sikt, bør man bli kreativ med det mer begrensede utvalget matvarer, men perioden man skal ned i vekt er kanskje ikke den rett tidspunkt for å prøve nye oppskrifter, lese om mat, lage mat, tenke mest mulig på mat? Altså, når jeg ser folk lure på om tomater kanskje er en "partystopper" for vekktapet deres, når de bruker mye tomatsaus på lavkarbopizza og i lavkarbolasagne, tenker jeg at det kanskje ikke er tomatene. Og det er den viktigste koden å knekke, tror jeg. Jeg skjønner hva du mener og er helt enig i at erstatningsprodukter er noe av det første man bør se på og minimere. Jeg reagerte på det du skrev fordi jeg har opplevd mange som tror at grunnen til at man går ned på lavkarbo er kun fordi man spiser mindre og at de som hevder noe annet lurer seg selv. Enten ved å tro at de spiste mer før eller fordi de ikke spiser så mye som de tror "nå". Selv går/gikk jeg raskere ned når jeg øker/økte inntaket av riktig mat. For meg betyr det godt med animalske produkter og tilhørende animalsk fett, hjemmekokt kraft og litt grønnsaker - mest som krydder. Jeg har spist og spiser mye mer enn antatt dagsbehov og fått en bedre helse og vekt, og det er stabilt så lenge jeg ikke lar meg lure av sukker som jeg har et anstrengt forhold til psykisk. Jeg tror oppriktig at om man får en balanse i hormonsystemet så vil appetitten regulere seg etter det behovet kroppen har. Da kan man bli mer sulten eller mindre sulten, men den beste løsningen ligger etter en stund i at kroppen får signalisere behovet - ikke i måling og veiing eller en slavisk tro på at mindre mat nødvendigvis gir mindre vekt. Anonymkode: b98ec...a2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå