Gå til innhold

Angst for å trene - føler meg dum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann på 26 som er bosatt i Oslo. Jeg føler selv at jeg har noen få kilo ekstra på kroppen som har lagt seg på magen. Jeg kan absolutt ikke kategoriseres som overvektig, men har et fettlag på magen som jeg ønsker å bli kvitt for å få flatere mage. Jeg ønsker derfor å trene bort dette, men har aldri trent tidligere. Føler meg derfor veldig malplassert på et treningsstudio og har en frykt for at alle skal se på meg og le av at jeg ikke kan å bruke treningsutstyret riktig. Føler at jeg vil bli latterliggjort. Jeg eier heller ikke noe treningstøy og føler angst for å gå på sportsbutikken for å handle treningsklær siden jeg ikke vet hva jeg trenger av klær. 

Har dere noen tips til hvordan jeg kan overvinne disse følelsene? Jeg har så lyst, men det stopper som sagt opp allerede før jeg kommer meg på sportsbutikken for å kjøpe treningstøy grunnet angst for å vite for lite om temaet. I mellomtiden går jeg bare her hjemme og legger kanskje på meg mer som blir vanskeligere å fjerne etterhvert. Føler alle andre som trener er topptrente og muskuløse, så føler ikke jeg passer inn på trening. 

Anonymkode: d2b79...579

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker bare at alle andre har sett like dumme ut som meg en gang. Bonusen for deg er at det er januar nå, og det er SÅ mange nybegynnere på treningssentrene rundt omkring, du trenger ikke engang å tenke på dem som har vært det, fordi det ER mange av "deg" der. Samtidig bryr de færreste på trening seg om hva andre driver med, det hender man kommer borti en og annen bedreviter som skal blande seg, men det er de som oppfører seg rart, ikke du. 

Et annet tips er jo å rett og slett begynne med en time eller to med personlig trener, så du får lært det helt grunnleggende, da har du mer peiling når du først begynner. Men generelt: Det er ingenting å være redd for. Alle har vært nybegynnere en gang, og de fleste har mer enn nok med seg selv på trening. 

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor må på treningssenter? Hva med å bare jogge ute f.eks?

Anonymkode: 03411...fbb

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo kjøpe en PT-time første gangen du skal på treningssenter for å lære deg å bruke forskjellig utstyr. Riktig teknikk er viktig for å forebygge skade, og om du ikke har peiling i det hele tatt på trening så bør du kanskje ha et par flere timer for å lære god oppvarming og uttøyningsøvelser i tillegg til at du må forstå hva formålet med det du trener er.

Det du trenger av klær er en god treningsbukse eller to, et par trenings t-skjorter (som er smak og behag i stoff og form) og så er det godt med en treningsgenser med glidelås halvveis ned foran, men det må man jo finne ut selv om man trenger. Joggesko bør du få hjelp av personalet i butikken til å finne deg. 

Anonymkode: f9c47...658

• Liker 2
Gjest lizard queen
Skrevet

Da passer det vel fint å begynne nå, som det er masse newbies på sentrene :) Sist jeg var på trening var 3/4 av de andre som var der helt grønne virka det som, de brukte mer tid på å gjøre halvhjertede situps og å glo rundt seg enn på å faktisk trene :P 

Og du, det er INGEN som bryr seg. Alle har vært nye en gang, så lenge du oppfører deg fint er det ingen som tenker noe negativt om deg :) 

Jeg pleide å føle at folk stirra, men nå er jeg på det punktet at jeg stiller meg opp i doggy og tar kick back på smithmaskina flere ganger i uken, midt i gymmet med ørten mannfolk rundt, og folk bryr seg faktisk ikke så jævlig mye. :P 

Skrevet

Søk opp Fitnessblender på Youtube! Du trenger ikke dra på studio for å trene vet du! :) Jeg selv sliter med angst for å trene, og har løst det ved å trene hjemme rett og slett. Det er minst like effektivt med mindre man vil ha veldig store resultater, type svære muskler osv. En helt normal kropp som er i god form er mitt mål og med trening hjemme er det oppnåelig. :) Så går jeg en tur eller tar meg en joggetur i blant. :) 

Anonymkode: 66b7b...a54

Skrevet

Alle kan kjenne seg igjen den følelsen der. Vi har alle vært der! Men book gjerne et par PT-timer i starten, så du blir mer trygg og lærer deg diverse øvelser. Om du ikke ønsker det er det en god ide å lese seg opp litt først, og se på nybegynnerøvelser som du kan teste ut. 

Anonymkode: e4249...ce0

Skrevet

Jeg gikk til PT i begynnelsen for å bli komfortabel. Nå går det greit aleine :) Dersom du ikke har mulighet til det, så er det bare å sjekke øvelser på treningsapp mellom settene. Mange apper har instruksjonsvideoer til øvelseskjøret. Eventuelt kan du gå på timer og bare få instruksjon :)

• Liker 1
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Skjønner deg så godt, har vært der selv. Treningsklær er ikke så veldig vanskelig, vanlig joggebukse og en ensfarget t-shirt holder i massevis. Mange treningssenter tilbyr gratis time hvor du får hjelp til å bli kjent med ulike apparat og laget et program. Det er mange ulike mennesker på treningsstudio, alt fra de supertrente, til pensjonistklubben som drar for å trene og drikke kaffe sammen, til småbarnsmødre som forsøker å trene opp kroppen igjen (slik som undertegnede 😊) når du først er kommet over den dørstokken vil du se at de fleste er mer enn nok opptatt med segselv, så at folk vil følge deg med argusøyne er høyst usannsynlig. ikke la dine bekymringer  sette begrensninger for dine drømmer og mål. Lykke til! 

Skrevet

Hvis ingen bryr seg, hvorfor er det da så veldig mange excersise/gym fail-videoer av folk som dummer seg ut på treningssenter?

Skjønner veldig godt at du er skeptisk. Jeg ville heller lastet ned en app eller kjøpt noen joggesko.

Anonymkode: 01751...3e7

• Liker 3
Skrevet

Ta det fra en som er superovervektig: 

Meld deg inn, ev. få en time med PT og så bare drar du dit og trener. Alle som en surrer rundt i sin egen lille boble og trener. Har aldri blitt lagt merke til, eventuelt lagt merke til atjeg har blitt lagt merke til 😁

Lag deg en plan for hva du skal trene, og så gjør du det bare.

har flyttet en del, og bytta sentre ofte. En god slagplan er å begynne med ellipse/mølla/romaskin. Da varmer du opp OG får tid til å rekognosere. Se deg rundt på apparater og planlegg hvor du drar etterpå. Fake it till you make it.  😉

Anonymkode: aee82...5aa

• Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ingen bryr seg, hvorfor er det da så veldig mange excersise/gym fail-videoer av folk som dummer seg ut på treningssenter?

Skjønner veldig godt at du er skeptisk. Jeg ville heller lastet ned en app eller kjøpt noen joggesko.

Med tanke på hvor mange som går på treningssenter, så er det vel ikke så mange gym fail-videoer der ute :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Forstår veldig godt hvordan du har det, da jeg har hatt det sånn selv. Nå og da synes jeg fortsatt det er ubehagelig å trene forran andre, men jeg er veldig mye mer komfortabel enn jeg var i begynnelsen.

Det jeg gjorde var at jeg ble medlem på et treningsstudio som er åpent 24 timer (Fitness24Seven), og til å begynne med gikk jeg bare på trening når jeg visste det var ingen eller nesten ingen andre der, typ midt på natta og grytidlig om morgenen i helgen. Siden jeg var alene følte jeg meg mye friere til å prøve ut ting og dumme meg ut, og jo mer vant jeg ble med øvelsene, jo lettere var det å trene når det var mange andre rundt meg.

Jeg forstår godt om det ikke passer din døgnrytme, men for meg funket det veldig bra siden jeg jobber mye natt og et av senterene ligger rett ved siden av jobben. Absolutt verdt et forsøk om du har mulighet til det.

Endret av noragrets
  • Liker 1
Gjest lizard queen
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ser på gym fail videoer så er det ganske ekstreme tilfeller stort sett, type folk som bruker nedtrekk maskinen som hoppetau.. :P 

Gjest hva som helst
Skrevet

Jeg ser hele tiden overvektige eller feite folk på treningssenteret, og jeg tenker jo ikke at de ikke har noe der å gjøre. Det tror jeg ikke noen andre gjør heller.

Dessuten er det helt naturlig at man ikke vet hvordan alle maskiner fungerer, eller hvor alt sammen er på treningssenteret. Jeg har selv trent i en god del år nå, og må innimellom bruke litt tid for å finne ut hvordan en maskin/øvelse fungerer dersom jeg skal prøve noe nytt. Og det er ingen som følger så nøye med på deg at de ser at du ikke vet hva du driver med (med mindre du gjør noe åpenbart megateit (det gjør du sannsynligvis ikke))

Skrevet

Hva er egentlig poenget med treningsstusio?

Å kaste masse penger rett ut av vinduet, når man kan trene hjemme...

"treningsklær" er stort sett fullstendig unødvendige, det også.

Anonymkode: 63aa3...ad3

Skrevet

Uffa, TS.

Jeg bor i Oslo og fikk egentlig mest lyst til å ta deg med på en skikkelig tur i Marka. Der er det i hvert fall ingen som stirrer. Jeg kunne til og med vært med deg på treningsstudio, selv om jeg ikke har vært på et selv på årevis.

Anonymkode: 6826e...1d5

Skrevet

Har det litt som deg, men jeg skal melde meg inn nå. Har sjekket nøøøye, og der jeg skal trene får man en gratis veiledningstime når man melder seg inn. Tror det er ganske vanlig rundt omkring. Jeg har også sjekket på nettet etter forslag til nybegynnerprogram. Dessuten må jeg trene tidlig på morgenen pga jobb. Har kommet fram til at det sikkert ikke er så mange andre der kl 6, heller, det er jo en ekstra bonus :) Ang klær har jeg heller ikke så mye treningsklær, men har funnet frem noe som må kunne brukes. Gidder ikke å svi av flere tusen på treningsklær nå, det kan heller være motivasjon/ belønning etter hvert. Synes du bare skal gjøre det!

Anonymkode: acc47...579

Skrevet

Tips til klær - se på hva noen andre har eller gå på en sportsbutikk og si hva du vil ha. Spennet her er ganske stort og så lenge du ikke stiller i dongeri så er du på rett spor.

Hva skal du trene? Da jeg begynte på SATS en gang (for mange år siden, sluttet nå) fikk jeg en time med en trener. Hun laget et program for meg og viste meg øvelsene, evt korrigerte meg. Jeg hadde allerde da grei peiling, men noen øvelser hadde jeg ikke gjort før og da var det greit å få selvtilliten på dem.

Jeg tror det er viktig at du har en hensikt med å gå på studioet og en plan. Ikke gå rundt og prøv litt her og litt der, men ha et program du følger. Du kan gjerne justere litt etterhvert,men å bare møte opp og gå fra maskin til maskin som er ledig blir fort tull og du får ikke en god økt.

Du kommer nok ikke til å gjøre noe feil noen ler av, nøkkelen er å føle at du har selvtillit til det du holder på med, så er det alltid mindre justeringer underveis, bytte øvelser/grep osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...