AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #1 Skrevet 15. januar 2017 Jeg er en egenskap jeg ikke liker ved meg selv, og det er at jeg ofte er dårlig til å ha egne meninger om saker og ting. Hvis jeg hører noen fortelle sitt syn på en sak tenker jeg ofte "åja, det var smart sagt". Og tenker ikke mer på det. Men så kan jeg høre en annen person si sin mening og da tenker jeg også "åja, det der var også smart"... føler meg så dum i hodet når det skjer. Føler at jeg er så ukritisk. Og det selv om jeg har høyere utdanning og ser på meg selv om ganske oppegående. Det er flaut. Hvordan kan jeg blir flinkere til å ha egne meninger? Vil gjerne ha seriøse svar på dette. Det er flaut og jeg føler meg dum... Anonymkode: 4a4dd...d8a 4
Sheherasade Skrevet 15. januar 2017 #2 Skrevet 15. januar 2017 Et av problemene i dag, spesielt med politikere og i debatter, er at folk er så opptatt av å vinne at de ikke er i stand til å moderere seg og endre mening når de blir presentert med gode argumenter og fakta. Så det å kunne høre på andre og se at de har et poeng synes jeg er en god egenskap, ikke dårlig. Det er bedre enn å stagnere med synspunkter som er basert på lite opplyste perspektiver og dårlig kunnskap. Om du ønsker å ha egne meninger er det bra å danne seg en oversikt over alle argumenter og fakta først. Men om du senere blir presentert for bedre argumenter og nye fakta, er jo det noe du må ta hensyn til og bestemme om det veier opp for ditt tidligere utgangspunkt. 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #3 Skrevet 16. januar 2017 Man må ikke alltid ha en mening. Noen ganger er det greit å si at man ser poeng på begge sider, eller at man ikke vet nok til å ha en mening eller at man ikke er så opptatt av akkurat den saken Anonymkode: ce9e1...faa 8
Gjest Overrasket Skrevet 16. januar 2017 #4 Skrevet 16. januar 2017 (endret) Se etter noen grunnleggende, eller overordnede, prinsipper og verdier som du virkelig tror på, og som kan indikere hvor du bør havne i forskjellige spørsmål. Flinke politikere, da tenker jeg ikke nødvendigvis på enhver som når rikspolitisk status basert på spill og hestehandel, men politikere jeg virkelig synes er flinke, er folk som har en rød tråd i prinsippene og meningene som forfektes. Kall det gjerne en ryggmarksrefleks som sier "ja, dette er riktig for meg fordi det er i tråd med de grunnleggende prinsippene og verdiene jeg tror på" eller "nei, dette strider mot de prinsippene og er galt for meg". Slike prinsipper kan vi kalle ideologi, men det kan være mer enn ideologi også. F.eks.: Synes du det bra for samfunnet at politikere lager mange påbud og forbud for å gripe mer inn i detaljer i folks hverdag, eller tror du at samfunnet som helhet er best tjent med at politikere lager så få påbud og forbud som mulig. Hvis du har en bestemt mening om dette eksempelet er det plutselig mange relaterte spørsmål som det blir lettere å ta et standpunkt til. (Dette er bare ett eksempel, det finnes drøssevis av lignende verdier). Endret 16. januar 2017 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #5 Skrevet 16. januar 2017 Kan du gi noen konkrete eksempler? Det høres litt ut som du ikke er så flink til å ordlegge deg og argumentere for dine syn, så dersom du treffer noen som er det, blir du lett overbevist. Man kan ordlegge seg godt, men likevel ta feil. Anonymkode: 493b2...4d2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #6 Skrevet 16. januar 2017 Hvorfor tenkte alle politikk. Ikke alle debatter handler om politikk. Anonymkode: ead57...d15
Gjest Overrasket Skrevet 16. januar 2017 #7 Skrevet 16. januar 2017 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tenkte alle politikk. Ikke alle debatter handler om politikk. Anonymkode: ead57...d15 Det er et godt poeng det, men det er faktisk mange spørsmål som kanskje ikke akkurat er valgkamp-mat, men som kan relateres til eller samsvare med et grunnsyn og grunnverdier som man også finner i politikken. Det var en tråd for en stund siden som handlet om hva man synes om å bruke forskjellige sokker samtidig, altså ulike sokker på føttene sine. Vel, hvis du synes det er viktig med et konformisk samfunn kan du være mer tilbøyelig til å mene at alle bør alltid gå med et likt sokkepar på føttene. Hvis du er mer for frihet til enkeltmennesket kan du være mer tilbøyelig til å mene at det ikke egentlig er så veldlig farlig om man bruker like eller forskjellige sokker. Endret 16. januar 2017 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #8 Skrevet 16. januar 2017 22 timer siden, Sheherasade skrev: Et av problemene i dag, spesielt med politikere og i debatter, er at folk er så opptatt av å vinne at de ikke er i stand til å moderere seg og endre mening når de blir presentert med gode argumenter og fakta. Så det å kunne høre på andre og se at de har et poeng synes jeg er en god egenskap, ikke dårlig. Det er bedre enn å stagnere med synspunkter som er basert på lite opplyste perspektiver og dårlig kunnskap. Om du ønsker å ha egne meninger er det bra å danne seg en oversikt over alle argumenter og fakta først. Men om du senere blir presentert for bedre argumenter og nye fakta, er jo det noe du må ta hensyn til og bestemme om det veier opp for ditt tidligere utgangspunkt. Dette kan du ikke seriøst mene. Danne seg en oversikt over alle argumenter og fakta? Man må jaggu ha all verdens tid eller ikke noe liv til det her. Anonymkode: ead57...d15 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #9 Skrevet 16. januar 2017 1 minutt siden, Overrasket skrev: Det er et godt poeng det, men det er faktisk mange spørsmål som kanskje ikke akkurat er valgkamp-mat, men som kan relateres til eller samsvare med et grunnsyn og grunnverdier som man også finner i politikken. Sant nok. Anonymkode: ead57...d15
Gjest Superbruker7 Skrevet 17. januar 2017 #10 Skrevet 17. januar 2017 Du kan jo starte med å lese deg opp om ting.
Mari Y Skrevet 18. januar 2017 #11 Skrevet 18. januar 2017 Jeg kunne skrevet en hel bok om dette. Men jeg har inntrykk av at dette er spesielt ift enkelte grupper i samfunnet, eller diverse temaer. Dersom folk kvier seg for å ytre seg i det offentlige rom, har man et problem. Spesielt tankevekkende er det at man ikke bør henge ut andre i offentlige debatter pga sine meninger. En sak var om en person som skulle teste ut reaksjonene til folk ved å ha negative holdninger til islam. Han ble fort avvist, og forklarte at han fikk kjenne på at å isolere folk er noe ekstreme miljøer kan tjene på. Dersom man er uenig bør man komme med gode motargumenter, og evt fakta. Men man kan ikke egentlig forvente at folk skal ha de samme meningene hele tiden. Så da får vedkommende selv avgjøre om de tror på fakta som representeres eller ikke. Men jeg har ingenting mot at man diskuterer og konfronterer meninger i det offentlige rom. Dog skal man konfrontere, bør man kanskje tenke på hvordan man gjør det, og hvorfor man gjør det.
Gjest Jon Are Skrevet 19. januar 2017 #12 Skrevet 19. januar 2017 egne meninger i forhold til hva da?faglige spørsmål? personlige dilemmaer? klær og stil? jeg var nok ganske lik deg før. Jattet litt med alle andre. Nå som livet mitt har blitt bedre , så har jeg også våget å være meg selv. I forhold til faglige spørsmål, hører jeg alltid med flere. Jeg er glad i å snekre og holde på hjemme selv, men hører alltid med en byggmester(gjerne flere) dersom jeg er usikker på noe. Personlige dilemmaer, vet jeg som regel svaret på selv. Forskejllen da o gnå er at jeg ikke trenger andres bekreftelse for å gjøre et valg. Ønsker jeg ikke noen i livet mitt lengre, kutter jeg de rett ut og spør aldri om det var riktig eller ikke. Jeg vet dette selv, og at valget er veloverveid. Tror du må våge å stole mer på deg selvog ikke se slik opp til andre. med hilsen fra Jon Are
Tatja Skrevet 19. januar 2017 #13 Skrevet 19. januar 2017 På Sunday, January 15, 2017 den 22.10, AnonymBruker skrev: Jeg er en egenskap jeg ikke liker ved meg selv, og det er at jeg ofte er dårlig til å ha egne meninger om saker og ting. Hvis jeg hører noen fortelle sitt syn på en sak tenker jeg ofte "åja, det var smart sagt". Og tenker ikke mer på det. Men så kan jeg høre en annen person si sin mening og da tenker jeg også "åja, det der var også smart"... føler meg så dum i hodet når det skjer. Føler at jeg er så ukritisk. Og det selv om jeg har høyere utdanning og ser på meg selv om ganske oppegående. Det er flaut. Hvordan kan jeg blir flinkere til å ha egne meninger? Vil gjerne ha seriøse svar på dette. Det er flaut og jeg føler meg dum... Anonymkode: 4a4dd...d8a Jeg tror at det kan være et tegn på modenhet hos deg. Du er blitt så voksen at du ikke ser ting i svart/hvitt. Ting har ofte ikke konkrete riktige eller gale svar, men kan sees fra flere sider. Kan også være et tegn på at du har empati.
Sheherasade Skrevet 21. januar 2017 #14 Skrevet 21. januar 2017 På 16 Jan 2017 den 21.03, AnonymBruker skrev: Dette kan du ikke seriøst mene. Danne seg en oversikt over alle argumenter og fakta? Man må jaggu ha all verdens tid eller ikke noe liv til det her. Anonymkode: ead57...d15 Ja, det var selvsagt det jeg mente. At hun skal sitte i timesvis og få oversikt over absolutt alt.
fuglekvitter__ Skrevet 22. januar 2017 #15 Skrevet 22. januar 2017 På 15.1.2017 den 21.10, AnonymBruker skrev: Jeg er en egenskap jeg ikke liker ved meg selv, og det er at jeg ofte er dårlig til å ha egne meninger om saker og ting. Hvis jeg hører noen fortelle sitt syn på en sak tenker jeg ofte "åja, det var smart sagt". Og tenker ikke mer på det. Men så kan jeg høre en annen person si sin mening og da tenker jeg også "åja, det der var også smart"... føler meg så dum i hodet når det skjer. Føler at jeg er så ukritisk. Og det selv om jeg har høyere utdanning og ser på meg selv om ganske oppegående. Det er flaut. Hvordan kan jeg blir flinkere til å ha egne meninger? Vil gjerne ha seriøse svar på dette. Det er flaut og jeg føler meg dum... Anonymkode: 4a4dd...d8a Det har nok en del å gjøre med at du ikke har høyere utdanning. Selv har jeg en høy utdannelse som sykepleier og mener selv at man lærer en del på veien i yrker som er sett på som "høyere" (siden det trolig har mye å si for deg).
CoolSistah Skrevet 22. januar 2017 #16 Skrevet 22. januar 2017 28 minutter siden, fuglekvitter__ skrev: Det har nok en del å gjøre med at du ikke har høyere utdanning. Selv har jeg en høy utdannelse som sykepleier og mener selv at man lærer en del på veien i yrker som er sett på som "høyere" (siden det trolig har mye å si for deg). Nå skrev jo TS at h*n har høyere utdanning da. Eller var innlegget ditt ironisk? Jeg skjønner deg godt TS, er litt sånn selv. Ofte tenker jeg at andre sannsynligvis har mer kunnskap om temaet og er bedre egnet til å uttale seg. Da synes jeg det er unødvendig av meg eller andre å forfekte et syn, bare for å mene noe, liksom. Jeg har inntrykk av at man MÅ ha sterke meninger om det meste idag, om man skal virke relativt opplyst. Særlig på videregående er dette viktig. Jeg synes egentlig det er litt dumt, da drukner jo meningene til folk som virkelig har noe å komme med og/eller brenner for noe i "støy". Selv mener jeg noe om dyrevelferd, og der skulle jeg ønske min stemme ble hørt. Det blir den ikke om absolutt alle skal ha synspunkter bare for å mene noe. Litt etter dagsform og hvilken vei vinden blåser. Jeg har endt opp med å argumentere litt for begge sidene dersom jeg blir spurt, og synes jo uansett det er veldig interessant å høre andres meninger, selv om det er sjelden jeg har noen sterke selv. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #17 Skrevet 22. januar 2017 14 timer siden, CoolSistah skrev: Nå skrev jo TS at h*n har høyere utdanning da. Eller var innlegget ditt ironisk? Jeg skjønner deg godt TS, er litt sånn selv. Ofte tenker jeg at andre sannsynligvis har mer kunnskap om temaet og er bedre egnet til å uttale seg. Da synes jeg det er unødvendig av meg eller andre å forfekte et syn, bare for å mene noe, liksom. Jeg har inntrykk av at man MÅ ha sterke meninger om det meste idag, om man skal virke relativt opplyst. Særlig på videregående er dette viktig. Jeg synes egentlig det er litt dumt, da drukner jo meningene til folk som virkelig har noe å komme med og/eller brenner for noe i "støy". Selv mener jeg noe om dyrevelferd, og der skulle jeg ønske min stemme ble hørt. Det blir den ikke om absolutt alle skal ha synspunkter bare for å mene noe. Litt etter dagsform og hvilken vei vinden blåser. Jeg har endt opp med å argumentere litt for begge sidene dersom jeg blir spurt, og synes jo uansett det er veldig interessant å høre andres meninger, selv om det er sjelden jeg har noen sterke selv. Det sto at han/hun ikke har høyere utdanning, og at det var grunnen til at han/hun hadde det slik, men det er jo redigert i ettertid. Anonymkode: 6c587...aa5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #18 Skrevet 22. januar 2017 TS her. Her var det mange gode og interessante svar. Jeg har tenkt litt, og innser at jeg tenker i utgangspunktet at mine synspunkter må være velbegrunnede og gjennomtenkte før jeg kan uttale meg om en sak. Jeg lider nok en del av dårlig selvfølelse. Det gjør at jeg begrenser min egen tankegang, og hindrer meg i å utforske mine ideer. Det kan gjelde saker som handler om politikk, men også saker vi diskuterer hjemme eller på jobben. Jeg blir også lett overbevist når noen ordlegger seg godt, og kan bli trollbundet av velformulerte uttalelser. Når det skjer føler jeg at jeg har tapt fordi jeg ikke klarer å ordlegge meg på samme måte. Derimot må jeg understreke at jeg selvfølgelig har egne meninger og har evne til å vurdere informasjonen jeg hører. Jeg tar ikke alt for god fisk. (Det var noen som nevnte høyere utdanning... jeg har det ja, og har ikke redigert innlegget i etterkant. Vet ikke helt hvor det kommer fra... ) Anonymkode: 4a4dd...d8a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #19 Skrevet 22. januar 2017 En god motivasjon til å bli flinkere til å si det du mener er ganske enkelt at man blir kjørt over i mange sammenhenger hvis man ikke gjør det, særlig i arbeidslivet. Anonymkode: 0bde6...b43
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #20 Skrevet 23. januar 2017 På 15. januar 2017 den 22.16, Sheherasade skrev: Et av problemene i dag, spesielt med politikere og i debatter, er at folk er så opptatt av å vinne at de ikke er i stand til å moderere seg og endre mening når de blir presentert med gode argumenter og fakta. Så det å kunne høre på andre og se at de har et poeng synes jeg er en god egenskap, ikke dårlig. Det er bedre enn å stagnere med synspunkter som er basert på lite opplyste perspektiver og dårlig kunnskap. Om du ønsker å ha egne meninger er det bra å danne seg en oversikt over alle argumenter og fakta først. Men om du senere blir presentert for bedre argumenter og nye fakta, er jo det noe du må ta hensyn til og bestemme om det veier opp for ditt tidligere utgangspunkt. Amen! Det å ha en mening er ok i seg selv. Det å være skråsikker og forsøke å vinne, ser bare dustete ut og er langt mer et tegn på manglende (ut)dannelse. Still spørsmål ved alt, alltid. Da vil du gradvis danne deg meninger. Men aldri innta en holdning om at de meningene er de beste. Åpne opp, la de beste argumentene synke inn og vei de mot den overbevisningen du allerede har. De smarteste menneskene er de som stiller spørsmål, undrer seg. Anonymkode: 8f575...079 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå