Gå til innhold

Vitaminer til (snart) prøvere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Førstegangsprøver! Da skal vi endelig starte prøvingen om 3 måneder:-) Jeg trener, spiser relativt sunt og planen er å (fortsette) å ta vanlige multivitaminer med Omega 3 samt begynne å ta Folat nå. Andre tips til forberedelser som kan gjøres før vi setter i gang? 

Jeg har et spørsmål til dere som har prøvd over lengre tid (over 6mnd) tar dere fremdeles Folat under prøvingen? Hva med disse gravid multivitaminene er disse å anbefale fremfor vanlige multivitaminer? Vet det er 0,2mg folat i disse og at dosen vil bli 0,6mg med folat (0,4mg) på siden i tillegg, men ser også folk tar mye høyere doser enn dette..

Jeg er så spent og gleder meg masse bare til å sette i gang! Men kjenner jeg må prøve å roe ned forventningene slik jeg ikke blir skuffet.. 

Anonymkode: 11494...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tillegg til de vitaminene du tar så bør mannen din begynne å ta vitaminer. På medicus i trondheim så anbefaler de Møllers total til mannen, og tilskudd av sink. 

Folat kan du stå på helt til du blir gravid og de 12 første ukene i svangerskapet. Det er ikke farlig å innta folat over et lengre tidspunkt. 

Anonymkode: 1bd04...9fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg til de vitaminene du tar så bør mannen din begynne å ta vitaminer. På medicus i trondheim så anbefaler de Møllers total til mannen, og tilskudd av sink. 

Folat kan du stå på helt til du blir gravid og de 12 første ukene i svangerskapet. Det er ikke farlig å innta folat over et lengre tidspunkt. 

Ok! Skal han begynne å ta vitmainer nå eller når vi setter i gang prøving? Holder det ikke med vanlig multivitmain til ham også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folat er vannløselig - dvs at du tisser ut det kroppen din ikke trenger. Ikke mulig å ta overdose. Det er en annen ting med fettløselige vitaminer som A, D og E hvis jeg ikke husker feil. De lagres i fettvevet ditt og kan være direkte skadelig dersom du tar mer enn anbefalt dagsdose :) viktig å tenke på spesielt under prøving og graviditet! 

Anonymkode: 3d688...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det beste rådet er å ikke lage dette til et kjempeprosjekt. Å bli gravid er en naturlig prosess og trenger ikke hauses opp til noe mer enn det er.

Anonymkode: aad28...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk folat. I tillegg anbefaler jeg Optimalsettet fra FitLine. Da får du i deg det du trenger av vitaminer og mineraler, og det er ikke mulig å overdosere. Bra for å forberede til en graviditet, og også bra når du har baby i magen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Bahir skrev:

Ok! Skal han begynne å ta vitmainer nå eller når vi setter i gang prøving? Holder det ikke med vanlig multivitmain til ham også?

Han kan bare sette igang å ta det nå, det er jo bare vitaminer, så ikke noe farlig :) Sink er bra for cellene, da mtp sædcellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor mye Sink mannen skal ta disse 3 mmd før? Her tar mannen multivitaminer med 12 mg sink og i tilegg egne sink tabletter på 25 mg, blir det for mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet hvor mye Sink mannen skal ta disse 3 mmd før? Her tar mannen multivitaminer med 12 mg sink og i tilegg egne sink tabletter på 25 mg, blir det for mye? 

Dette tror jeg du får best svar på hvis du googler :)

Anonymkode: 3d688...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at mannen ikke mangler d vitamin, det er funnet en sammenheng her......

Anonymkode: 3c5fa...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pass på at mannen ikke mangler d vitamin, det er funnet en sammenheng her......

Anonymkode: 3c5fa...aa2

Satser på at det holder med det som er i multivitaminene😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...