Elghund Skrevet 15. januar 2017 #1 Skrevet 15. januar 2017 Hei, klar over at google finnes, men. Synes katten vår drikker ganske ofte. Anslår det blir noe sånt som halvannet vannglass om dagen, når jeg ser på vannstanden i skåla. Men kan ta feil, har ikke fulgt så godt med. Hun er ung voksen og tror ikke det har vært noen forandring siden vi fikk henne for 4 mnd siden. Hva er vanlig?
Tvist Skrevet 15. januar 2017 #2 Skrevet 15. januar 2017 Hvor stort er ett vannglass hos deg? Katter drikker vanligvis ikke veldig mye.
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 16. januar 2017 #3 Skrevet 16. januar 2017 Tørrfor er ikke så bra for nyrene til katter, de bør få vannet sitt i maten de spiser: Obviously, dry food is dry. This is a very big problem for cats, whose ancestors are desert-dwelling wild cats. They have passed on their super-efficient kidneys, which are designed to extract every last drop of moisture from prey animals. As a result, cats have a low thirst drive, and don’t drink water until they are about 3% dehydrated—a dehydration level so serious that most veterinarians would consider giving intravenous fluids. Dogs have a higher thirst drive and will drink more readily, so they are less prone to serious dehydration. Dehydration causes or contributes to many serious health issues, including urinary crystals and stones, bladder infections, FLUTD, constipation, and kidney disease. http://www.littlebigcat.com/nutrition/why-dry-food-is-bad-for-cats-and-dogs/
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #4 Skrevet 16. januar 2017 Katter drikker veldig lite. Anonymkode: ae282...b6e
Leo Skrevet 16. januar 2017 #5 Skrevet 16. januar 2017 Katter er egentlig dyr som er tilpasset et liv i tørre områder og drikker i utgangspunktet lite, men når de får tørrfôr bør de ganske riktig drikke desto mer på grunn av nyrene. Mine drikker nok omtrent like mye som din hvis du tenker på et vanlig vannglass på 1,5 dl. I tillegg får de litt våtfôr utrørt i vann hver dag for å være sikker på at de får i seg nok væske.
Miss Marble Skrevet 16. januar 2017 #6 Skrevet 16. januar 2017 En katt som kun spiser tørrfor bør drikke 0,5 dl pr kilo kroppsvekt pr døgn. Så en katt på fire kilo bør dermed drikke 2 dl.
Ny Bruker Skrevet 17. januar 2017 #7 Skrevet 17. januar 2017 Vi fyller på skål hver dag, så jeg tror hun drikker ca 1 glass om dagen. I tillegg drikker hun rennende vann rett fra springen 1-2 ganger, men dette blir umulig å måle.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #8 Skrevet 17. januar 2017 Katten din kan drikke mye mindre enn du tror. For de liker ille stillestående vann. Jeg var ikke klar over dette selv. Helt til katten ble syk på grunn av krystaller i blæren/urinrøret. Ble så anbefalt vannfontene. Googlet litt rundt og fant ut at katter liker ikke stillestående vann, og de drikker mindre enn de bør av samme grunn. Min katt drikker nå rikelig med vann, men ikke ekstreme mengder. ca 2-3 dl kanskje, vet ikke, jeg er ikke så flink på øyemål. Nå drikker han mindre igjen, fordi han får våtfôr og får vann via maten. Anonymkode: 3c52f...320
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå