Gå til innhold

Fortell om fin sommerferie med 1,5 åring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer på hva vi skal gjøre i sommerferien. Tenkte å reise bort en uke + / -. Vurderer Syden-tur på baby/barne-vennlig hotell, men veldig usikre på om det er verdt det og om vi kan ha det like hyggelig med å gjøre noe annet.

Vil veldig gjerne høre om andres ferieerfaringer, tips av alle slag mottas med takk ! :-) Barnet er 20 måneder til sommeren. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når barnet er såpass lite, så bryr det seg fint lite om hvilket land det er i, så lenge dets primærs behov er dekket. Får barnet nok kjærlighet, rene klær, daglig stell og mat/drikke, så er det det som teller for barnet. Hvis det er økonomien som gjør at du er usikker på om det blir verdt det, så ville jeg tatt noe lettvint i nærheten heller.

Anonymkode: 0e539...536

• Liker 3
Skrevet

Ble hjemme, plaskebasseng i hagen. Har du ikke hage er det fint å dra på dagsturer til parker, stranda osv. Sparte heller penger til en litt bedre ferietur noen år etter.

For all del, det er fint i sydligere strøk, men hva er vitsen når ungen har det like bra i Norge?

Anonymkode: b59ed...00f

• Liker 6
Skrevet

Nå har ejg aldri vært i Syden, så kan ikke svare på om det er verdt det.. Men jeg elsker Danmark! Vært der hver sommer siden eldste var 1,5år. Minuset er at man må kjøre en del bil. (Eller, man må jo ikke da) og været kan være dårlig. Ellers er det så barnevennlig og greit der.  Lange fine strender, Mange parker laget for små barn. Mye moro, og lett å ta det med ro. :)

Anonymkode: fb7c8...cdf

• Liker 1
Skrevet

Barnet vil aldri huske turen allikavel så det er det samme hvor dere reiser

Anonymkode: ca68b...c75

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For all del, det er fint i sydligere strøk, men hva er vitsen når ungen har det like bra i Norge?

For foreldrenes del? 

Turene vi reiser på er ofte like mye for vår del, som for ungenes.

Da ungene var halvannet var vi i Thailand, Mallorca, Granca og Kroatia.

Om man har et barn som ikke er så avhengig av de faste rutinene er det jo deilig på tur. Bading, varme etc.. Våre har sovet i vognen på kvelden, mens jeg og mannen har spist sein middag f.eks.

Skrevet

Min har bursdag på sommeren og fyller tre til sommeren som kommer. Første sommer var vi ikke på ferie. Andre sommer var vi to uker på en familiehytte hvor vi fikk besøk av besteforeldre, tanter og onkler. Ingen ble hele perioden, men de ble i et par-fire dager. Så det var rolige dager, rolig stemning, jakt på frosker, plukket markjordbær, plukket blomster. Skikkelig idyll med et barn som sovnet utrolig raskt hver kveld. Kanskje overdoser lys og frisk luft. 

Tredje sommer (fylte to) reiste vi til sommerland (bø) en langhelg med ene settet besteforeldre, og en langhelg på hunderfossen med det andre settet besteforeldre. For oss å ha med besteforeldre gir familien kvalitetstid og mannen og jeg får sjansen til å stikke av på kino eller sen middag sammen en av kveldene. Begge deler var en suksess, men hunderfossen var nok best. Han var litt for ung til å nyte hele dager på badeland og ble sliten. 

Til sommeren har vi nyfødt igjen og sa blir det hjemmeferie, med med mye besøk. Og vi skal kjøpe trampoline og reise på dagsturer for å friske litt opp sommerdagene. 

Anonymkode: 64a09...179

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Magnifiq skrev:

For foreldrenes del? 

Turene vi reiser på er ofte like mye for vår del, som for ungenes.

Da ungene var halvannet var vi i Thailand, Mallorca, Granca og Kroatia.

Om man har et barn som ikke er så avhengig av de faste rutinene er det jo deilig på tur. Bading, varme etc.. Våre har sovet i vognen på kvelden, mens jeg og mannen har spist sein middag f.eks.

Ok. Jeg synes Norge er et fint land om sommeren og synes det er greit å spare opp til en skikkelig flott tur. I tillegg ville jeg aldri dratt med en halvannen år gammel unge på flyturen til Thailand kun for at jeg hadde lyst på en tur dit. Vi er alle forskjellige :) 

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg synes Norge er et fint land om sommeren og synes det er greit å spare opp til en skikkelig flott tur. I tillegg ville jeg aldri dratt med en halvannen år gammel unge på flyturen til Thailand kun for at jeg hadde lyst på en tur dit. Vi er alle forskjellige :) 

Ja, selvsagt.. om det hadde begrenset seg til en skikkelig tur hadde vi nok spart den til barna var eldre vi også.

Skrevet

Det var ikke før min datter ble 3-4 år at hun begynte å forstå at det var andre land som kunne være spennende å reise til. Ville aldri reist med barn under 3 år, da det bare skaper unødig stress. Alle barn er ulike, så man må nesten se det ann, men 3år+ er en god pekepinne.

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, Magnifiq skrev:

Ja, selvsagt.. om det hadde begrenset seg til en skikkelig tur hadde vi nok spart den til barna var eldre vi også.

Det var da også en måte å vinkel svaret mitt på? Overså du det med lengden på flyturen?

Jeg har da ikke sagt at man ikke kan reise noen steder og jeg skrev heller ikke at vi ikke har råd til flere turer. Men å spare opp til en skikkelig drømmeferie i tillegg kan også være fint.

Skrevet

Vi reiste til gran canaria i fjor vinter med et barn på 14 mnd (og en på 5 år). Sunwing hotell som er veldig godt tilrettelagt for barna. Det var helt topp! Minstemann koste seg i bassenget og på lekeland, og sov to timer midt på dag ( og da byttet vi på å passe, satt da i sola på balkongen stort sett). Vi hadde all inclusive, og det var mye godt å velge i for de minste også. Minstemann var blid og fornøyd hele uka, sov godt og spiste godt. Begge barna hadde det helt supert! Om kvelden kunne vi foreldre sitte på balkongen å kose oss mens barna sov inne i leiligheten. 

Anonymkode: 4f95c...f7b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Connie80 skrev:

Vi lurer på hva vi skal gjøre i sommerferien. Tenkte å reise bort en uke + / -. Vurderer Syden-tur på baby/barne-vennlig hotell, men veldig usikre på om det er verdt det og om vi kan ha det like hyggelig med å gjøre noe annet.

Vil veldig gjerne høre om andres ferieerfaringer, tips av alle slag mottas med takk ! :-) Barnet er 20 måneder til sommeren. 

Dyreparken, dyreparken, dyreparken!!! Elsker Dyreparken i Kristiansand. Fantastisk for både store og små. De små elsker jo gjerne dyr, og kan løpe rundt på Kutoppen i tillegg til at det er masse sandkasser etc rundt omkring. Barnas Afrika er også supert. Vi har vært der med ei som var 19 mnd og det var helt flott. Jeg er sikker på at de minste kan ha det like fint andre steder også altså, men det fine med Dyreparken er at det også er fint for de voksne.

Anonymkode: a5cbc...bb8

Skrevet

Vi dro til Danmark i fjor. Da var han 1,5. Kan anbefale Nykøbing Sjælland. Byen er sjarmerende, strendene nydelige, ok priser for leiligheter/hytter/sommerhus, badeland og akkurat nok til at man føler man har fått med seg nok før man reiser hjem igjen :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ble hjemme, plaskebasseng i hagen. Har du ikke hage er det fint å dra på dagsturer til parker, stranda osv. Sparte heller penger til en litt bedre ferietur noen år etter.

Vitsen er vel at flere enn bare baby skal kose seg på ferie. Plaskebasseng i Hagen er sikkert tipptopp for ungen, men skal ikke foreldrene få kose seg? 

Vilke dratt til syden! Kos for både store OG små...

Anonymkode: 97aef...c7a

• Liker 5
Skrevet

Vi reiser dit Vi, foreldrene, vil. Det meste kan gjøres barnevennlig!

Vi liker storbyferier. Vi leier leilighet i stedet for hotellrom. Var ti dager i Amsterdam da førstemann var 8 mnd, det gikk kjempefint, vi var mye i parker, trillet i spennende bygater, og når barnet sov i vogna, kunne vi sitte på utekafé. 

Vi var en sommer i Berlin da barna var 1,5 og 3 år, det var også flott! Kjempemye å finne på for barn, som også er spennende for voksne. Barna har badet i fontener overalt i den byen :)

Ellers er vi i Skottland hver sommer, leier bil og feriehus på ulike steder, og kjører rundt. Barna synes det er spennende med gamle slott og highland cattle, og hvis det er mye regn, finner vi innendørs svømmebasseng.

Man må ikke dra til syden bare fordi man har barn.

Hvor kan DU tenke deg å dra? :)

Anonymkode: 07311...b7d

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi reiser dit Vi, foreldrene, vil. Det meste kan gjøres barnevennlig!

Vi liker storbyferier. Vi leier leilighet i stedet for hotellrom. Var ti dager i Amsterdam da førstemann var 8 mnd, det gikk kjempefint, vi var mye i parker, trillet i spennende bygater, og når barnet sov i vogna, kunne vi sitte på utekafé. 

Vi var en sommer i Berlin da barna var 1,5 og 3 år, det var også flott! Kjempemye å finne på for barn, som også er spennende for voksne. Barna har badet i fontener overalt i den byen :)

Ellers er vi i Skottland hver sommer, leier bil og feriehus på ulike steder, og kjører rundt. Barna synes det er spennende med gamle slott og highland cattle, og hvis det er mye regn, finner vi innendørs svømmebasseng.

Man må ikke dra til syden bare fordi man har barn.

Hvor kan DU tenke deg å dra? :)

Anonymkode: 07311...b7d

Amen!

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vitsen er vel at flere enn bare baby skal kose seg på ferie. Plaskebasseng i Hagen er sikkert tipptopp for ungen, men skal ikke foreldrene få kose seg? 

Så man MÅ på chartertur for å kose seg? Ok.

Skrevet (endret)

Ifjor sommer var datteren vår 1,5 år. Vi var 10 dager i krsand. Samboeren har familie der. Også fikk hun leke med andre barn og ikke bare være sammen med oss. Det ble også to dager i dyreparken og badeland - hun storkoste seg!

Også var en uke i hellas. Hun, jeg og bestemoren hennes. Barnevennlig hotell. Stort barnebasseng, lekeplass, strand ++. Absolutt verdt turen! 

Endret av MissStiles
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så man MÅ på chartertur for å kose seg? Ok.

Nei, men jeg hadde måttet noe annet enn et plaskebasseng i min egen bakhage :P 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...