Gå til innhold

Sommer 2017: øyloffing i Hellas

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

En kamerat og jeg vurderer øyloffing i Hellas i sommerferien. Det er et hav av øyer å besøke, og det er vanskelig å vite hva man bør eller hva man ikke bør. Så jeg har noen spørsmål..

Har du vært på øyloffing i Hellas?

Hvor lenge var du borte?

Hvor startet du?

Hvilke øyer besøkte du?

Hva anbefaler du? Tips og ideer, ting du kom på, eller angret på. 

Hvor mye penger brukte du?

Er mange spørsmål, men jeg skjønner at dette bør planlegges noe før man setter ut på en sånn reise. Jeg drømmer om å oppleve, gresk mat, bading, snorkling, kjøre scooter, møte det greske folk. Vil gjerne se det kjente, men også oppleve det som er det ekte greske. Ideer, takk! :)

Skrevet

Jeg har vært på 14 dagers øyloffing i Kykladene. Vi startet ut fra Athen og hadde en overnatting der før vi dro videre med ferge til Santorini. Vi besøkte 4 øyer og hadde en overnatting som sagt i starten i Athen og en på slutten. Angrer på vi ikke dro direkte til feks Santorini, mye kjekkere å ha en natt først og på slutten der enn i Athen. Vi var på Santorini, Paros, Antiparos og Naxos, hadde Naxos som favoritt. Husker ikke hvor mye vi brukte da dette er noen år siden. Paros var den øya vi likte minst, og angrer på vi ikke dro til Milos. Når man skal på øyhopping må man sjekke "korridorer" til fergene slik man ikke kaster vekk for mye tid på å vente på ferger som går omveier. 

Ryggsekk var supert, det å gå av og på ferger med koffert så travelt ut. Reiste med lite bagasje, brukte mye lokale vaskeri. 

Anonymkode: 6fa8d...ea0

• Liker 1
Skrevet

Hei! Vi var også på 2 ukers øyhopp noen år tilbake, håper å gjøre liknende i sommer. Hadde fly til Athen, lokalbuss til Rafina. Ferje videre til Koufonissi, Schinoussa (bare dagstur), Amorgos, Santorini og via Pireus avslutta med et par dager i Athen. Høydepunktet på turen var definitivt bittelille Koufonissi med ikke særlig annet å gjøre enn å sove spise og gå fra drømmestrand til drømmestrand :) Klosterbesøk i steinbratt fjellskråning på Amorgos var også gromt, likeså heldag båttur over til lavaøyer i kalderaen etterfulgt av solnedgangen fra Oia på Santorini.

Vi hadde bare booka fly t/r, første natt i Rafina og ferje Rafina-Koufonissi, resten tok vi etterhvert. Ble advart på forhånd om at hvis vi dro i august var det nok lurt å bestille på forhånd. Vi dro i juli og klarte oss bra :) Ferjer er uansett greit å bestille dagen i forveien på stedet, i tilfelle fullt. Hva angår overnatting sto det ved hvert ferjeanløp en gjeng med utleiere med plakater og imponerende stemmebruk og forsøkte å selge de ledige rommene de hadde, tror vi stort sett endte på 30-50 euro for greie tremannsrom inkl skyss der det trengtes.

Syntes koffert var supert, det så rimelig klamt ut å stå å vente på ferjer med sekk på ryggen i 35+.. Bedre å kunne sette fra seg noe med hjul, og de vi så med ryggsekk var i hovedsak typiske backpackere eller nordmenn ;)  (hehe, nå får jeg tyn..)

Hva som er superviktig for deg på forhånd, er å finne ut hvilke øyer som 'passer sammen' med ferjer, og vite at noen øyer ikke engang har daglige ferjeanløp. Husker at vi måtte vente en stund til nærmere sesongen før det ble lagt ut 'endelige' rutetider. Undersøk som sagt nøye, og ta høyde for at ting fort kan bli innstilt (uvær/ streik mm), kleint å fortsatt være ute i øyriket når returflyet ditt tar av :)

God tur!

• Liker 1
Skrevet

Vi var 11 netterpå øyhopping i 2014! Brukte ca 5000,- per person for hotell og fly, og noen 1000 på opphold. Vi startet i santorini og reiste først til Ios. Der likte vi oss veldig godt! Rolig og sjarmerende, og med mulighet for å gå ut på byn eller beach club, uten at det var veldig dominerende ellers. Syntes det var nydelig der, med amfiteater, vindmøller og en nydelig by! Sanden virket også ekstra gul på strendene, og det hadde liksom noe spesielt ved seg.. Så var vi en dag i Naxos, før vi reiste til Koufonissi. Der var det nydelig, men veldig rolig, og det lå ganske avsides (vi tok en liten båt som tok veeeldig lang tid da..). Der var det også mange grekere, og vi følte at vi fikk sett mer av det ekte hellas. Til slutt var vi tre netter i santorini, noe som også var fint. Vi reiste til vulkanøya, oia og kamari, og bodde i Fira. Alle øyene hadde noe veldig fint ved seg vertfall! Men Ios ble min favoritt :) Neste gang vil jeg til Ios, Sikinos og Folegandros :) 

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Takk til dere som har svart! 

Nå har vi landet på følgende: 2, 5 uke i Hellas, med utgangspunkt i Santorini. Både lander og flyr hjem derfra. Den eneste øya vi har sett for oss at vi vil besøke er Milos. Andre steder er blant annet Paros og Sifnos. 

Noen innspill eller tanker? 

Skrevet

Ios og folegandros :-D Synes også antiparos ser flott ut, og koufonisia i småkykladene var veldig sjarmerende :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er 10 år siden så kan ha endet seg mye men velger å svare allikevel. 

Vi likte oss best på Milos i tillegg til Paros (Naossa). Naxos var altfor turistifisert for oss men dette er jo smak og behag. 

Santorini var også verdt et besøk dog også horder av turister men atmosfæren og arkitekturen veier opp for det. 

Anonymkode: f6b75...b1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...