AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #1 Skrevet 15. januar 2017 Tenkte å anskaffe meg kompostbinge. Matavfall tar opp mye plass i søpla... - Hva er lov og ikke lov å kaste i den? Har fått for meg at man ikke skal kaste kjøtt og bein der.. - Noe annet jeg bør tenke på? Rotter er ikke noe problem. Kryr av dem her uansett Anonymkode: c19e5...f85
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #2 Skrevet 15. januar 2017 Ekskrementer fra hunder og katter Plantedeler som er sykdomsbefengt Plantedeler som har vært behandlet med ugressmiddel Standhaftige ugress hvis frø eller røtter overlever komposten Laminert papp og glansede ukeblader Engangsbleier Aske og sneiper fra askebegeret http://www.viivilla.no/hage/kompostering/kompostering-for-nybegynnere/ Anonymkode: 853df...cb8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #3 Skrevet 15. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ekskrementer fra hunder og katter Plantedeler som er sykdomsbefengt Plantedeler som har vært behandlet med ugressmiddel Standhaftige ugress hvis frø eller røtter overlever komposten Laminert papp og glansede ukeblader Engangsbleier Aske og sneiper fra askebegeret http://www.viivilla.no/hage/kompostering/kompostering-for-nybegynnere/ Anonymkode: 853df...cb8 Åja.. da høres det ut som løkskall og annet grønnsaksbøss fint kan kastes der. Takk Anonymkode: c19e5...f85
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #4 Skrevet 16. januar 2017 I tillegg til listen over bør du unngå bein. Det er ikke farlig med bein i komposten, men noen synes det ikke er så trivelig å finne bein i blomsterbedene. Det er selvsagt mulig å plukke ut beina fra den ferdige kompostjorda og grave dem ned. Eggeskall kan bli et problem om du spiser veldig mye egg. Hvis det blir for mye blir de ikke brutt ned godt nok, og da blir det masse hvite skallbiter i blomsterbedene. Litt går stort sett bra. Det er lurt å tenke over karbon-nitrogen-balansen. Matavfall og nyklipt gress inneholder mye nitrogen, så da er det viktig å blande i noe med mye karbon. Det kan være kvister malt opp i en kompostkvern, tørket gress eller tørre blader. Det kan også være avispapir eller eggekartong i små biter. Det er også mulig å kjøpe ferdig kompoststrø. Det er ofte lurt å gå på et kompostkurs om du skal start med kompostering, så blir det lettere å lykkes med en gang. Hvis ikke kan det bli en ganske illeluktende greie du ikke orker å fortsette med over tid. Anonymkode: 01904...ea5
Gjest Coolaid Skrevet 23. januar 2017 #5 Skrevet 23. januar 2017 Jeg startet med kompostering for noen år siden og kunne ingenting. Har ikke kurs og det var bare å prøve seg fram. , Sikkert flott om man har kurs men du kan få hjelp andre steder også.. (feks facebook gruppe osv) . Uansett, det er mange former for kompostering man kan drive med. Jeg bruker bokashi hjemme, og helårskompost på jobben. Jeg har lyst å prøve mark kompostering også. En god begynnelse er Bokashi. Det er superenkelt og helt luktfritt - det kan du gjøre på kjøkkenet ditt. Det krever lite og alt kan gå i komposten. Til og med sitrusfrukter, kyllingbein osv.... Bokashi koster deg litt over en tusenlapp å starte opp med, men du får 1000 spenn igjen av mange renovasjonsfirma, så du betaler egentlig bare for strø.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå